چه عواملی خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند

دسته بندی : انواع دیگر سرطان
schedule 3 سال پیش

خطر ابتلا به سرطان معده به موارد زیادی از جمله سن و سبک زندگی شما بستگی دارد. هر چیزی که بتواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، عامل خطر نامیده می شود. به مواردی که خطر را کاهش می دهند عوامل محافظتی گفته می شود. داشتن یک یا چند عامل خطر سرطان معده به این معنی نیست که قطعاً به این سرطان مبتلا خواهید شد.

عامل خطر هر چیزی است که احتمال ابتلا به سرطان در فرد را افزایش دهد. اگرچه عوامل خطر اغلب بر پیشرفت سرطان تأثیر می گذارند، اما بیشتر آنها به طور مستقیم باعث سرطان نمی شوند. برخی از افراد با چندین فاکتور خطر هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند، در حالی که برخی بدون عوامل خطر شناخته شده، ممکن است مبتلا شوند. دانستن فاکتورهای خطر و صحبت در مورد آنها به شما کمک می کند تا جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان معده، اقدامات لازم را هر چه سریع تر پیگیری نمایید.

شناخت خطرات و دلایل سرطان معده اولین قدم در راستای مقابله با این بیماری است. این امر، همراه با معاینات منظم، می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان معده کمک کند.

اگر چه شناخت عوامل خطر سرطان معده در مواجهه با این بیماری، لازم و ضروری به نظر می رسد، اما شناخت نشانه های بیماری نیز می تواند جهت انجام هر چه سریع تر اقدامات درمانی بسیار موثر واقع شود. در ادامه، علاوه بر اینکه به عوامل خطر سرطان معده خواهیم پرداخت، اشاره ای هر چند کوتاه به علائم و نشانه های این بیماری نیز خواهیم داشت.

علائم و نشانه های سرطان معده

اغلب بیماران مبتلا به سرطان معده در مراحل اولیه هیچ علائمی از بیماری ندارند. در موارد دیگر، بیماران مبتلا به سرطان معده ممکن است علائم خود را با ویروس معده اشتباه بگیرند. هنگامی که علائم و نشانه های سرطان معده مشخص نیست، بیماری ممکن است قبل از تشخیص به مراحل پیشرفته ای برسد. به همین دلیل مهم است که بیمارانی که خطر بالایی دارند با پزشکان خود در مورد علائمی که ممکن است نشانه هایی از تومور معده باشد صحبت کنند.

علائم سرطان معده

علائم زودرس هشدار دهنده سرطان معده

علائم اولیه سرطان معده ممکن است شامل موارد زیر باشد:

احساس سیری: بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان معده بعد از خوردن وعده های غذایی کوچک، احساس "سیری" در قسمت فوقانی شکم را تجربه می کنند.

سوزش معده: سوء هاضمه، سوزش معده یا علائم مشابه زخم ممکن است نشانه هایی از تومور معده باشد.

حالت تهوع و استفراغ: بعضی از بیماران مبتلا به سرطان معده علائمی دارند که شامل تهوع و استفراغ است. گاهی اوقات، استفراغ حاوی خون است.

سایر علائم متداول سرطان که در معده ایجاد می شود، می تواند شامل موارد زیر باشد:

کاهش وزن غیر قابل توضیح: کمبود اشتها یا کاهش وزن غیرقابل توجیه از علائم رایج سرطان است.

درد معده: ناراحتی شکمی یا درد در شکم بالای ناف ممکن است از علائم تومور معده باشد. همچنین، تورم یا تجمع مایعات در شکم نیز ممکن است ناشی از سرطان معده باشد.

عوامل خطر سرطان معده

سن از عوامل خطر سرطان معده

عوامل خطرعمومی

سن: بیشتر افراد مبتلا به سرطان معده بالای 55 سال دارند ، اگرچه سرطان معده در افراد جوانتر قابل تشخیص است. براساس موسسه ملی سرطان ، متوسط سن تشخیص 68 سال است.

جنسیت: اکثر بیماران مبتلا به سرطان معده مرد هستند. این بیماری مردان را دو برابر زنان درگیر می کند.

نژاد: سرطان معده در آفریقایی آمریکایی ها بیشتر از قفقازی ها دیده می شود.

منطقه جغرافیایی: سرطان معده در ژاپن، چین، اروپای جنوبی و شرقی و آمریکای مرکزی و جنوبی شیوع بیشتری دارد تا آفریقای شمالی و غربی، آسیای میانه جنوبی و آمریکای شمالی. این ممکن است به دلیل تفاوت در رژیم غذایی، میزان آلودگی به هلیکوباکتر پیلوری (نوعی باکتری) و شرایط محیطی باشد.

عوامل خطر مربوط به ژنتیک

BRCA1 & BRCA2: جهش های ارثی ژن های BRCA1 و BRCA2 اغلب با خطرات بالاتری برای سرطان پستان همراه هستند. افرادی که این جهش های ژنتیکی را به ارث برده اند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان معده قرار دارند.

E-cadherin / CDH1: اگرچه نادر است، افرادی که این جهش ژنتیکی را به ارث می برند 70 تا 80 درصد احتمال ابتلا به سرطان معده را در طول زندگی خود دارند. همچنین، زنان با این نقص ژنتیکی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

سندرم لینچ: این بیماری همچنین ممکن است به عنوان سرطان روده بزرگ غیرپولیپوزیسی غیر ارثی HNPCC)) شناخته شود، یک بیماری ژنتیکی که در خانواده ها وجود دارد. به طور معمول، این وضعیت با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. HNPCC همچنین افراد را مستعد ابتلا به سرطان های معده می کند.

پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP): این سندرم باعث پولیپ در روده بزرگ، معده و روده می شود. این سندرم که اغلب به دلیل جهش های ژن APC ایجاد می شود، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را بسیار افزایش می دهد و ممکن است نقش کمی در افزایش خطر سرطان معده در فرد داشته باشد.

سو مصرف دخانیات و الکل از عوامل خطر سرطان معده

عوامل خطر مربوط به سبک زندگی

سو مصرف دخانیات و الکل: به نظر می رسد سیگار کشیدن و نوشیدن مقادیر بیش از حد الکل احتمال سرطان در قسمت بالای معده را افزایش می دهد. برخی مطالعات نشان داده است که استعمال دخانیات خطر سرطان معده را دو برابر می کند.

رژیم غذایی: خوردن غذاهایی مانند  ترشیجات، غذاهای نمک سود شده یا موادی که حاوی نیترات هستند می تواند یک عامل خطر باشد. دانشمندان معتقدند که خوردن غذاهای فرآوری شده ممکن است در پیشرفت سرطان معده نقش داشته باشد. از طرف دیگر، غذاهای تازه (به ویژه میوه ها و سبزیجات تازه و غذاهای تازه منجمد یا یخچال دار) می توانند از این بیماری محافظت کنند.

چاقی: افرادی که چاق هستند بیشتر در معرض خطر سرطان در بخشی از معده نزدیک مری قرار دارند. می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، مطلب تأثیر چاقی بر ابتلا به سرطان را بخوانید.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی: افرادی که در اطراف برخی مواد شیمیایی کار می کنند بیشتر در معرض خطر سرطان معده هستند. کسانی که در صنایع لاستیک، فلز، ذغال سنگ و چوب کار می کنند و کسانی که در معرض الیاف آزبست قرار گرفته اند، با احتمال بیشتری به این سرطان مبتلا می شوند.

چاقی یکی از عوامل خطر سرطان معده

سایر عوامل خطر سرطان معده

عفونت هلیکوباکترپیلوری: پزشکان دریافته اند که عفونت طولانی مدت هلیکوباکترپیلوری ممکن است منجر به التهاب و تغییرات پیش سرطانی در پوشش معده شود. در حقیقت، بیماران سرطانی معده به طور معمول با شیوع بیشتری از عفونت های هلیکوباکترپیلوری نسبت به افرادی که سرطان معده ندارند، مواجه هستند. این نوع باکتری دلیل اصلی ایجاد زخم است و ممکن است باعث التهاب مزمن در پوشش معده شود. این وضعیت گاهی اوقات به تغییرات سرطانی تبدیل می شود.

کم خونی پرخطر: برخی از افراد مبتلا به کم خونی پرخطر ممکن است پولیپ معده داشته باشند که می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

عفونت ویروس اپشتین بار: طبق انجمن سرطان آمریکا، ویروس اپشتین بار در سلول های سرطانی حدود 5 تا 10 درصد افراد مبتلا به سرطان معده یافت می شود.

شرایط پزشکی: داشتن هر یک از موارد زیر ممکن است خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد:

  • التهاب مزمن معده و پولیپ روده
  • ریفلاکس اسید یا سو هاضمه مزمن
  • بیماری منیتیر
  • عفونت ویروس اپشتین بار
  • سابقه لنفوم معده
  • گروه خونی نوع A
  • سابقه جراحی معده

جمع بندی

بخش خاصی از مردم بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند. با انتخاب شیوه زندگی سالم می توانید برخی از عوامل خطرزا را کاهش دهید. عوامل خطر دیگر تحت کنترل شما نیستند، به ویژه مواردی که به سابقه خانوادگی و وراثت مرتبط هستند. با این حال شناخت عوامل خطر سرطان معده به شما کمک می کند تا با آمادگی بیشتری با این بیماری مواجه شوید و اقدامات لازم را در جهت پیشگیری از بیماری پیگیری نمایید. شما می توانید با مراجعه به انستیتو کانسر پردیس شیراز مراجعه نموده و با پزشکان حاذق این مرکز درمان سرطان در مورد عوامل خطر احتمالی سرطان معده که با آنها مواجه هستید، صحبت کنید.

نظرات کاربران (11 نظر)
M Maryam Moayeri

سلام پدر من ده سال قبل سرطان پروستات داشت الان عود کرده و آزمایش پروستات 300میباشد ایا راهی دارد

3 سال پیش
ش شایسته

بسیار مفید و سودمند

3 سال پیش
ع علیرضا حاصلی

سلام خسته نباشید پدرم العان حدود ۲۰ روزی هست که نارسایی کلیه پیدا کرده و کراتین خونش بالا میره حدود ۱۲ روز تو بیمارستان بستری بود که گفتند بدلیل بزرگی پروستات مجرای ادراری تنگ شده و پزشکشون براشون سوند و بعد از چند روز نفرستومی تجویز کردند بعد کراتینش اومد رو ۲.۵ و مرخصش کردند باز نفرستومی جابجا شد و آزمایش بعد کراتین رفت رو ۵ باز نفرستومی را جابجا کردند العان پدرم خونه هست از نظر جسمی بیحال و درد استخوان داره هنوزم کاری برای پروستات انجام ندادن باز قراره آزمایش بگیرم و ببرم پیش دکترش میخاستم بدونم العان بهترین کار چیه چیکار باید انجام بدیم ممنون میشم جواب بدید

2 سال پیش
ه هنگامه بیگمزاده

هنگامه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ پدرم حدود ۴ ساله که دجار سرطان پروستات شده .به ستون فقرات و استخوان قفسه سینه و مفصل دست چپ سرایت کرده که همراه با درد شدید در ناحیه مهره ۴ و ۵ کمر هست .جراح ستون فقرات گفت اگه عمل نکنید فلج میشه یا کنترل ادرار رو از دست میده.ما عمل کردیم درد که اصلا بهتر نشد .حتی کمتر هم نشد.البته ما قبل از عمل ۳۰ جلسه پرتو درمانی و تقریبا ۲ سال هورمون درمانی داشتیم در مدت ۳ سال تقریبا خوب بودن.و بعد از این درمان ها سرایت به مهره های بالاتر داشت و عمل کردیم .ولی رضایتی در عمل نیست.و درد همچنان هست.با مسکن قوی درد رو کنترل میکنیم ولی متاسفانه عوارض مسکن ها هم هست. منتظر نظر متخصصین شما هستم

2 سال پیش
م محسن

سلام . ممنونم از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید. من برای پدرم کاملا استرس داشتم ولی با مطالعه این مطالب متوجه شدم تا سطح زیادی قابل کنترل هست . به امید سلامتی برای همه

2 سال پیش
ا ابوالفضل

بسیار مفید بود تشکر

2 سال پیش
غ غلامرضا ال یاسین

سلام ورحمه الله.آیاپروستاتبدخیم که منجربه سرطان استخوان ثانویه میشود درمان قطعی داردمیشه پروستا ت برداشت

2 سال پیش
د دکتر محمدباقر لطفعلی ای

عالی بود

1 سال پیش
ع عسگر قلی پور

سلام خسته نباشید پدرم حدود ۱۵ روزی هست نارسایی کلیه پیدا کرده کراتین خونش ۸ بوده تو بيمارستان بستری کردیم به دلیل سرطان پروستات به کلیه رسیده هست الان هم کراتین حدود ۴ هست ۶ ماه شیمی درمانی می‌شود ولی پروستات تو بدنش پخش میشه هیچ دکتری قبولش نمیکنه الان میخوام بدونم چیکار کنمممنون میشم جواب بدین

8 ماه پیش
م محمد باقر لطفعلی ای

عالی بود

8 ماه پیش
ک کیومرث

عالی

5 ماه پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران