مصرف الکل خوراکی برای مقابله با نابودی کرونا ویروس هیچ پایه علمی ندارد!

دسته بندی : اخبار
schedule 4 سال پیش

این روزها با باور غلطی مواجهیم که برخیتصور می ‌کنند ترکیبات الکلی باعث ضدعفونی و پیشگیری از بروز عفونت ویروس کرونا می ‌شود، در حالی‌ که این مساله هیچ پایه و اساس علمی نداشته و فاقد وجاهت قانونی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه با هشدار نسبت به افزایش تعداد مراجعان دچار مسمومیت ناشی از مصرف الکل در بیمارستان ‌ها، اظهار کرد: متاسفانه چیزی که این روزها شاهد آن هستیم این است که عده ‌ای تصور می ‌کنند چون ویروس کرونا نسبت به الکل حساس بوده و با ضدعفونی دست و سطوح با الکل از بین می‌ رود، با شرب الکل نیز همین اتفاق در داخل بدن می ‌افتد و در واقع به شکلی نقش ضدعفونی‌کننده در بدن دارد، در حالی‌ که این یک باور و تصور غلط، غیرعلمی و غیربهداشتی است.

دکتر «محمدرضا حیدری» با بیان اینکه دو نوع الکل اتیلیک (اتانول) و متیلیک (متانول) وجود دارد، توضیح داد: به الکل اتیلیک در اصطلاح اتانول می گویند که هرجا اسم الکل می آید منظور همین نوع الکل است و بیشتر برای مصارف طبی استفاده می شود، همچنین در مصارف صنعتی هم برای تهیه عطر و ادکلن از آن استفاده می شود، این الکل اغلب خاصیت سمی ندارد و برای ضدعفونی کردن و مصارف پزشکی استفاده می شود.

او تاکید کرد: اما مسمومیت با متانول می‌ تواند منجر به ایجاد عوارض جدی چشمی از قبیل تاری دید، کاهش بینایی و کوری دائمی و در نهایت درگیری ‌های مغزی، کاهش سطح هوشیاری، کما و مرگ بیمار شود.

به گفته سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه، مردم باید از اماکن معتبر مانند داروخانه ها الکل را تهیه کنند و الکل نیز از نوع اتیلیک باشد، زیرا از نظر ظاهری هیچ فرقی بین این دو الکل وجود ندارد و نمی توان تشخیص داد که الکل آیا اتانول است یا متانول و ممکن است ناخواسته عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد.

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه ادامه داد: الکل اتیلیک اغلب در غلطت ۷۰، ۸۰ و ۸۵ درصد، اثرات ضدعفونی کننده ای که از آن انتظار می رود را ایجاد می کند.

دکتر حیدری در پایان با تاکید بر این مساله که در شرایط فعلی همه بیمارستان‌ ها و کادر درمان کشور درگیر درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند، یادآور شد: باید سعی کنیم با مراقبت بیشتر و پرهیز از انجام رفتارهای غلط بی ‌پایه و اساس، از بروز سایر بیماری ‌ها و افزایش فشار کاری در اورژانس و مراکز درمانی و تحمیل بار اضافه بر سیستم درمان کشور، جلوگیری کنیم.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران