راهکارهای پیشگیری از سرطان پروستات چیست؟

دسته بندی : سرطان پروستات
schedule 4 سال پیش

سرطان پروستات، پس از سرطان‌ معده و سرطان پوست، سومین سرطان شایع میان مردان ایرانی است. براساس این آمار، ۱۶٫۹۳ درصد از مردان در ایران به این سرطان مبتلا می‌شوند. برخی از افراد با این سوال مواجه می‌شوند که چگونه می‌توان از بروز سرطان پروستات جلوگیری کرد. ریسک ابتلا به سرطان پروستات، با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. حدود ۶۰ درصد از تشخیص‌های ابتلا به این سرطان، مربوط به سنین بالای ۶۵ سال است. نژاد و عوامل ژنتیکی در بروز این بیماری نقش مهمی را ایفا می‌کنند. حفظ سلامت بدن و رعایت اصول مربوط به سلامت با بالا رفتن سن و درمان مشکلات و بیماری‌های فعلی باعث می‌شود که ریسک بروز ابتلا به سرطان پروستات کمتر شود. در این مقاله به بررسی راهکارهای پیشگیری از سرطان پروستات می پردازیم.

پیشگیری از سرطان پروستات

سرطان پروستات یک تومور در حال رشد است که معمولاً به هیچ قسمتی فشار وارد نمی‌کند و باعث بروز درد نخواهد شد به همین دلیل ممکن است این بیماری تا مدت زیادی هیچ گونه نشانه و علامت هشدار دهنده اولیه نداشته باشد. با این حال، سرطان پیشرفته پروستات اغلب علائمی را ایجاد می کند. برخی علائم سرطان پروستات می توانند توسط بیماری های دیگری به وجود آیند به همین دلیل فرد به معاینه نیاز خواهد داشت. از جمله علائم سرطان در پروستات مردان می توان به مشکلات ادراری، مشکلات جنسی، درد و بی حسی اشاره کرد.

علائم و نشانه های سرطان پروستات و راه های درمان آن

راه های پیشگیری از سرطان پروستات
رعایت کردن برخی نکات باعث می‌‌شود که ریسک بروز سرطان پروستات کاهش پیدا کند.  علت اصلی پیدایش این سرطان عوامل مختلفی مانند سن، ارث، شغل، تغذیه و مصرف داروهای مختلف است که در ایجاد این بیماری مؤثر می باشند. وجود سرطان پروستات در خانواده، موجب می شود که افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار گیرند. همچنین هر چه سن بالاتر رود، خطر ابتلا به این نوع سرطان افزایش می یابد.بنابراین این افراد میتوانند برای کاهش خطر ابتلا با رعایت رژیم غذایی مناسب، فعالیت های ورزشی منظم و چکاپ های دوره ای از این سرطان پیشگیری مناسبی داشته باشند. 

غربالگری به منظور تشخیص به موقع سرطان پروستات
مردانی که ریسک بروز این نوع سرطان در آنها معمولی است بهتر است غربالگری سرطان پروستات را در سن ۵۵ سالگی شروع کنند. اما اگر شما در گروه‌های پرخطر قرار دارید باید از سن چهل سالگی به غربالگری سرطان پروستات بپردازید. نظرات موافق و مخالف متعددی در ارتباط با غربالگری سرطان پروستات وجود دارد و تصمیم گیری در ارتباط با شروع غربالگری باید با نظر پزشک انجام شود. این غربالگری شامل عکس برداری دیجیتال از رکتوم یا انجام آزمایش خون آنتی ژن پروستات است در صورتی که نتیجه آزمایش شما بالاتر از سطح متوسط باشد و نتیجه اسکن دیجیتال شما طبیعی باشد احتمال پزشک درخواست انجام تست شاخص سلامت پروستات را خواهد داد.

فعالیت های موثر برای پیشگیری از سرطان روستات


فعالیت های موثر در پیشگیری از سرطان پروستات چیست؟
حفظ وزن مناسب:
بر اساس مطالعات انجام شده، چاقی خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش میدهد . مردانی که BMI (شاخص توده بدنی) آن ها بالاتر از 30 باشد خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن ها بیشتر است. 

اجتناب از استعمال دخانیات:
ترک سیگارباعث افزایش سطح سلامت می‌‌شود و ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

ورزش منظم:
مطالعات مربوط به ریسک سرطان پروستات و ورزش، نشان می دهد افرادی که ورزش می کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند. ورزش منظم علاوه بر حفظ تناسب اندام باعث کاهش التهاب و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری‌ها خواهد شد و تاثیرات منفی حاصل از نداشتن فعالیت جسمانی را از بین می‌برد.

حفظ فعالیت جنسی:
ریسک بروز سرطان پروستات در افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند دو تا سه برابر کمتر از سایر افرادی است که فعالیت جنسی کمی دارند. متخصصان این زمینه عقیده دارند که نعوظ و رابطه جنسی باعث خروج مواد سمی و سایر ترکیبات التهاب آور از بدن خواهد شد.

چکاپ و آزمایش منظم:
 انجام چکاپ و معاینات منظم به منظور تشخیص به موقع سرطان پروستات یکی از بهترین روش های پیشگیری است.

رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات


رژیم غذایی مناسب جهت پیشگیری از سرطان پروستات
برخی مواد غذایی یا مکمل‌های غذایی هستند که باعث می‌‌شوند سرعت رشد سرطان پروستات یا ریسک ابتلای مجدد به آن پس از درمان کاهش پیدا کند و به این صورت از بروز این سرطان جلوگیری میکنند. در ادامه به بررسی این غذا ها و مکمل ها میپردازیم.

خانواده کلم:
سبزیجات خانواده کلم شامل کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، اسفناج و کلم پیچ است که‌ می‌توانند روند پیشرفت سرطان پروستات را کند نمایند و ریسک بروز نوع بدخیم ان را کاهش دهند.

قهوه:
 نتایج حاکی از بررسی ۱۰۵ مطالعه توسط محققان در مورد تاثیرات قهوه بر خطر ابتلا به سرطان منتشرشد نشان میداد که قهوه و قابلیت آنتی اکسیدانی آن می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و برخی دیگر از انواع بیماری را کاهش دهد.

گوجه فرنگی و دیگر میوه های قرمز:
گوجه‌فرنگی، هندوانه و سایر خوراکی‌های قرمز، دارای آنتی‌اکسیدان قدرتمندی به‌نام لیکوپن (Lycopene) است. این ترکیب شیمیایی به مدت طولانی در بدن ذخیره نمی‌شود پس باید یک ماده غذایی لیکوپن دار به طور منظم مصرف شود تا کمبود آن در بدن جبران شود. جذب لیکوپن از گوجه ‌فرنگی پخته‌ شده راحت ‌تر است. همچنین لیکوپن با رسیدن گوجه، در آن انباشته می‌شود پس گوجه‌فرنگی هرقدر قرمزتر باشد، بهتر است.

ویتامین D:
ویتامین دی می‌تواند از شما در برابر سرطان پروستات و سایر انواع بیماری‌ها محافظت کند.مصرف غذاهای حاوی ویتامین دی از قبیل روغن جگر ماهی کاد، ماهی سالمون و یک نوع قارچ خشک شده می‌تواند بسیار کارامد باشد. اما باید به این توجه کرد که نور آفتاب یک منبع عالی برای ساخت ویتامین دی است. روزانه حدود ۱۰ دقیقه بدون ضد آفتاب در مقابل نور آفتاب قرار بگیرید.

مصرف دانه‌های سویا:
سویا به یک گروه خاص از گیاهان تعلق دارد و برخی از مواد شیمیایی موجود در آن در سایر گیاهان از قبیل نخود و لوبیا و عدس یافت ‌می‌شود همچنین منبع غنی دیگری که میتوان نام برد محصولاتی از قبیل شیر سویا، ماست، توفو، نان سویا، میسو و...  هستند.


جمع بندی
 برخی انواع سرطان پروستات، غیر تهاجمی هستند و به همین دلیل ممکن است فرد هیچ علائمی نداشته باشد. با این حال،در صورت بروز هر یک از علائم اشاره شده در این مقاله بهترین کار این است که درنگ نکرده و به پزشک مراجعه نمایید. انستیتو کانسر پردیس جهت ارائه خدمات لازم در راستای تشخیص سرطان پروستات همیشه در کنار بیماران عزیز می باشد. به امید آنکه تشخیص به موقع این کانسر و پیگیری راه های درمان، بهبودی و تندرستی هر چه سریع تر برای همه بیماران حاصل شود.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران