با روش های نوین درمان سرطان سینه آشنا شوید

دسته بندی : سرطان سینه
schedule 4 سال پیش

راههای درمان سرطان پستان بسته به نوع آن و مرحله بیماری و میزان گسترش آن در بدن، می تواند متفاوت باشد. اغلب، افراد مبتلا به سرطان پستان، چندین روش درمان را برای درمان آن تجربه می کنند. در سال های اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در زمینه درمان سرطان سینه رخ داده و امید بیشتری به بیمارانی که مبتلا به این سرطان هستند، بخشیده است. امروزه به جای تنها یک یا دو روش درمانی، منویی از گزینه های درمانی وجود دارد که برای مبارزه با سلول های سرطانی، به کار گرفته می شوند.

به محض تشخیص سرطان پستان، تیم مراقبتی گزینه های درمانی را با بیمار درمیان می گذارند تا با آگاهی کامل در مورد آنها فکر کند. بیمار بایستی مزیت ها روش درمان را در مقابل ریسک های احتمالی و عوارض جانبی آن بسنجد. روش های درمانی سرطان پستان، به دو صورت موضعی و سیستمیک هستند. درمان های موضعی سرطان سینه شامل روش هایی مانند جراحی و رادیوتراپی است و درمان های سیستمیک سرطان سینه، روش هایی مانند شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی را در برمی گیرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

یکی از رایج ترین روش های درمان سرطان پستان، جراحی است که شامل برداشتن تومور و نواحی اطراف آن می باشد.

 

درمان موضعی سرطان سینه

برخی از درمان ها موضعی هستند، به این معنی که بدون تأثیر گذاشتن روی دیگر قسمت های بدن، تومور را درمان می کنند. اکثر زنان مبتلا به سرطان پستان، برای از بین بردن تومور به نوعی جراحی نیازمند می باشند. بسته به نوع سرطان پستان و پیشرفت آن، ممکن است نیاز به انواع دیگری از درمان، بعد یا قبل عمل یا گاهی اوقات هم بعد و هم قبل باشد. درمان موضعی شامل روش های درمانی مانند جراحی و رادیوتراپی می شود.

1. جراحی برای درمان سرطان سینه

جراحی برای درمان سرطان سینه

برای اغلب زنان مبتلا به سرطان پستان، جراحی بخشی از روند درمان است. جراحی سینه انواع مختلفی دارد که انتخاب نوع آن، بستگی به شرایط بیمار دارد و می تواند علل مختلفی داشته باشد. عمل جراحی ممکن است به دلایل زیر انجام شود:

  • برداشتن سرطان تا جایی که ممکن است (جراحی حفظ پستان یا ماستکتومی)

  • درک اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی زیر بازو نیز منتشر شده است (بیوپسی گره لنفاوی ساندینل یا کالبدشکافی گره لنفاوی زیر بغل)

  • ترمیم شکل پستان بعد از برداشتن سرطان (بازسازی پستان)

  • کاهش علائم و نشانه های سرطان سینه

پزشک ممکن است بر اساس ویژگی های سرطان سینه شما و تاریخچه پزشکیتان، عمل جراحی خاصی را توصیه نماید یا اینکه ممکن است شما نوع جراحی را انتخاب نمایید. بسیار مهم است که گزینه های خود را بدانید تا بتوانید در مورد آنها با پزشکتان صحبت کنید و تصمیم درست را اتخاذ نمایید.

2. رادیوتراپی برای درمان سرطان سینه

رادیوتراپی برای درمان سرطان سینه

رادیوتراپی یا پرتودرمانی نوعی از درمان است که سلول های سرطانی را از بین می برد. برخی از زنان مبتلا به سرطان پستان علاوه بر سایر درمان ها، به پرتودرمانی نیز احتیاج دارند. این روش درمانی در چندین موقعیت به کار گرفته می شود:

  • پس از عمل جراحی پستان (BCS)، به منظور کاهش احتمال بازگشت سرطان در همان پستان یا غدد لنفاوی مجاور انجام می شود.

  • بعد از ماستکتومی، به خصوص اگر سرطان بزرگ تر از 5 سانتی متر باشد، اگر سرطان در بسیاری از غدد لنفاوی یافت شود.

  • اگر سرطان به قسمت های دیگر بدن مانند مغز یا استخوان ها سرایت کرده باشد.

انواع اصلی پرتودرمانی که می تواند برای معالجه سرطان پستان استفاده شود، پرتودرمانی با پرتوهای خارجی (EBRT) و براکی تراپی است.

