چگونه تغذیه سالم به پیشگیری از سرطان سینه کمک می کند

دسته بندی : سرطان سینه
schedule 4 سال پیش

سرطان پستان که ناشی از رشد سریع و غیر طبیعی سلول ها در پستان است، یک بیماری پیچیده است که عوامل زیادی می توانند در آن دخیل باشند. برخی از عوامل از جمله سن، سابقه خانوادگی، ژنتیک و جنسیت تحت کنترل فرد نیستند. با این حال، فرد می تواند جهت پیشگیری از سرطان پستان، عوامل دیگر مانند سیگار کشیدن، میزان فعالیت بدنی، وزن مناسب و رژیم غذایی را کنترل نماید. برخی محققان معتقدند که رژیم غذایی می تواند مسئول 30 تا 40 درصد کل سرطان ها باشد. در این مطلب، به نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پستان، رژیم غذایی مناسب این بیماری و هر آنچه باید از مصرف آن خودداری کرد، خواهیم پرداخت.

هیچ یک از غذاها یا رژیم های غذایی به تنهایی نمی توانند از بروز سرطان سینه جلوگیری کنند یا باعث ایجاد آن شوند، اما انتخاب های غذایی فرد می تواند در خطر ابتلا به سرطان سینه یا چگونگی زندگی فرد با این بیماری تفاوت ایجاد کند.

رژیم غذایی مناسب سرطان پستان

سرطان پستان می تواند در نقاط مختلفی از پستان شروع شود، به روش های مختلفی رشد کند و به انواع مختلفی از درمان نیاز دارد. همانطور که انواع سرطان به درمان های خاص، پاسخ بهتری می دهند، برخی از سرطان ها نیز به غذاهای خاص واکنش خوبی نشان می دهند. غذاهای زیر می توانند به طور کلی در یک رژیم غذایی سالم نقش داشته باشند و همچنین ممکن است از پیشرفت سرطان جلوگیری نمایند:

  • انواع میوه ها و سبزیجات، از جمله سالاد
  • غذاهای غنی از فیبر مانند غلات کامل، لوبیا و حبوبات
  • شیر و فرآورده های لبنی کم چرب
  • محصولات با پایه سویا
  • غذاهای غنی از ویتامین D و دیگر ویتامین ها
  • ادویه جات با خواص ضدالتهابی
  • غذاهای با پایه گیاهی و حاوی آنتی اکسیدان

الگوهای غذایی که این غذاها را در اولویت قرار می دهند، عبارتند از:

  • رژیم عذایی جنوبی که سرشار از سبزیجات، حبوبات و سیب زمینی شیرین است.
  • رژیم غذایی مدیترانه ای که بر میوه ها و سبزیجات تازه و روغن های مفید تأکید دارد.
  • هر رژیم غذایی محتاطانه ای که حاوی مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، غلات کامل و ماهی باشد.

مصرف میوه و سبزیجات می تواند از ابتلا به سرطان سینه پیشگیری نماید

مواد غذایی مناسب سرطان پستان

میوه ها و سبزیجات

مطالعه ای روی 91779 زن نشان داده است که پیروی از یک رژیم غذایی شامل گیاهان می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا 15 درصد کاهش دهد. میوه ها و سبزیجات در کنار فوایدی که دارند، سرشار از فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها هستند که به نظر می رسد فواید مختلف پزشکی دارند.

مطالعات نشان داده است که مواد غذایی زیر می توانند از سرطان پستان جلوگیری کنند:

  • سبزیجات تیره، سبز و برگ مانند مانند کلم پیچ و بروکلی
  • میوه ها، به ویژه انواع توت ها و هلو
  • لوبیا، حبوبات، ماهی، تخم مرغ و مقداری گوشت

محققان ماده بتاکاروتن را که به طور طبیعی در سبزیجاتی مانند هویج وجود دارد، با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط می دانند. دانشمندان حدس می زنند ممکن است علت این موضوع، دخالت در روند رشد سلول های سرطانی باشد.

فیبر غذایی و آنتی اکسیدان ها

تحقیقات در مورد فیبرهای غذایی و تأثیر آنها بر سرطان پستان در حال حاضر بی نتیجه است، اما مطالعات زیادی نشان داده اند که می تواند به محافظت در برابر بیماری کمک کند. استروژن اضافی می تواند عاملی در ایجاد و گسترش برخی از انواع سرطان پستان باشد. هدف برخی از روش های درمانی، ممانعت از برقراری ارتباط بین استروژن و سلول های سرطانی پستان می باشد. داشتن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند از این روند پشتیبانی کند و از بین بردن استروژن را تسریع کند.

فیبر از سیستم گوارشی و حذف منظم ضایعات پشتیبانی می کند. این ماده به بدن کمک می کند تا سموم را از بین ببرد و آسیب هایی را که می توانند وارد کنند، محدود می نماید. نحوه اتصال فیبر به استروژن در روده ممکن است به بدن در جلوگیری از جذب بیشتر استروژن کمک کند. این عوامل به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه کمک می کنند. میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات فیبر فراهم می کنند، اما همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها از جمله بتاکارون و ویتامین های C و E هستند.

آنتی اکسیدان ها می توانند با کاهش تعداد رادیکال های آزاد که مواد زائدی هستند و بدن به طور طبیعی آنها را تولید می کند، از بسیاری بیماری ها جلوگیری کنند. یک متاآنالیز در سال 2013 نشان داد افرادی که غلات کامل بیشتری می خورند، ممکن است کمتر در معرض خطر سرطان سینه باشند.

مواد حاوی فیبر می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد

چربی های مفید

غذاهای چرب می توانند منجر به چاقی شوند و به نظر می رسد افراد مبتلا به چاقی بیشتر در معرض ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان پستان قرار دارند. مقداری چربی در رژیم غذایی برای عملکرد صحیح بدن ضروری است، اما مصرف نوع مناسب آن مهم است. چربی های اشباع نشده و غیر اشباع می توانند در حد متوسط مفید باشند. آنها در موارد زیر حضور دارند:

  • روغن زیتون
  • آووکادو
  • دانه ها
  • آجیل

ماهی های آب سرد مانند ماهی آزاد و شاه ماهی، حاوی چربی اشباع نشده امگا 3 هستند. این چربی ممکن است به کاهش خطر سرطان سینه کمک کند. مطالعه ای با حضور 3000 زن انجام شده است که نشان می دهد کسانی که مقادیر بالای امگا 3 مصرف می کنند، ریسک ابتلا به سرطان سینه در آنها، 25 درصد کمتر است. فواید اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامتی ممکن است به دلیل توانایی آنها در کاهش التهاب باشد و التهاب یک عامل موثر در سرطان پستان است.

سویا

سویا یک منبع غذایی سالم است که ممکن است به کاهش خطر سرطان پستان کمک کند. این محصول گیاهی سرشار از پروتئین، چربی مفید، ویتامین ها و مواد معدنی است، اما کربوهیدرات کمی دارد. همچنین، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به عنوان ایزوفلاون شناخته می شوند.

محققان یک مطالعه در سال 2016، داده های 6235 زن را بررسی کردند و نتیجه گرفتند که به طور کلی مصرف رژیم غذایی سرشار از ایزوفلاون با کاهش مرگ و میر ارتباط دارد. محققان در حال بررسی بودند تا ببینند آیا مصرف سویا برای افراد مبتلا به سرطان پستان ایده خوبی است.

سویا ممکن است به کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) کمک کند و ریسک بیماری های قلبی را پایین بیاورد. همراه با چاقی، این عوامل ممکن است منجر به سندروم متابولیک شوند که شامل التهاب است. التهاب ممکن است در سرطان پستان نقش داشته باشد، اگر چه نقشی که در آن بازی می کند نامشخص است. با این حال، نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه و تعیین نقش سویا در ابتلا به سرطان سینه می باشد.

مصرف الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد

رژیم غذایی نامناسب سرطان پستان

مواد غذایی که ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان، از جمله سرطان پستان را افزایش دهند، شامل موارد زیر می باشند:

  • الکل
  • قند
  • چربی
  • گوشت قرمز
  • غذاهای فرآوری شده
  • الکل

الکل

مطالعات ارتباط بین مصرف منظم الکل و افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه را مشخص کرده اند. الکل ممکن است سطح استروژن را افزایش داده و به DNA آسیب برساند. محققان همچنین خاطر نشان می کنند زنانی که در هفته سه نوشیدنی الکلی می نوشند، خطر ابتلا به سرطان پستان را به میزان 15 درصد افزایش می دهند. طبق تحقیقات، با هر نوشیدنی اضافی در روز، ریسک به میزان 10 درصد افزایش می یابد.

قند

در تحقیقاتی که از سال 2016 انجام شده است، موش هایی که از رژیم غذایی غنی از قند به عنوان رژیم غذایی معمول استفاده می کردند، بیشتر در معرض تومورهای غده پستان مشابه سرطان پستان در انسان بودند. علاوه بر این، این تومورها بیشتر گسترش می یابند یا متاستاز می شوند.

چربی

مطالعات نشان می دهد که همه چربی ها بد نیستند. اگر چه به نظر می رسد چربی ناشی از غذاهای فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد، اما برخی چربی های گیاهی ممکن است به کاهش آن کمک کند.

چربی ترانس نوعی چربی است که در غذاهای فرآوری شده رایج است. دانشمندان این موضوع را با خطر بالاتر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانسته اند. چربی های ترانس معمولاً در غذاهای فرآوری شده مانند غذاهای سرخ شده، برخی کراکرها، دونات ها و کلوچه ها یا شیرینی های بسته بندی شده وجود دارد. افراد باید در صورت امکان مصرف چربی های ترانس را کاهش دهند.

گوشت قرمز

برخی مطالعات نشان داده اند که بین گوشت قرمز و افزایش خطر سرطان پستان رابطه وجود دارد، به خصوص اگر شخصی گوشت را در دمای بالا بپزد، می تواند باعث آزاد شدن سموم شود. علاوه بر این، گوشت های فرآوری شده و یخ زده دارای چربی، نمک و مواد نگهدارنده زیادی هستند. این موارد ممکن است باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان شوند. به طور کلی، به حداقل رساندن فرآوری یک ماده غذایی در سلامت آن تأثیر دارد.

مصرف گوشت قرمز می تواند با خطر ابتلا به سرطان سینه ارتباط داشته باشد

رژیم غذایی مناسب در طول درمان سرطان پستان

اگر درگیر عوارض جانبی درمان سرطان سینه که با تغذیه مرتبط است نمی باشید، می توانید در طول درمان یک رژیم غذایی سالم را شامل موارد زیر دنبال کنید:

میوه ها و سبزیجات: 5 وعده در روز. میوه ها و سبزیجات حاوی خواص آنتی اکسیدانی و استروژن هستند. سبزیجان چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ، کلم و جوانه بروکسل سرشار از مواد مغذی هستند.

غلات کامل: 20-30 گرم فیبر به صورت روزانه. غلات کامل غذاهای فرآوری نشده هستند که سرشار از کربوهیدارت های پیچیده، فیبر، مواد شیمیایی و همچنین ویتامین ها و مواد معدنی هستند. مطالعه ای توسط محققان چینی انجام شده که نشان داده است مصرف زیاد فیبر با تغییر عملکردهای هورمونی سرطان پستان و سایر سرطان های وابسته به هورمون ممکن است تأثیر مثبتی داشته باشد.

پروتئین بدون چربی و سویا. برای داشتن منابع پروتئین مناسب، مصرف مرغ، ماهی و حبوبات مانند لوبیا و عدس را افزایش دهید. مصرف غذاهای دودی، ترشیجات و ... را کاهش دهید. سویا به میزان متوسط، در حد یک یا دو وعده در روز مصرف شود.

مصرف الکل در حد متوسط یا صفر. نوشیدن الکل یک عامل خطر شناخته شده سرطان سینه است. یک مطالعه بزرگ روی 105986 زن نشان داد که نوشیدن سه لیوان شراب یا بیشتر در هفته، خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان تا حدی افزایش می دهد. این مطالعه نشان داد که نوشیدن 3 تا 6 لیوان نوشیدنی در هفته، به میزان 15 درصد خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد. سعی کنید در صورت امکان از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.

جمع بندی

همانطور که می دانید سرطان سینه یکی از انواع شایع سرطان در بین زنان می باشد که سالانه افراد زیادی را در سرتاسر دنیا درگیر خود می کند. از این رو، انجام اقدامات لازم جهت پیشگیری از این سرطان برای تمام زنان دنیا لازم و ضروری به نظر می رسد. اگر چه وجود برخی عوامل خطرزای سرطان سینه مانند سابقه خانوادگی، وجود ژن های جهش یافته ارثی، سن، جنسیت و ... قابل پیشگیری نیست، اما می توان با تغییر سبک زندگی، داشتن تغذیه مناسب، ورزش کافی و ... سیستم ایمنی بدن را در برابر سرطان تقویت نموده و یا حتی به روند درمان و مواجهه با عوارض جانبی ناشی از آن غلبه کرد. انستیتو کانسر پردیس نیز با برخورداری از تجهیزات به روز و پیشرفته و کادر پزشکی مجرب می تواند شما را در این راستا یاری رساند.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران