درباره غربالگری سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) بیشتر بدانید

در خصوص اهمیت غربالگری سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ) می توان گفت این سرطان به عنوان دومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده، در آمار مشترک مردان و زنان معرفی شده است. در غربالگری منظم می توان سرطان روده بزرگ را زمانی که در مراحل ابتدایی بوده و گسترش نیافته تشخیص داد، در این مرحله درمان آن آسان‌تر خواهد بود. برخی از انواع غربالگری ها همچنین می توانند به پیدا کردن و حذف توده های پیش سرطانی به نام پولیپ، قبل از اینکه فرصتی برای تبدیل شدن به سرطان داشته باشند، کمک کنند. همه ما باید این را مد نظر داشته باشیم که برخی از سرطان ها از جمله سرطان روده بزرگ، در ابتدا قابل تشخیص نیستند اما با داشتن اطلاعات و آگاهی در مورد این سرطان و انجام منظم تست های غربالگری می توانیم از خطرات آن جلوگیری کنیم. سرطان پایان زندگی نیست، در صورت تشخیص زود هنگام و مراجعه به پزشک قابل پیشگیری و درمان است. در مطالب قبلی درباره راه های درمان سرطان، روش های تشخیص و اینکه سرطان چیست صحبت کردیم. امروز در این مطلب به موارد زیر خواهیم پرداخت.

چه زمانی باید غربالگری سرطان کولورکتال را شروع کنید؟

انجمن سرطان آمریکا (ACS) دستورالعمل هایی برای غربالگری سرطان کولورکتال دارد و به افراد در معرض خطر متوسط سرطان روده بزرگ توصیه می کند غربالگری را از سن 45 سالگی شروع کنند. در این به روز رسانی دستورالعمل، ACS سن شروع غربالگری را کاهش داده زیرا مطالعات نشان می دهد که میزان سرطان کولورکتال در بین افراد کمتر از 50 سال در حال افزایش است. کارشناسان ACS تشخیص داده اند که غربالگری با شروع از 45 سالگی می تواند به نجات جان افراد بیشتری کمک کند. در مقاله سرطان روده بزرگ چگونه تشخیص داده می شود؟ به طور کامل درباره انواع راه های تشخیص سرطان روده بزرگ صحبت شده است.

توصیه های غربالگری برای افرادی که در معرض متوسط ​​خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند

  • افراد در معرض خطر متوسط باید غربالگری منظم را از 45 سالگی شروع کنند.
  • افرادی که از سلامت خوبی برخوردار هستند و انتظار می رود حداقل 10 سال بیشتر عمر کنند باید غربالگری منظم را تا سن 75 سالگی ادامه دهند.
  • افراد 76 تا 85 ساله باید با مشورت با خود تصمیم بگیرند که آیا به غربالگری ادامه دهند یا خیر. این باید بر اساس ترجیحات شخصی، نتایج غربالگری قبلی، سلامت کلی و مدت زمان زندگی آنها باشد.
  • افراد بالای 85 سال دیگر نباید از نظر سرطان روده بزرگ غربالگری شوند.

غربالگری برای افرادی که در معرض خطر بالاتر سرطان روده بزرگ هستند

افرادی که در معرض خطر بالاتر سرطان روده بزرگ هستند ممکن است نیاز به غربالگری قبل از 45 سالگی داشته باشند. همچنین ممکن است نیاز به غربالگری بیشتر یا انجام آزمایشات خاص داشته باشند. افراد در معرض خطر بالاتر کسانی هستند که دارای:

  • سابقه خانوادگی قوی سرطان کولورکتال یا انواع خاصی از پولیپ
  • سابقه شخصی سرطان کولورکتال یا انواع خاصی از پولیپ
  • سابقه شخصی بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون)
  • سابقه خانوادگی یک سندرم ارثی مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP) یا سندرم لینچ
  • سابقه پرتو به شکم یا لگن برای درمان سرطان قبلی

افرادی که فکر می کنند یا می دانند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان کولورکتال هستند، باید با پزشک خود مشورت کنند. پزشک متخصص می تواند به شما در انتخاب بهترین گزینه و برنامه غربالگری کمک کند. اگر قرار ملاقات های غربالگری خود را به تعویق انداخته اید یا به دلیل همه گیری کووید-19 به تعویق افتاده است، با پزشک خود در مورد اقداماتی که می توانید برای از سرگیری ایمن این آزمایشات مهم انجام دهید صحبت کنید.

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند؟

انواع تست های غربالگری سرطان کولورکتال

برای غربالگری سرطان کولورکتال تست های گوناگونی وجود دارد که تفاوت هایی بین آن ها وجود دارد. مهم این است غربالگری را منظم انجام دهید؛ اینکه کدام آزمایش را انتخاب می نمایید اهمیت ندارد و این مورد را نظرات پزشک و شرایط بیمار مشخص می کند.

آزمایشات مبتنی بر مدفوع:

  • تست ایمونوشیمیایی مدفوع با حساسیت بالا (FIT) هر سال
  • آزمایش خون مخفی مدفوع بر پایه گایاک بسیار حساس (gFOBT) هر ساله
  • آزمایش DNA مدفوع چند هدفه (MT-sDNA) هر 3 سال یکبار

تست های تصویری:

  • کولونوسکوپی هر 10 سال یکبار
  • سی تی کولونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی) هر 5 سال یکبار
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر (FSIG) هر 5 سال یکبار

در مورد اینکه کدام تست مناسب شما خواهد بود با پزشک مشورت کنید. همچنین باید بیمه خود را در مورد پرداخت برای هر تست بررسی نمایید. این تست های غربالگری باید در مقاطع زمانی توصیه شده انجام شوند تا موثر واقع شوند. اگر آزمایشی غیر از کولونوسکوپی انتخاب کنید، هر نتیجه آزمایش غیرطبیعی، باید با کولونوسکوپی پیگیری شود تا مشخص شود آیا سرطان دارید یا خیر.

پیشرفت سرطان روده بزرگ چگونه اندازه گیری می شود؟

جمع بندی

بهترین راه برای دانستن زمان شروع غربالگری سرطان کولورکتال و هر چند وقت یکبار غربالگری این است که با پزشک متخصص خود مشورت کنید.  کلینیک پردیس شیراز با دستگاه های پیشرفته و کادر مجرب در کنار بیماران است تا با تشخیص به موقع سرطان، بهترین راه های درمان انتخاب گردد. با تماس با کلینیک کانسر پردیس شیراز | 0713880 یا مراجعه حضوری، درباره غربالگری سرطان کولورکتال بیشتر بدانید.

تاریخ مطلب : 2 بهمن 1400 R 8:31

به این مطلب امتیاز دهید :



نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید .

لطفا نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید (مثلا : رضا دهقان)
لطفا پست الکترونیک خود را وارد کنید پست ااکترونیک وارد شده معتبر نیست
فیلد نظر شما اجباری است .

زهرازبیدی زاد

خیلی خوبه امیدوارم که درمان سرطان راباروش جدیدتری پیداکنن

نگين قرباني

ايا داري زاك اريا باعث ريزش مو ميشود

شهاب رهسپار

خیلی عالی بود

ادیم

مطالب برای من خیلی جالب بودن چون من قریب پنج سال در گیر این مسئله هستم و امیدوارم این روش جدید روی من اثر مثبت داشته باشه . من همینجا از دکتر بهروز قریب که این مدت با علم و توانایی منحصر بفردش مرا این سالها تحت درمان داشته تشکر و قدردانی کرده واز خداوند برای ایشان طول عمر با عزت خواستارم

محمود واحدی

بسیار عالی ، مادر من یک تومور سرطانی در زیر لوپ سمت چپ داشت و در بیمارستان شریعتی عمل شد ، شیمی درمانی و پرتودرمانی شد اما باز اوت کرد ، میشه از این روش درمانی استفاده کرد ، کجا باید مراجعه کرد ، لطفا کمک کنید

بهنام

باسلام من قبلا که چرکخشک کن میخوردم شکمم یبس میشد ولی اکنون اسهال وگاها درد شکمی پیدا میکنم وگویا به کل قرصها وهمچنین قرص اعصاب ،بدن واکنش منفی نشان میده،بنابراین با چند عدد قرص،بجای چند بسته قرص که پزشک تجویز کرده، در کنار تدابیر خانگی،میتوان التهاب را کاهش داد واز روشهای سنتی ایمونوتراپی کرد؟باتشکرضمنا اگه ممکنه فرایند جذب یادفع قرص را توضیح بدین.

M.k

اگر دوستی داروی زاکاریا( pembriolizomab) را استفاده کرده ممنون میشم عوارض و تجربیاتشون رو به اشتراک بگذارند.

حسين کرجاليان

مطالب ارائه شده خیلی ناقص است

مرجان اذرائين

ممنون عالى بود خدا قوت

سید

آیا برای کانسر ریه و دنده ها مفیده

سعیده

سلام خسته نباشید پدرم سرطان معده داره و سه جلسه شیمی درمانی شده و دکتر الان پت اسکن فرستاده تا بعد عمل کنه میخواستم ببینم الان ما میتونیم پدر مو بیاریم ایمونوتراپی میشه راهنمایی کنین باید کجا مراجعه کنیم ؟

احمدرضا ساکبی

همسر من درگیر سرطان متاستاتیک سینه است که استخوانبندی ایشان را در گیر کرده. برای ایشان چه روشی را میتوانید پیشنهاد کنید؟ تشکر از پاسخ آتی شما

آذر معتمدی

توضیحات مختصر و مفیدی برای ما که پزشک نیستیم بود.۲/۹/۱۴۰۱

مسیحا موسویان تبار

عالی بود انشالله هم من هم باقی بیماران سرطانی خوب شن

راحله ساسانی

مطالب بسیار مفیدی بودند.

Somaye

این‌درمان کدوم شهرها انجام میشه به کجا باید مراجعه کنیم؟دوستانی که اطلاع دارن راهنمایی کنن .

نسرین زرکار

بسیار عالی بود. سپاسگزارم

فاطمه نارویی کهندلی

من به سایت کانسر پردیس شیراز پیام دادم راجب این روش درمانی ولی پاسخ ندادن




طراحی و توسعه توسط افران