بیشتر بخوانید: پروتز سینه اکسترنال نوعی پستان مصنوعی است که پس از ماستکتومی، برای جایگزینی سینه طبیعی استفاده می‌شود. این پروتز‌ها در انواع مختلف و با اشکال و اندازه‌های متفاوتی موجود هستند و می‌توانند به بهبود ظاهر و اعتماد به نفس زنانی که تحت عمل ماستکتومی قرار گرفته‌اند کمک کنند.

 

درمان سیستمیک سرطان سینه

داروهایی که برای درمان سرطان پستان به کار می روند، روش های درمانی سیستمیک محسوب می شوند، زیرا در هر نقطه از بدن می توانند به سلول های سرطانی برسند. این داروها می توانند از طریق دهان وارد بدن شوند یا مستقیم وارد جریان خون گردند. بسته به نوع سرطان پستان، انواع مختلفی از درمان دارویی ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد، شامل:

1. شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه

شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه

شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه، از داروهای ضدسرطانی استفاده می کند که ممکن است از طریق دهان خورده شود یا اینکه داخل ورید بیمار تزریق شود. این داروها از طریق جریان خون حرکت می کنند تا در اکثر نقاط بدن به سلول های سرطانی برسند. گاهی اوقات ممکن است شیمی درمانی مستقیماً به مایعات نخاعی که مغز و نخاع را احاطه کرده است، داده شود. شیمی درمانی ممکن است قبل از عمل جراحی سرطان سینه (Neoadjuvant) یا بعد از جراحی (Adjuvant) توصیه شود:

شیمی درمانی سرطان سینه نئوادجوانت (Neoadjuvant): این نوع شیمی درمانی قبل از عمل جراحی به منظور کاهش سایز تومورهای سینه بزرگ انجام می گیرد و سلول های سرطانی را از بین می برد. این نوع شیمی درمانی جراحی محافظت از پستان را ممکن می سازد.

شیمی درمانی سرطان سینه ادجوانت (Adjuvant): این نوع درمان بعد از جراحی یا رادیوتراپی برای حذف باقی مانده سلول های سرطانی انجام می شود که طی عمل جراحی سرطان پستان یا رادیوتراپی امکان برداشتن آنها وجود نداشته است. همچنین، این روش ممکن است از انتشار بیماری به دیگر نقاط بدن پیشگیری نماید.

قبل از شیمی درمانی، تومورهای جامد ممکن است تحت آزمایش ژنومیک قرار بگیرند تا مشخص شود آیا به داروهای شیمی درمانی پاسخ می دهند. در طی شیمی درمانی، بیماران تحت آزمایش قرار می گیرند و ممکن است معاینات جسمی، آزمایش خون، سی تی اسکن، اسکن MRI و اشعه X دریافت کنند.

2. هورمون درمانی برای درمان سرطان سینه

هورمون درمانی برای درمان سرطان سینه

برخی از انواع سرطان پستان تحت تأثیر هورمون ها مانند استروژن و پروژسترون قرار دارند. سلول های سرطانی پستان گیرنده هایی دارند که به استروژن و پروژسترون متصل می شوند و به رشد آنها کمک می کنند. درمان هایی که از اتصال این هورمون ها به گیرنده ها جلوگیری می کنند، هورمون درمانی نام دارند.

هورمون درمانی می تواند تقریباً در هر جای بدن و نه فقط در پستان ها، به سلول های سرطانی برسد. این درمان به خانم هایی که دارای تومورهای هستند که از نظر هورمونی مثبت هستند، توصیه می شود و به زنانی که تومورهای آنها گیرنده هورمونی ندارد کمکی نمی کند. دو نوع متداول هورمون درمانی عبارتند از:

تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن (SERMs): این داروها به گیرنده های استروژن در سلول های سرطانی پستان متصل می شوند تا مانع از رسیدن استروژن به سلول های سرطانی شوند و از رشد آنها جلوگیری کنند. معمولاً در هورمون درمانی از تاموکسیفن استفاده می شود تا از عود سرطان پستان جلوگیری نماید. این دارو همچنین برای خانم هایی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند، کاربردی است.

مهارکننده های آروماتاز: این داروهای هورمون درمانی با اتصال به آنزیم مسئول تولید استروژن (آنزیم آروماتاز) مانع تولید استروژن می شوند. به محض توقف تولید استروژن، سلول های سرطانی از فقدان استروژن گرسنه می شوند و از رشد و تقسیم آنها جلوگیری می شود.

3. درمان هدفمند سرطان سینه

درمان هدفمند سرطان سینه

علاوه بر داروهای شیمی درمانی، داروهای بیولوژیکی ممکن است برای تومورهای پستان که ممکن است مقدار زیادی از یک پروتئین به نام HER2 را تولید کنند، توصیه شوند. اگر تست های آزمایشگاهی ژن HER2 را در سلول های سرطانی نشان دهند، داروها ممکن است ژن HER2 را خاموش کرده و منبع انرژی سلول های سرطانی را قطع نمایند. درمان هدفمند سرطان پستان معمولاً برای کمک به کنترل سرطانی که گسترش یافته و یا جلوگیری از عود سرطان پستان، به همراه سایر روش های درمانی انجام می شود.

4. ایمونوتراپی برای درمان سرطان سینه

ایمونوتراپی برای درمان سرطان سینه

ایمونوتراپی استفاده از داروها برای تحریک سیستم ایمنی بدن فرد برای شناختن و از بین بردن سلول های سرطانی است. ایمونوتراپی می تواند برای درمان برخی از انواع سرطان پستان استفاده شود. ایمونوتراپی می تواند گزینه ای برای درمان بیمارانی باشد که امکان جراحی برای آنها وجود ندارد و یا درمان سرطان پستان متاستاتیک با یکی از این دو ویژگی ژنتیکی: ناپایداری ریزماهواره ای (MSI-H) یا تومورهای dMMR.

 

انستیتو کانسر پردیس، چه خدماتی برای درمان سرطان سینه به بیماران خود ارائه می دهد؟

کلینیک پستان انستیتو کانسر پردیس با بهره گیری از پزشکان متعهد و کارآزموده آماده ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به افرادی است که دچار مشکلات و بیماری های مربوط به پستان از بیماری های خوش خیم گرفته تا سرطان شده اند. این مرکز اقدامات درمانی جامعی به بیماران مبتلا به سرطان پستان و دیگر بیماری های پر خطر پستان عرضه می کند. پزشکان ما در این کلینیک همچنین اقدام به معاینه دیگر عارضه ها و مشکلات مربوط به پستان نیز می کنند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است.

  • ماموگرافی غیر طبیعی و توده های جدید یا مشکوک
  • ارزیابی خطر سرطان پستان و سابقه خانوادگی سرطان پستان
  • بزرگ شدن پستان (gynecomastia) در مردان
  • اختلالات پستان غیر سرطانی ( خوش خیم )، هایپرپلازی آتیپتیک، داکتال و لوبولار و کارسینوم لوبولار
  • سایر مشکلات سینه مانند تغییرات در پوست پستان، تخلیه نوک پستان، عفونت پستان و درد پستان

کلینیک پستان انستیتو کانسر پردیس می تواند با برنامه ریزی مناسب در صورت نیاز زمان بافت برداری از عضو را تنظیم کند تا در سریع ترین زمان امکان دسترسی به نتایج فراهم شود که به معنای کاهش زمان انتظار و عدم نیاز به ویزیت های مداوم است. پزشکان ما قادر به تشخیص وضعیت های غیر عادی پستان و ارائه بسیاری از خدمات از جمله وارد زیر هستند.

  • غربالگری سرطان پستان
  • ماموگرافی
  • سونوگرافی
  • جراحی سرطان پستان
  • کموتراپی سرطان پستان
  • هورمون درمانی سرطان پستان
  • مشاوره های پیشگیری از سرطان پستان
  • مشاوره ژنتیکی به افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند
  • آموزش بیمار و برنامه های پشت سر گذاشتن سرطان سینه

متخصصین پستان مرکز درمانی پردیس با دیگر متخصصین حوزه های جراحی، تصویر برداری، آنکولوژی، پاتولوژی، جراحی پلاستیک، ژنتیک، پرستاری و روانشناسی به منظور تشخیص و درمان بیماری های مربوط به پستان همواره در همکاری و تعامل هستند.

 

جمع بندی

همانطور که ملاحظه نمودید، راههای درمان سرطان پستان بسته به نوع آن، مرحله بیماری و میزان گسترش آن در بدن متفاوت است. آنچه در موفقیت درمان سرطان پستان اهمیت دارد، تشخیص به موقع این بیماری است. بنابراین، از علائم و نشانه های آن غافل نشوید و با غربالگری مداوم، احتمال موفقیت درمان سرطان را بالا ببرید. انستیتو کانسر پردیس با کادر مجرب و تجهیزات به روز و پیشرفته می تواند در مسیر تشخیص سرطان و درمان آن شما را همراهی نماید.

 


نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران