نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

schedule 4 سال پیش

بسیاری از مشاغل می توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. برخی مشاغل در ظاهر ممکن است بی خطر بوده ولی به مرور زمان آسیب های خود را نشان می دهند و شما را در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهند. ما باید اطلاعات کافی راجع به خطرات جانبی شغل هایمان داشته باشیم تا از بروز هر گونه بیماری جلوگیری کنیم. در مطالب گذشته به راه های درمان، روش های تشخیص و راه های پیشگیری از سرطان صحبت کردیم. امروز به مشاغل سرطان زا و مشاغلی که بیشتر در معرض خطر سرطان قرار دارند و راه های پیشگیری از سرطان شغلی می پردازیم. در موارد زیر به آن ها اشاره ای خواهیم داشت:

  1. خلبانان

خلبان ها در سطح بالاتری از حد متوسط در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش قرار دارند. قرار گرفتن در مقابل این اشعه باعث افزایش سرطان پوست می شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، یک ساعت نشستن در کابین هواپیما مانند استفاده از تخت برنزه به مدت 20 دقیقه است و معرض اشعه UVA قرار می گیرند. خطر تابش اشعه ماوراء بنفش در بالای ابرهای فشرده و روزهای برفی بیشتر است و خلبانان باید به طور مرتب از کرم ضد آفتاب استفاده کنند و به دکتر برای معاینه سرطان پوست مراجعه کنند.

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. ناخن کار ها

کسانی که در سالن های ناخن کاری مشغول به فعالیت هستند مانند کسانی که در کاراژهای اتومبیل یا پالاشگاه نفتی کار می کنند، در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیرند. این افراد با مواد شیمیایی قوی و خطرناکی سر و کار دارند. برای جلوگیری از بروز  سرطان ریه، ناخن کار ها  باید از دستکش، ماسک و لباس هایی با آستین بلند استفاده کنند و سالن های کار آن ها باید از تهویه مناسب برخوردار باشد و هوا به خوبی جریان داشته باشد.

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. کشاورزان

کشاورزان و کسانی که در مزرعه و باغات کار می کنند. این افراد بیشتر از بقیه در معرض سموم آفت کش و ... قرار دارند و  20 درصد نسبت به افراد دیگر در معرض سرطان پروستات، سرطان خون و سرطان استخوان قرار دارند. سموم گیاهی، حشره کش ها و سوخت ماشین های کشاورزی دارای مواد سمی می باشند و ورود آن ها به بدن منجر به سرطان های گوناگون می گردد. 

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان

  1. آتشنشان ها

جای تعجب نیست که آتشنشان ها در شریط خطرناک و کشنده کار می کنند، اما این افراد بدلیل استنشاق دود و گاز های موجود حتی مدت ها بعد از تعویض لباس هایشان با عوارض جانبی رو به رو هستند. مواد سمی و عوامل سرطان زا در دود شامل آکرولئین، مونوکسید کربن و فرمالدئید هستند. آتشنشان ها باید از تنفس در دود خودداری کنند و همیشه لباس مناسب بپوشند و پس از ترک محل، مراحل پاکسازی را به درستی انجام دهند.

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. کارهای پشت میزی

اگر جز کسانی هستید که تمام روز نشسته اید و کارهای خود را نجام می دهید، تاثیرات منفی روی سلامت شما اثر می گذارد. افرادی که مدت زمان 6 ساعت در روز صرف نشستن می کنند نسبت به کسانی که حتی برای زمانی کوتاه ورزش می کنند، خطر ابتلا به  سرطان روده و سرطان رحم در خانم ها افزایش می یابد و مرگ و میر بین آن ها بیشتر رخ می دهد.  بخصوص در روزه هایی که وعده غذایی شما زیاد است، حتما از پشت میز خود بلند شوید و کمی قدم بزنید. 

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. نقاش های ساختمانی

کسانی که در معرض گاز های ناشی از رنگ قرار می گیرند و مواد شیمیایی مانند بنزن بیشتر دچار سرطان لنفوم، مثانه و کلیه می شوند. آرسنیک موجود در رنگ ها خود یک عامل سرطان زا است. بنابراین، استفاده از ماسک های حرفه ای و لباس های مناسب از موراد ضروری است که باید رعایت شود.

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. کارکنان کارخانه ها

از جمله مشاغلی که کارکنان آن در معرض بیماری های مختلف و سرطان قرار دارند، تولید لاستیک می باشد. کارخانه های که لاستیک، دستکش لاستیکی و باند های لاستیکی و ... این افراد معرض بخارات، گرد و غبار و مواد فرعی شیمیایی قرار می گیرند و با خطرات جدی رو به رو هستند. این اشخاص بیشتر دچار سرطان مثانه، سرطان معده و سرطان ریه می شوند. برخی از این سموم فقط از راه استنشاق وارد بدن نمی شوند بلکه از راه پوست نیز قابل جذب هستند.

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. آرایشگر های رنگ مو

آرایشگر ها مدت طولانی در معرض مواد شیمیایی قرار دارند و تقریبا یک سوم زنان بالای 18 سال و یک دهم مردان از رنگ استفاده می کنند. رنگ کار ها به سرطان حنجره، مثانه و ریه مبتلا می شوند به همین دلیل  در محیطی که از تهویه مناسب برخوردار نیست، از کار با رنگ باید جدا خودداری شود. استفاده از ماسک های فیلتر دار و دستکش برای آن ها ضروری می باشد.

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. مکانیک ها

مکانیک ها از روغن های مخصوص اتومیبل و مواد بخصوصی به نام آزبست برای تنظیمات کلاچ و ترمز استفاده می کنند. آزبست عامل اصلی مزوتلیوما که یک نوع سرطان خاص می باشد. مکانیک ها اغلب با بنزین دست های خود را تمیز می کنند که این ماده، عامل برخی سرطان ها مانند سرطان خون می باشد. به ویژه افرادی که بیش از 5 اتومبیل در هفته تعمیر می کنند.

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. کارکنان معادن

نه تنها کارکنان معادن در معرض آزبست قرار دارند، بلکه کارگران زیر زمینی بیشتر در تماس با اورانیوم و رادون قرار دارند. حتی زندگی در مجاورت سرطان مغز، مزوتلیوما، معده و سرطان تیروئید قرار می گیرند. بدلیل وجود گازهای که از اگزور ماشین های سنگین بیرون می آید، این اشخاص به سرطان ریه مبتلا می شوند.

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. جوشکارها

سرطان کلیه ، حنجره و ملانوم چشم از جمله سرطان هایی هستند که سموم کار با فلز آن ها را ایجاد می کند و بیشترین  خطر مربوط به کار با فلزاتی است که بعد از برش گازهایی از آن ساطع می شود. این افراد باید هر چند ماه یکبار برای پیشگیری از سرطان های ذکر شده به پزشک مراجعه کرده و برای جلوگیری از بیماری ها اقدامات لازم را انجام دهند.

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. کارشناس رادیولوژی

تحقیقات نشان می دهد سرطان تیروئید، بیشتر در تکنسین های رادیولوژی به چشم می خورد و این سرطان در بین رادیولوژیست هایی که بیش از 50 مراجعه کننده در روز دارند، دیده می شود. این افراد بیشتر در معرض اشعه ایکس قرار می گیرند به همین خاطر استفاده از لباس های مخصوص برای وقع سرطان به آن ها پیشنهاد می شود. 

نگاه اجمالی به مشاغل سرطان زا

  1. کارکنان کارخانه مواد شیمیایی

افرادی که در این حیطه مشغول به کار هستند به دلیل وجود مواد شیمیایی که ممکن است از طریق پوستشان جذب شود، به سرطان پوست می شوند. به طور مکرر در معرض بنزیدین، آرسنیک و بتا نفتالامین قرار می گیرند این امر منجر به سرطان بخصوص سرطان مثانه می شود، رعایت نکات اصولی در هر بخش از کار از سرطان جلوگیری می کند. 

نگاه اجمالی به سرطان مشاغل

  1. پزشکان و پرستاران

یکی از عوامل سرطان زا استرس است که پزشکان و پرستاران به دلیل شیفت شب و خستگی ناشی از آن، بخصوص خانم ها را به سرطان سینه مبتلا می کند. عواملی مانند ضد عفونی کننده ها، دارو های سیتو پلاستیک،پرتو درمانی، مسئولیت های شغلی و محیط های متفاوت خطر ابتلا به سرطان در بین افراد بیشتر می کند. از دیگر عواملی که باید به آن اشاره کنیم بر هم خوردن خواب و سیستم بدن در پرستاران و پزشکان است ( به دلیل شب کاری) که همین امر مشکلات و خطرات زیادی را به ارمغان می آورد.

نگاه اجمالی به سرطان مشاغل

راه های پیشگیری از سرطان مشاغل

با رعایت یکسری اصول و قواعد می توانید از آسیب های شغلی و بیماری های احتمالی جلوگیری کنید. در کارخانه جات و صنایع شیمیایی حضور یک مهندس و کارشناس بهداشت حرفه ای که وظیفه ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور را بر عهده دارد. نظارت بر سلامت کارکنان به منظور سالم سازی محیط کار و سلامتی خود شخص صورت می گیرد. در زیر به مواردی که تمامی کارکنان در همه مشاغل بابد به آن ها پایند باشند، اشاره می کنیم:

  • شرکت در کلاس های آموزشی برای آشنایی با اصول بهداشتی و راه های پیشگیری از سرطان های شغلی در مراکز صنعتی برگذار می شود. تمامی کارکنان باید نسبت به عواملی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، آگاه و هشیار باشند.
  • محیط کار باید مجهز به دستگاه های تهویه هوای مناسب باشد. فعالیت هایی که موجب تولید گاز های شیمیایی و سمی می شود باید توسط مکش های قوی مدیریت شوند تا از ابتلا کارکنان به سرطان ریه جلوگیری شود.
  • قرار دادن حفاظ روی دستگاه هایی که از روغن هایی شیمیایی استفاده می کنند تا این مواد روی بدن افراد نپاشد و از آسیب های پوستی پیشگیری شود.
  • حذف موادی که سرطان زا هستند و مواد بی خطر را جایگیزین آن ها سازید.
  • چکاب هایی که توسط کارشناسان بهداشتی صورت می گیرد را به درستی پیگیری کنید تا در صورت بروز مشکل به درمان خود بپردازید. همین راه برای شناسایی سرطان های مختلف بسیار کار آمد می باشد.
  • در صورت کار با مواد شیمیایی در هر حیطه کاری، قبل از خوردن و آشامیدن مواد غذایی دست، صورت و دهان خود را به خوبی بشویید.
  • در هنگام کار از ماسک های فیلتر دار ( که برای هر شغلی متفاوت است)، دستکش، کلاه، عینک، پیش بند و لباس و شلوار آستین بلند استفاده کنید. همه این موارد به ویژه برای جلوگیری از سرطان ریه و پوست اساسی و مهم می باشند.
  • در مشاغلی که مدت زمان طولانی در زیر نور آفتاب قرار دارند، علاوه بر موارد بالا باید با مشورت و تجویز پزشک از ضد آفتاب برای جلوگیری از سرطان پوست استفاده کنند.
  • رعایت نظافت شخصی بخصوص در محل کار های شلوغ و استفاده از مواد غذایی مناسب و ورزش کردن مانع از بروز سرطان و بیماری های دیگر می شود.

جمع بندی

امروزه در جامعه ما بسیار از زنان و مردان در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. محیط کار اگر جایی برای پیشرفت هر فرد در زندگی اش محسوب می شود اما با رعایت نکردن یکسری اصول ساده، آن را تبدیل به محلی برای بیماری خود می کند. در همه مشاغل با داشتن اطلاعات مورد نظر می توانیم از بروز سرطان پیشگیری کنیم. در محیط هایی مانند هواپیما و سالن های آرایش زنان را به سرطان پستان و ریه مبتلا می کند و مردانی که در معادن و کارخانه ها با مشغول به کار هستند را به سرطان مثانه و پوست دچار می کند. البته با توجه به شغل هر کس مبتلا به سرطان می تواند متفاوت باشد. شما می توانید با پزشک و مشاوران کیلینک پردیس شیراز مشورت کرده و از بروز هر گونه بیماری یا سرطانی جلوگیری کنید.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران