غربالگری سرطان دهانه رحم چیست؟ 0 تا 100 آزمایش غربالگری

سرطان دهانه رحم، کابوسی که می‌تواند زندگی زنان را تحت‌الشعاع قرار دهد، با برنامه غربالگری منظم قابل پیشگیری و درمان به موقع است. دهانه رحم، دروازه ورود به رحم، در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک قرار دارد. خوشبختانه، با انجام تست پاپ اسمیر و در صورت نیاز تست HPV، می‌توان تغییرات سلولی را در مراحل اولیه تشخیص داد و از بروز سرطان جلوگیری کرد. در این مقاله، به بررسی برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم، اهمیت آن و روش‌های انجام آن می‌پردازیم. همچنین، علائم هشداردهنده این بیماری را نیز معرفی خواهیم کرد تا با آگاهی بیشتر، به حفظ سلامتی خود کمک کنید.

کلینیک کانسر پردیس با گرد هم آوردن متخصصان مجرب و باتجربه در زمینه غربالگری سرطان دهانه رحم، مجهز به مدرن‌ترین تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا می باشد و با ارائه خدمات باکیفیت و مبتنی بر استانداردهای جهانی، به عنوان بهترین کلینیک غربالگری سرطان دهانه رحم در شیراز شناخته شده است.

کلینیک پردیس شیراز (انستیتو کانسر پردیس) بزرگترین مرکز پزشکی تشخیص و درمان سرطان در جنوب کشور است که در زمینه های مختلف پیشگیری و درمان سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و ... خدمت رسانی می کند. همچنین این مرکز به عنوان یکی از بهترین مراکز تصویر برداری شیراز، خدمات متنوعی از جمله سی تی اسکن کنسر، سونوگرافی، رادیولوژی، ماموگرافی و سنجش تراکم استخوان را ارائه میدهد. جهت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق شماره 07191003888 و  یا صفحه تماس با ما، با مجموعه درمانی پردیس در ارتباط باشید.

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم، در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌ها در دهانه رحم، بخش پایینی رحم که به واژن متصل می‌شود، ایجاد می‌شود. در مراحل اولیه، سرطان دهانه رحم ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. با پیشرفت بیماری، علائم سرطان دهانه رحم مانند خونریزی غیرطبیعی واژن، درد لگن و درد در حین رابطه جنسی بروز می‌کند. در 90 درصد موارد، عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)  عامل اصلی این بیماری است. با این حال، ابتلا به HPV به تنهایی به معنای قطعی ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست. عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن، ضعف سیستم ایمنی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، شروع رابطه جنسی در سنین پایین و داشتن شرکای جنسی متعدد نیز می‌توانند خطر ابتلا را افزایش دهند.

خوشبختانه، با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از ابتلا به این بیماری خطرناک جلوگیری کرد. مهم‌ترین گام، واکسیناسیون HPV است که از زنان در برابر دو نوع HPV که از عوامل خطر سرطان دهانه رحم هستند، محافظت می‌کند. همچنین برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم با استفاده از تست پاپ اسمیر یا آزمایش HPV، می‌تواند تغییرات پیش‌سرطانی را در دهانه رحم تشخیص دهد و با درمان به موقع، از بروز سرطان جلوگیری کند. سرطان دهانه رحم، چهارمین عامل شایع سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در زنان در سراسر جهان است. در سال 2012، حدود 528 هزار مورد جدید و 266 هزار مرگ ناشی از این بیماری به ثبت رسیده است. این رقم معادل 8 درصد کل موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است.

تقریباً 70 درصد موارد سرطان دهانه رحم در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و در این کشورها، این بیماری شایع‌ترین عامل مرگ ناشی از سرطان در زنان است. در مقابل، در کشورهای توسعه‌یافته به دلیل اجرای برنامه‌های گسترده غربالگری، نرخ ابتلا به این بیماری به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

غربالگری سرطان دهانه رحم چیست؟

با انجام منظم غربالگری سرطان دهانه رحم، می‌توانید این بیماری را در مراحل اولیه که به راحتی قابل درمان است، تشخیص دهید. در حالی که در مراحل پیشرفته، درمان دشوارتر و عوارض جانبی آن بیشتر خواهد بود. همه زنان دارای دهانه رحم، از جمله باید به طور منظم تحت غربالگری سرطان دهانه رحم قرار گیرند. زمان شروع و فاصله زمانی بین غربالگری‌ها بسته به سن، سابقه پزشکی و عوامل دیگر توسط پزشک تعیین می‌شود.

روش‌های غربالگری سرطان دهانه رحم:

سه روش اصلی برای غربالگری سرطان دهانه رحم وجود دارد.

  • آزمایش HPV: این آزمایش، وجود ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را که عامل اصلی سرطان دهانه رحم است، بررسی می‌کند.
  • تست پاپ اسمیر: در این تست، سلول‌های دهانه رحم توسط متخصص زنان نمونه‌برداری شده و به منظور بررسی وجود سلول‌های غیرطبیعی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.
  • تست HPV/Pap: این آزمایش ترکیبی از تست HPV و تست پاپ اسمیر است و برای بررسی تغییرات پرخطر HPV و سلول‌های دهانه رحم استفاده می‌شود.

غربالگری در سنین مختلف:

  • زنان 21 تا 29 سال: هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر
  • زنان 30 تا 65 سال: هر 3 تا 5 سال یک بار تست پاپ اسمیر به همراه تست HPV
  • زنان 65 سال به بالا: در صورت سابقه غربالگری منظم و نتایج عادی، می‌توانند غربالگری را متوقف کنند.

نکات مهم در مورد غربالگری سرطان دهانه رحم:

  • آزمایشات غربالگری بدون درد هستند و فقط چند دقیقه طول می‌کشند.
  • بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر، زمانی است که در حال قاعدگی نیستید.
  • قبل از انجام تست پاپ اسمیر، از داشتن رابطه جنسی، استفاده از تامپون یا دوش واژینال خودداری کنید.
  • نتایج تست‌های غربالگری خود را به طور منظم با پزشک خود در میان بگذارید.

با انجام غربالگری سرطان دهانه رحم، می‌توانید از سلامت خود محافظت کرده و در صورت ابتلا به این بیماری، آن را در مراحل اولیه تشخیص دهید. به خاطر داشته باشید، تشخیص به موقع، موجب موفقیت در درمان و افزایش شانس زنده ماندن است.

آزمایش غربالگری سرطان دهانه رحم چگونه انجام می‌شود؟

در این قسمت، به بررسی مراحل انجام غربالگری سرطان دهانه رحم می‌پردازیم.

مراحل اصلی غربالگری:

  • معاینه: در اولین مرحله، شما بر روی تخت معاینه دراز می‌کشید و پزشک با استفاده از اسپکولوم، واژن و دهانه رحم شما را به طور کامل مشاهده می‌کند.
  • نمونه‌برداری: سپس، با استفاده از یک برس یا ابزار مخصوص، سلول‌های دهانه رحم به طور ملایم برداشته می‌شوند. این نمونه‌برداری هیچ‌گونه دردی ندارد و فقط چند ثانیه طول می‌کشد.
  • آزمایش: نمونه برداشته شده به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا از نظر وجود سلول‌های غیرطبیعی یا ویروس HPV بررسی شود.

دو نوع تست رایج برای غربالگری:

  • تست پاپ اسمیر: این تست رایج‌ترین روش غربالگری است و سلول‌های دهانه رحم را از نظر وجود سلول‌های غیرطبیعی بررسی می‌کند.
  • تست HPV: این تست، وجود ویروس HPV را که عامل اصلی سرطان دهانه رحم است، در سلول‌های دهانه رحم بررسی می‌کند.

انجام معاینات دوره‌ای و غربالگری‌های منظم، به بیمار در تشخیص سرطان دهانه رحم کمک خواهد کرد و می‌توان با تشخیص این بیماری‌ در مراحل اولیه شانس درمان و بقا را به طور قابل توجهی افزایش داد.

در سایت cancer.gov درباره انواع روش های غربالگری سرطان دهانه رحم به شرح زیر آماده است:

  • The human papillomavirus (HPV) test checks cells for infection with high-risk HPV types that can cause cervical cancer.
  • The Pap test (also called a Pap smear or cervical cytology) collects cervical cells so they can be checked for changes caused by HPV that may—if left untreated—turn into cervical cancer. It can find precancerous cells and cervical cancer cells. A Pap test also sometimes finds conditions that are not cancer, such as infection or inflammation.
  • The HPV/Pap cotest uses an HPV test and Pap test together to check for both high-risk HPV and cervical cell changes.

چه کسانی به غربالگری مکرر سرطان دهانه رحم نیاز دارند؟

دستورالعمل‌های کلی غربالگری سرطان دهانه رحم برای همه زنان یکسان است. با این حال، در برخی موارد، پزشک ممکن است غربالگری‌های مکرر را توصیه کند. این موارد عبارتند از:

  • HIV مثبت بودن: افراد مبتلا به HIV سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند و ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به HPV و در نتیجه سرطان دهانه رحم باشند.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف: به دلایل دیگری مانند درمان سرطان، پیوند عضو یا مصرف داروهای استروئیدی، سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند خطر ابتلا به HPV و سرطان دهانه رحم را افزایش دهد.
  • قرار گرفتن در معرض DES قبل از تولد: DES دارویی بود که در گذشته برای جلوگیری از سقط جنین تجویز می‌شد. با این حال،مشخص شد که این دارو خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را در دختران متولد شده از مادرانی که از DES استفاده کرده بودند، افزایش می‌دهد.
  • سابقه آزمایش غیرطبیعی پاپ اسمیر یا بیوپسی: اگر در گذشته نتیجه آزمایش پاپ اسمیر یا بیوپسی شما غیرطبیعی بوده است، پزشک ممکن است غربالگری‌های مکرر را برای اطمینان از عدم پیشرفت سلول‌های غیرطبیعی به سرطان توصیه کند.
  • سابقه ابتلا به سرطان دهانه رحم: حتی پس از درمان سرطان دهانه رحم، خطر عود این بیماری وجود دارد. به همین دلیل، غربالگری‌های مکرر برای این افراد ضروری است.

چه کسانی به غربالگری سرطان دهانه رحم نیاز ندارند؟

برخی از زنان به دلیل شرایط خاص، نیازی به غربالگری سرطان دهانه رحم ندارند. در این قسمت، به بررسی این موضوع و معرفی زنانی که می‌توانند از غربالگری صرف‌نظر کنند، می‌پردازیم.

  • زنانی که هیسترکتومی کامل انجام داده‌اند: اگر به دلایلی غیر از سرطان یا سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم، عمل برداشتن کامل رحم (هیسترکتومی کامل) انجام داده‌اید، نیازی به غربالگری سرطان دهانه رحم ندارید. دهانه رحم محل ابتلا به این بیماری است و برداشتن آن به معنای حذف خطر ابتلا به آن است.
  • زنانی که هیسترکتومی جزئی انجام داده‌اند: اگر فقط رحم شما برداشته شده است، اما نه دهانه رحم (که به آن هیسترکتومی جزئی یا سوپراسرویکال می‌گویند)، باید غربالگری‌های معمول سرطان دهانه رحم را ادامه دهید. دهانه رحم در جای خود باقی می‌ماند و هنوز در معرض خطر ابتلا به HPV و سرطان دهانه رحم قرار دارد.

*نکته: اگر در مورد وضعیت خود و اینکه آیا به غربالگری‌های مکرر نیاز دارید سوالی دارید، حتماً با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی می‌توان غربالگری سرطان دهانه رحم را متوقف کرد؟

غربالگری منظم سرطان دهانه رحم، گامی حیاتی در پیشگیری از این بیماری خطرناک است. با این حال، در برخی موارد زنان می‌توانند پس از رسیدن به سن 60 سالگی، غربالگری را متوقف کنند.

شرایط توقف غربالگری:

  • سابقه منفی: در صورت عدم سابقه سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم با درجه متوسط تا شدید یا سرطان دهانه رحم، می‌توان غربالگری را متوقف کرد.
  • نتایج منفی تست: اگر طی 10 سال گذشته، سه نتیجه منفی تست پاپ اسمیر یا دو نتیجه منفی متوالی co-test (تست همزمان پاپ اسمیر و HPV) دریافت کرده‌اید و آخرین آزمایش در 5 سال گذشته انجام شده باشد، می‌توانید غربالگری را متوقف کنید.

نکات مهم:

  • مشورت با پزشک: قبل از هرگونه اقدامی برای توقف غربالگری، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک با بررسی سابقه پزشکی شما و نتایج تست‌های غربالگری، بهترین تصمیم را برای شما خواهد گرفت.
  • شرایط خاص: در برخی موارد، مانند سیستم ایمنی ضعیف، سابقه DES (دارویی که در گذشته برای جلوگیری از سقط جنین تجویز می‌شد) یا سابقه درمان سرطان دهانه رحم، ممکن است لازم باشد حتی پس از 60 سالگی نیز به غربالگری ادامه دهید.
  • تغییرات در سلامتی: اگر در هر زمانی پس از توقف غربالگری، علائم مشکوکی مانند خونریزی غیرطبیعی واژن، درد لگن یا ترشحات غیرطبیعی واژن را مشاهده کردید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

با مشورت پزشک و در نظر گرفتن شرایط خود، می‌توانید بهترین تصمیم را برای سلامتی خود بگیرید.

سخن آخر

همانطور که در این مقاله خواندید، سرطان دهانه رحم با اقدامات پیشگیرانه قابل کنترل و درمان است. گام اول، واکسیناسیون HPV  است که از زنان در برابر دو نوع HPV که عامل اصلی سرطان دهانه رحم هستند محافظت می‌کند. غربالگری منظم با استفاده از تست پاپ اسمیر یا آزمایش HPV، گام دوم برای پیشگیری از این بیماری است. با انجام غربالگری در مراحل اولیه، می‌توان سلول‌های پیش‌سرطانی را تشخیص داد و با درمان به موقع، از بروز سرطان جلوگیری کرد. به یاد داشته باشید، تشخیص به موقع این بیماری، موجب درمانی موفق و افزایش شانس زنده ماندن است. مسئولیت سلامتی خود را به دست بگیرید و با انجام منظم غربالگری سرطان دهانه رحم، از ابتلا به این بیماری خطرناک پیشگیری کنید.

 کلینیک پردیس به عنوان بهترین مرکز انجام تست پاپ اسمیر در شیراز، جهت انجام تمامی اقدامات لازم برای غربالگری سرطان دهانه رحم و غربالگری سرطان پستان با پیشرفته ترین دستگاه های به روز، آماده خدمت رسانی به بیماران می باشد. برای رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 07191003888 تماس بگیرید. آدرس: فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس

تاریخ مطلب : 11 تیر 1403 R 19:20

به این مطلب امتیاز دهید :



نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید .

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید (مثلا : رضا دهقان)
لطفا پست الکترونیک خود را وارد کنید پست ااکترونیک وارد شده معتبر نیست
فیلد نظر شما اجباری است .

سپاسگذارم خیلی راهنمایی کردید...

بسیار مفید و عالی و یه خسته نباشید و همه افرادی که این مطالب را جمع آوری کردن...

سپاسگذارم خیلی راهنمایی کردید...

بسیار مفید و عالی و یه خسته نباشید و همه افرادی که این مطالب را جمع آوری کردن...

شهنی

مطالب آموزنده بود وانشاا...سعی میکنم استفاده کنم چون اخیرا مبتلا شدمه درحال درمان در اهواز هستم .

حمید حقیقی

سلام و عرض ادب ممنون از راهنماییتون،چقد زیبا که این راهنمایی ها رو گذاشتید برای کسانی که به شدت نیازمند این مطالب هستند،خداقوت

بلوری ساکن آلمان تلفن ۰۰۴۹۱۶۳۹۲۰۶۶۰۴

بسیار علیست که مردم ایران ودنیای از راهنمایی شما بسیار استفاده میککند وکمک بزرگی در انسانیت شقلی خود پا برجا هستید من تحت نظر پزشکان آلمان هستم ولی وقتی نقطه‌ نظر های شمارو میخانم به خودم امیدواری میدهم برای زنده ماندم با تشکر فراوان بلوری من درخدمت شما هستم در آلمان دوسلدورف

غلامعباس رضایی

تشکر از مطالب خوب و آموزنده ای که پست نمودید

داود علی حسنی

خسته نباشید

م ش

خدا خیرتان دهد...

م ش

خدا خیرتان دهد...

فائزه حسینی نژاد

بسیار خوب بیشتر راهنمایی کنید به خصوص از جهت تاثیر تغذیه در آرامش اعصاب ونیز امید به زندگی‌ عادی در فرایند درمان بیماری سرطان

09163693096

ازراهنمای‌شماکمال‌تشکرراداریم....

Emma Quinn

Hello, Pardiscancer! We see that your Instagram account (instagram.com/https) and other social media accounts are not getting many followers, likes, comments, or views. This could be affecting your sales, personal reputation, and ability to attract new audiences. My name is Emma Quinn (https://instagram.com/shiny_arts_emma) from BulkSocialFanShop® (https://www.bulksocialfanshops.com), a social media marketing company celebrating our 10th anniversary with a special $49 combo offer designed to enhance your social media presence. Instagram Combo Offer: 100% Real Profiles - 12K Followers + 8K Likes + 100K Views + 500 Comments + 1K Shares + 20 Bluetick profile engagements + Free 1 Million Instagram users database + Free 100k Email database - (Can be split into multiple links - Full details on our website) All for just $49! (Coupon code BSFS10) Get it here: https://www.bulksocialfanshops.com/instagram-combo-offer We also have combo offers for Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube, and more. We can provide up to 2 million followers. Our Advantages: Free trial, Instant delivery, Accepts paypal, cards and cryptos, Lifetime guarantee, No password needed, 100% safe from bans, 100% refund guarantee, 10+ years of experience, 24/7 live support, 100% privacy, and more. All for just $49! (Coupon code BSFS10) Get it here: https://www.bulksocialfanshops.com/instagram-combo-offer Best wishes, Emma Quinn (https://instagram.com/shiny_arts_emma) BulkSocialFanShop® Account Manager Mobile (WhatsApp): +1 (689) 267-3581 Registered USA address: BulkSocialFanShop® Advertising Solutions, 31463 Stoneybrook Road, Orlando, Florida, 32810, USA.

Emma Quinn

Hello, Pardiscancer! We see that your Instagram account (instagram.com/https) and other social media accounts are not getting many followers, likes, comments, or views. This could be affecting your sales, personal reputation, and ability to attract new audiences. My name is Emma Quinn (https://instagram.com/shiny_arts_emma) from BulkSocialFanShop® (https://www.bulksocialfanshops.com), a social media marketing company celebrating our 10th anniversary with a special $29 combo offer designed to enhance your social media presence. Instagram Combo Offer: 100% Real Profiles - 6K Followers + 4K Likes + 50K Views + 200 Comments + 200 Shares + 10 Bluetick profile engagements | (Can be split into multiple links - Full details on our website) All for just $29! (Coupon code BSFS10) Get it here: https://www.bulksocialfanshops.com/instagram-combo-offer We also have combo offers for Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube, and more. We can provide up to 1 million followers. Our Advantages: Free trial, Instant delivery, Accepts paypal, cards and cryptos, Lifetime guarantee, No password needed, 100% safe from bans, 100% refund guarantee, 10+ years of experience, 24/7 live support, 100% privacy, and more. All for just $29! (Coupon code BSFS10) Get it here: https://www.bulksocialfanshops.com/instagram-combo-offer Best wishes, Emma Quinn (https://instagram.com/shiny_arts_emma) BulkSocialFanShop® Account Manager Mobile (WhatsApp): +1 (689) 267-3581 Registered USA address: BulkSocialFanShop® Advertising Solutions, 31463 Stoneybrook Road, Orlando, Florida, 32810, USA.

Emma Quinn

Hello, pardiscancer.com! Do you want to boost your followers, likes, comments, views, and shares on Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, YouTube, Tiktok, Soundcloud, Vk, Reviews and more? Just visit here: https://www.bulksocialfanshops.com (Coupon code BSFS10) Our Advantages: Free trial, Instant delivery, Accepts paypal, cards and cryptos, Lifetime guarantee, No password needed, 100% safe from bans, 100% refund guarantee, 10+ years of experience, 24/7 live support, 100% privacy, and more. Best wishes, Emma Quinn (https://instagram.com/shiny_arts_emma) BulkSocialFanShop® Account Manager Mobile (WhatsApp): +1 (689) 267-3581 Registered USA address: BulkSocialFanShop® Advertising Solutions, 31463 Stoneybrook Road, Orlando, Florida, 32810, USA.




طراحی و توسعه توسط افران