چگونه می توان از سرطان معده پیشگیری کرد

schedule 3 سال پیش

پیشگیری از سرطان معده شامل مجموعه راهکارهایی است که خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهد. به این منظور، بایستی عوامل خطر سرطان معده را شناخته و از آنها اجتناب کنید. همچنین، عوامل محافظتی که خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می دهند، مورد توجه قرار دهید. البته برخی از عوامل مانند رژیم غذایی یا مصرف مکمل های غذایی نیز ممکن است در پیشگیری از سرطان معده موثر باشند. داشتن سبک زندگی سالم، از رژیم غذایی مناسب گرفته تا داشتن فعالیت های بدنی مداوم، ترک سیگار و محدود کردن مصرف نوشیدنی های الکلی، همه و همه از عواملی است که می توانند نه تنها در پیشگیری از سرطان معده، بلکه در پیشگیری از انواع سرطان و بیماری ها موثر واقع شوند.

پیشگیری از سرطان چیست؟

پیشگیری از سرطان اقدامی است که برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان انجام می شود. با پیشگیری از سرطان، تعداد موارد جدید سرطان در یک گروه یا جمعیت کاهش می یابد. به این امید که این امر باعث کاهش تعداد مرگ های ناشی از سرطان شود. دانشمندان برای جلوگیری از شروع سرطان های جدید، عوامل خطر و عوامل محافظتی را بررسی می کنند. هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان شما را افزایش دهد، عامل خطر سرطان نامیده می شود. هر چیزی که احتمال ابتلا به سرطان شما را کاهش دهد، عامل محافظت کننده از سرطان نامیده می شود.

داشتن فعالیت بدنی جهت پیشگیری از سرطان معده

می توان از برخی عوامل خطر سرطان جلوگیری کرد، اما بسیاری از آنها از کنترل فرد خارج می باشند. به عنوان مثال، هم سیگار کشیدن و هم ژن های خاص وراثتی، از عوامل خطر برخی از انواع سرطان هستند، اما فقط می توان از استعمال سیگار جلوگیری کرد. ورزش منظم و رژیم غذایی سالم ممکن است از عوامل محافظت کننده در برخی از انواع سرطان باشد. اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد اما به این معنی نیست که به سرطان مبتلا نخواهید شد.

روش های مختلفی برای جلوگیری از سرطان در حال مطالعه است، از جمله:

  • تغییر سبک زندگی یا عادت های غذایی.
  • پرهیز از موارد شناخته شده در ایجاد سرطان.
  • مصرف داروها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان.

اجتناب از عوامل خطر و پیشگیری از سرطان معده

اجتناب از عوامل خطر سرطان ممکن است به جلوگیری از برخی سرطان ها کمک کند. عوامل خطر شامل سیگار کشیدن، اضافه وزن و ورزش نکردن کافی است. افزایش عوامل محافظتی مانند ترک سیگار و ورزش نیز می تواند به جلوگیری از برخی سرطان ها کمک کند. در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به سرطان با پزشک یا سایر متخصصان بهداشت صحبت کنید.

موارد زیر عوامل خطر سرطان معده هستند:

برخی شرایط خاص پزشکی

داشتن هر یک از شرایط پزشکی زیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد:

  • عفونت معده با هلیکوباکتر پیلوری
  • متاپلازی روده (شرایطی که در آن سلول های صفاق معده با سلول هایی که به طور معمول روده ها را پوشانده اند جایگزین می شوند).
  • ورم معده آتروفیک مزمن (نازک شدن پوشش معده ناشی از التهاب طولانی مدت معده)
  • کم خونی شدید (نوعی کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12)
  • پولیپ معده (معده)

برخی شرایط ژنتیکی

شرایط ژنتیکی ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را در افراد با هر یک از موارد زیر افزایش دهد:

  • مادر، پدر، خواهر یا برادری که به سرطان معده مبتلا شده اند.
  • گروه خونی A
  • سندرم Li-Fraumeni
  • پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP)
  • سرطان روده بزرگ غیر پلی پوزیتی ارثی (HNPCC ؛ سندرم لینچ)

تغییر سبک زندگی برای پیشگیری از سرطان معده

رژیم غذایی

خطر سرطان معده ممکن است در افرادی افزایش یابد که:

  • رژیم غذایی حاوی مقدار کمی میوه و سبزیجات باشد.
  • رژیم غذایی حاوی غذاهای شور و دودی داشته باشید.
  • روش تهیه و نگهداری غذاهای مصرفی مناسب نباشد.

پیش از این، مطلبی در رابطه نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان ارائه دادیم که می توانید با مطالعه آن، اطلاعات کامل تری در این زمینه کسب نمایید.

علل محیطی

عوامل محیطی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض اشعه.
  • کار در صنعت لاستیک یا زغال سنگ.

خطر ابتلا به سرطان معده در افرادی که از کشورهایی می آیند که سرطان معده شایع است افزایش می یابد.

عوامل محافظتی و پیشگیری از سرطان معده

موارد زیر عوامل محافظتی هستند که ممکن است خطر سرطان معده را کاهش دهند:

ترک سیگار

مطالعات نشان می دهد که سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده در ارتباط است. قطع سیگار یا هرگز سیگار نکشیدن خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. سیگاری هایی که سیگار را ترک می کنند به مرور خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهند.

ترک سیگار برای پیشگیری از سرطان معده

درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری

مطالعات نشان می دهد که عفونت مزمن با باکتری هلیکوباکتر پیلوری (H.pylori) با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط است. وقتی باکتری H.pylori معده را آلوده می کند، معده ممکن است ملتهب شده و باعث تغییراتی در سلول های معده شود. با گذشت زمان، این سلول ها غیرطبیعی شده و ممکن است به سرطان تبدیل شوند.

برخی مطالعات نشان می دهد که درمان عفونت H.pylori با آنتی بیوتیک خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد. یک مطالعه نشان داد که درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری با آنتی بیوتیک ها، ویتامین ها و مکمل های سیر نیز ممکن است تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان معده را کاهش دهد. مطالعات بیشتری لازم است تا معلوم شود آیا درمان عفونت H.pylori با آنتی بیوتیک تعداد مرگ و میر ناشی از سرطان معده را کاهش می دهد یا تغییرات بدخیم معده را که منجر به سرطان می شود، بدتر می کند.

یک مطالعه نشان داد بیمارانی که پس از درمان با هلیکوباکترپیلوری از مهار کننده های پمپ پروتون (PPI) استفاده می کنند، بیشتر از کسانی که از PPI استفاده نمی کنند، به سرطان معده مبتلا می شوند. برای کشف اینکه آیا PPI منجر به سرطان در بیماران تحت درمان با هلیکوباکترپیلوری می شود، مطالعات بیشتری لازم است.

اگر پزشک شما فکر می کند ممکن است به عفونت H pylori مبتلا باشید، روش های مختلفی برای آزمایش این وجود دارد:

1. ساده ترین راه آزمایش خون است که به دنبال آنتی بادی های H pylori است. آنتی بادی پروتئین هایی است که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت ایجاد می کند. نتیجه مثبت آزمایش آنتی بادی H pylori می تواند به این معنی باشد که شما به H pylori آلوده شده اید یا اینکه در گذشته عفونت داشته اید که اکنون برطرف شده است.

2. روش دیگر، انجام روش آندوسکوپی برای گرفتن نمونه بیوپسی از پوشش داخلی معده است. از این نمونه می توان برای آزمایش های شیمیایی این نوع باکتری ها استفاده کرد. پزشکان همچنین می توانند H پیلوری را در نمونه های بیوپسی که با میکروسکوپ مشاهده می شود، شناسایی کنند. نمونه بیوپسی را می توان کشت (در ماده ای قرار داد که رشد باکتری را تقویت می کند) تا ببیند آیا H pylori در خارج از نمونه رشد می کند یا خیر.

3. همچنین آزمایش تنفس ویژه ای برای باکتری ها وجود دارد. برای این آزمایش، شما مایعی حاوی اوره می نوشید. اگر H پیلوری وجود داشته باشد، باعث تغییر شیمیایی اوره می شود. سپس نمونه ای از نفس شما برای این تغییرات شیمیایی آزمایش می شود.

مکمل های دارویی و تاثیر آنها بر پیشگیری از سرطان روده

عواملی که تأثیر آنها در پیشگیری از سرطان معده مشخص نیست

مشخص نیست که آیا عوامل زیر خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهند یا تاثیری در خطر ابتلا به سرطان معده ندارند:

رژیم غذایی. عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات تازه با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده ارتباط دارد. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C و بتا کاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد. مطالعات همچنین نشان می دهند که غلات سبوس دار، کاروتنوئیدها، چای سبز و مواد موجود در سیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهند.

مطالعات نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی با نمک زیاد ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد. اکنون بسیاری از افراد در ایالات متحده نمک کمتری می خورند تا خطر فشار خون بالا را کاهش دهند. این ممکن است به همین دلیل باشد که میزان سرطان معده در ایالات متحده کاهش یافته است.

مکمل های غذایی. مشخص نیست که آیا مصرف برخی ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مکمل های غذایی به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده کمک می کند یا خیر. در چین، مطالعه مکمل های بتا کاروتن، ویتامین E و سلنیوم در رژیم غذایی تعداد کمتری از مرگ و میر ناشی از سرطان معده را نشان داد. این مطالعه ممکن است شامل افرادی باشد که این مواد مغذی را در رژیم غذایی معمول خود ندارند. مشخص نیست که آیا مکمل های غذایی افزایش یافته در افرادی که از قبل رژیم غذایی سالمی دارند همین تأثیر را دارد یا نه. مطالعات دیگر نشان نداده اند که مصرف مکمل های غذایی مانند بتا کاروتن، ویتامین C، ویتامین E یا سلنیوم خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می دهد.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه فرمودید اجتناب از عوامل خطر سرطان معده و در نظر گفتن عوامل محافظتی می توانند در پیشگیری از این سرطان موثر باشند. اگر چه به طور قطعی نمی توان مانع از رخ دادن سرطان شد، اما بازهم با رعایت کردن نکاتی که به آنها اشاره کردیم، می توانید احتمال ابتلا به سرطان معده را تا حدی کاهش دهید. شما می توانید جهت کسب آگاهی های بیشتر، به انستیتو کانسر پردس مراجعه نموده و از دانش پزشکان حاذق این مرکز درمان سرطان بهره مند شوید.

نظرات کاربران (14 نظر)
م محمدرضا فرج زاده آلان

سلام بابزرگ یکی از آشنایانم از شدت مقاربت جنسی دچار سرطان پروستات شد. مثلا ما مشغول رازونیاز و عبادت بودیم و در این میان همواره یک واژه همواره شنیده می شد! آی .. آه... هرکاری هم که می کرد نمی شد چون کافی بود فقط ذهنش به سمت پایین شکم را اشاره کند! به محض تفکر به آن ناحیه ، واژه ی خاصی در کائنات شنیده می شد!! :)

3 سال پیش
م محمدرضا فرج زاده آلان

سلام بابزرگ یکی از آشنایانم از شدت مقاربت جنسی دچار سرطان پروستات شد. مثلا ما مشغول رازونیاز و عبادت بودیم و در این میان همواره یک واژه همواره شنیده می شد! آی .. آه... هرکاری هم که می کرد نمی شد چون کافی بود فقط ذهنش به سمت پایین شکم را اشاره کند! به محض تفکر به آن ناحیه ، واژه ی خاصی در کائنات شنیده می شد!! :)

3 سال پیش
M M

سلام وقت بخیر من از ۱۰ سالگی تا حالا خودارضایی دارم یه جوری معتاد شدم

3 سال پیش
س سرور زندوکیلی

سلام وقت بخیر میخواستم بدونم روابط جنسی تا چه حد در ایجاد و پیشرفت این سرطان تاثیر داره

3 سال پیش
ه هادی عزیزی

سلام من از مطالب شما استفاده کردم و یک سوال دارم تقاًضای پاسخ دارم. سوال من: کم و کیف فعالیت جنسی چه اثری بر سرطانی شدن پرستات دارد؟

3 سال پیش
ز زف

آیا کمیود و کثرت سکس در بروز پروستان موثر است؟

3 سال پیش
م محمدرضا پایدار

تقریبا پاسخ تمام سؤالاتم را گرفتم. بجز تأثیر نزدیکی و ممانعت از خروج منی و اثر آن بر پروستات

2 سال پیش
د دشتی

..

2 سال پیش
م محمد

عالی بود

2 سال پیش
م محمدرضا

عالی

2 سال پیش
ف فضل الرحمان بلیده

خیلی موثر بود خدا خیرتون بده

2 سال پیش
ا احمد

ریدم تو این بیانیه هاتون

2 سال پیش
ش شهرام پرویزی

خیلی عالی بود متشکرم

1 سال پیش
آ آذین مهدوی

خیلی عالی بود، اطلاعات خوبی کسب کردم

10 ماه پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران