علت سرطان پروستات چیست

schedule 4 سال پیش

پروستات غده کوچکی است که در زیر مثانه مردان قرار دارد و جزئی از سیستم تولید مثل است. بعضی مردان در سنین بالا دچار سرطان پروستات می شوند. اینکه علت سرطان پروستات چیست و چه فاکتورهایی خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند، موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت. در ادامه به عواملی که تأثیر بیشتری در ابتلای به این بیماری دارند، اشاره خواهیم کرد، همچنین، پی خواهید برد برخی از عواملی که به عنوان ریسک فاکتورهای سرطان پروستات شناخته شده بودند، تأثیر چندانی در ابتلای به آن ندارند، یا تأثیر آنها اثبات نشده است.

اگر سرطان در غده پروستات شما ایجاد شود، احتمالاً به آرامی رشد خواهد کرد. در موارد نادر، سلول های سرطانی ممکن است تهاجمی تر بوده، سریع رشد کنند و به دیگر بخش های بدن گسترش یابند. هر چه تشخیص سرطان پروستات سریع تر انجام شود، شانس موثر واقع شدن درمان بیشتر است. طبق تحقیقات انجام شده، حدود 1 نفر از 7 مرد به این بیماری مبتلا خواهد شد و از هر 39 نفر مبتلا، یک نفر خواهد مرد. اغلب، مرگ و میر در افراد مسن رخ می دهد.

همانند اغلب سرطان ها، علت دقیق سرطان پروستات به راحتی قابل تشخیص نیست. در اغلب موارد، چندین عامل شامل ژنتیک و قرار گرفتن در معرض سموم محیطی مانند مواد شیمیایی و رادیویی و ... ممکن است علت سرطان پروستات باشند.

جهش در DNA نیز می تواند یکی از علت های این سرطان باشد. جهش ها باعث می شوند سلول های موجود در پروستات به طور غیر قابل کنترل و غیر طبیعی رشد خود را شروع کنند. سلول های غیر طبیعی یا سرطانی تا زمانی که تومور ایجاد شود، رشد و تقسیم می شوند. اگر به نوع تهاجمی سرطان پروستات مبتلا شوید، ممکن است سلول ها متاستاز شوند یا محل تومور اصلی را ترک کرده و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد.

علت سرطان پروستات

برخی از عوامل خطر که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان پروستات را تحت تأثیر قرار دهند، شامل موارد زیر می باشد:

  • سابقه خانوادگی
  • سن
  • نژاد و قومیت
  • منطقه جغرافیایی
  • تغییر ژن ها

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند

1. سابقه خانوادگی، یک علت سرطان پروستات

در برخی موارد، جهش هایی که منجر به سرطان پروستات می شوند، ارثی می باشند. اگر سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارید، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستید، زیرا ممکن است DNA اسیب دیده را به ارث برده باشید. البته برخی از افراد مبتلا به سرطان پروستات هیچ سابقه خانوادگی در این بیماری ندارند.

داشتن پدر یا برادر مبتلا به سرطان پروستات، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند (این خطر برای مردانی که دارای یک برادر مبتلا به سرطان هستند بیشتر از کسانی است که پدر آنها مبتلا به سرطان است). این خطر برای آقایان با چندین خویشاوند مبتلا بیشتر است، به ویژه اگر خویشاوندان درگیر آنها، جوان باشند.

2. آیا سن می تواند علت سرطان پروستات باشد

یکی از عوامل خطر سرطان پروستات سن است. این بیماری به ندرت مردان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد. طبق گزارش بنیاد سرطان پروستات، تنها 1 مرد از 10000 مرد زیر 40 سال به این بیماری مبتلا می شود. این تعداد در مردان سنین 40 تا 59 سال به 1 در 38 نفر می رسد. این تعداد در سنین 60 تا 69 سالگی، به 1 مرد از 14 مرد می رسد. اکثر موارد در مردان بالای 65 سال تشخیص داده می شود.

3. نژاد و قومیت 

طبق تحقیقات انجام شده انجمن سرطان آمریکا، مردان آسیایی-آمریکایی و لاتین کمترین میزان ابتلا به سرطان پروستات را دارند. در مقابل، مردان آفریقایی-آمریکایی بیشتر از مردان نژادها و قومیت های دیگر به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا می شوند. آنها دو برابر بیشتر از مردان سفیدپوست در معرض خطر سرطان پروستات قرار دارند.

4. منطقه جغرافیایی به عنوان یک علت سرطان پروستات

جایی که زندگی می کنید، می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تحت تأثیر قرار دهد. در حالی که مردان آسیایی ساکن در آمریکا نسبت به سایر نژادها با احتمال بیشتری به این بیماری مبتلا می شوند، اما مردان آسیایی با احتمال کمتری به سرطان پروستات مبتلا می شوند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، سرطان پروستات در آمریکای شمالی، کارائیب، شمال غربی اروپا و استرالیا بیشتر از آسیا، آفریقا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی می باشد. عوامل محیطی و فرهنگی نیز می تواند تأثیر گذار باشد.

همچنین، تحقیقات نشان داده اند که مردانی که در آمریکای شمالی زندگی می کنند، بیشتر از مردانی که در آمریکای جنوبی زندگی می کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. ممکن است دلیل این موضوع کاهش سطح نور خورشید و کمبود ویتامین D در مردان اقلیم های شمالی باشد. یک منبع معتبر نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

تغییرات ارثی ژن ها می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد

5. تغییرات ارثی ژن ها، یک علت سرطان پروستات

تغییرات ژنی ارثی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهند، اما احتمالاً فقط درصد کمی از موارد را تشکیل می دهند. به عنوان مثال:

  • جهش های ارثی ژن های BRCA1 و BRCA2 که منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان می شوند، همچنین می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات (به ویژه جهش در BRCA2) را افزایش می دهند.
  • مردان مبتلا به سندروم لینچ، به علت تغییرات ارثی ژن ها بیشتر در معرض خطر ابتلای به سرطان هستند.

سایر تغییرات ژنتیکی ارثی می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند.

 چه عواملی تأثیر کمتری در ابتلا به سرطان پروستات دارند؟

رژیم غذایی

رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز و لبنیات پر چرب ممکن است یک عامل خطر برای سرطان پروستات باشد، هر چند تحقیقات محدودی وجود دارد. مطالعه ای در سال 2010 منتشر شد که 101 مورد سرطان پروستات را مورد بررسی قرار داد و به ارتباط بین رژیم غذایی پرچرب گوشت و لبنیات پرچرب و سرطان پروستات پرداخت، اما بر لزوم انجام مطالعات اضافی تأکید کرد.

در یک مطالعه جدیدتر، رژیم غذایی 525 مردی که سرطان پروستات در آنها تشخیص داده شده بود، مورد مطالعه قرار گرفتند و ارتباط بین مصرف شیر پرچرب و پیشرفت سرطان پروستات را تأیید کرد. این مطالعه نشان می دهد که مصرف شیر پرچرب ممکن است نقش مهمی در پیشرفت سرطان پروستات داشته باشد.

به نظر می رسد مردانی که رژیم غذایی پر گوشت و لبنیات پر چرب دارند، کمتر میوه و سبزیجات مصرف می کنند. تحقیقات بیشتری لازم است تا نقش مصرف مقادیر زیاد چربی حیوانات و مصرف کم میوه و سبزیجات را در ابتلا به سرطان پروستات مورد بررسی قرار دهد.

تأثیر رژیم غذایی بر ابتلا به سرطان پروستات

اضافه وزن

به نظر می رسد اضافه وزن خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که مردان چاق بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات درجه پایین را دارند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی هستند. نیاز به مطالعات بیشتری جهت اثبات این موضوع می باشد.

سیگار کشیدن

مطالعاتی که در این راستا انجام شده، ارتباط بین سیگار کشیدن و ابتلا به سرطان پروستات را اثبات نمی کنند. برخی از تحقیقات نشان می دهند که سیگار کشیدن می تواند تأثیر اندکی بر ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد. با این حال، نیاز به مطالعات بیشتری برای تأیید این موضوع می باشد.

قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آتش نشانان که در معرض مواد شیمیایی قرار دارند، بیشتر با خطر ابتلا به سرطان پروستات مواجه می باشند. 

التهاب پروستات

برخی از مطالعات حاکی از این است که ممکن است ارتباطی بین سرطان پروستات و التهاب پروستات وجود داشته باشد. ارتباط این دو موضوع اثبات نشده و نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری می باشد.

عفونت های مقاربتی

محققان تحقیقات زیادی در این راستا انجام داده اند که آیا عفونت های مقاربتی می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات شود، چرا که موجب عفونت غده پروستات می شود. این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است.

وازکتومی

برخی از مطالعات نشان داده اند که ارتباط اندکی بین وازکتومی و خطر ابتلا به سرطان پروستات وجود دارد. اما همه مطالعات این موضوع را تأیید نمی کنند. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

علت سرطان پروستات تهاجمی چیست

سرطان های تهاجمی پروستات ممکن است کمی متفاوت با انواعی از آن باشند که رشد کندتری دارند. عوامل خطر خاصی با نوع تهاجمی تر این بیماری ارتباط دارند. به عنوان مثال، ریسک ابتلا به سرطان تهاجمی پروستات ممکن است بالاتر باشد، اگر:

  • سیگار می کشید
  • چاق هستید
  • یک سبک زندگی بی تحرک دارید
  • مقادیر زیادی کلسیم مصرف می کنید

جمع بندی

اگر چه برخی از موارد سرطان پروستات تهاجمی است، اما اغلب اینچنین نیست. بیشتر مردانی که به این بیماری مبتلا هستند، می توانند سال ها عمر پیش روی آنها باشد. هر چه زودتر سرطان تشخیص داده شود، می توانید امیدوارتر باشید. تشخیص و درمان زودرس سرطان پروستات می تواند احتمال یافتن درمان مناسب را بالا ببرد. حتی مردانی که سرطان در آنها در مراحل بالاتر تشخیص داده می شود، می توانند از مزایای درمان بهره مند شوند. کاهش یا از بین بردن علائم، کندتر شدن رشد سرطان و طولانی شدن عمر از این مزایا می باشد. می توانید با مراجعه به انستیتو کانسر پردیس و بهره مند شدن از امکانات پیشرفته و کادر مجرب این مرکز درمان سرطان، مراحل تشخیص و درمان بیماری را پیگیری نمایید.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران