نكات مهم در خصوص مراقبت از سالمندان در برابر بيماری كرونا

دسته بندی : اخبار
schedule 4 سال پیش

شدت علائم بیماری در سالمندان

    سالمندان می توانند علائم بیماری را با درجات و شدت های مختلفی نشان دهند. سالمندان در مقایسه با جوانان و میانسالان از ظرفیت های حیاتی به نسبت پایین تری برخوردارند و در رویارویی با مشکلات سلامتی اغلب ضعیف تر هستند. باید به یاد داشت که علائم و نشانه های بیماری در سالمندان می توانند با گروه های سنی دیگر متفاوت و کاملا غیر اختصاصی باشد.

علائم شایع و اقدامات لازم

    در اغلب بیماران، تب اولین نشانه بیماری است و در حدود نیمی از آنها تب با درجات بالا دیده می شود. اما باید توجه داشت که در حدود یک چهارم از بیماران هم، تب گزارش نشده است و این حالت در سالمندان، با توجه به نقص نسبی سیستم ایمنی، محتمل تر است.

    سرفه، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، احساس سنگینی یا درد در قفسه سینه، خستگی و گاهی درد عضلانی، از جمله علامت های شایع دیگر هستند. در برخی از بیماران، به ویژه سالمندان ممکن است شواهد درگیری سیستم قلبی-عروقی، دستگاه گوارش (بی اشتهایی، تهوع، استفراغ و دل درد) و یا سیستم عصبی (گیجی، تغییر سطح هوشیاری، هذیان گویی و ...) نیز دیده شود. در صورت بروز هر یک از این علائم، لازم است سالمند توسط پزشک معاینه و در صورت لزوم برای انتقال به بیمارستان اقدام شود.

    میانگین فاصله زمانی بین شروع علائم تا بروز تنگی نفس و یا علائم قابل توجه به طور متوسط حدود 7 روز ( متغیر بین 1 تا 20 روز) گزارش شده است. سردرد، اسهال، خلط خونی، آبریزش بینی و سرفه خلط دار نیز از ساير علائم احتمالی هستند.

    درمرحله خفیف بیماری، علائم معمولا بعد از یک هفته فروکش می کند، درصورتی که درموارد شدید، احتمال بروز نارسایی تنفسی پیشرونده، ناپایدار شدن علایم حیاتی از جمله افت فشارخون وجود دارد. موارد منجر به مرگ ناشی از بیماری کرونا اغلب در افراد میانسال و سالمند و یا افراد با سابقه بیماری های زمینه ای (مثل سابقه جراحی برای سرطان، سیروز کبدی، بیماری ریوی، فشار خون بالا، بیماری عروق کرونری قلب، دیابت، اختلالات مزمن کلیوی، هر گونه نقص ایمنی و بیماری پارکینسون) دیده شده است. به طور کلی سرعت پیشرفت بیماری و میزان مرگ ناشی از آن در سالمندان، بیشتر از سایر گروههای سنی است.

نکاتی برای مراکز نگهداری و مراقبت از سالمندان

    کارکنان مراکز نگهداری و مراقبت از سالمندان باید توجه داشته باشند در صورت بروز هر یک از موارد ذکر شده فوق، فرد مشكوک را با رعایت نکات زیر در اتاقی جداگانه ايزوله كنند:

        اقدامات احتیاطی استاندارد تماسی و قطره ای (droplet) در مواجهه با بیمار رعایت شود.
        مراتب به پزشک مرکز اطلاع رسانی شود.
        بیمار توسط پزشک ویزیت و درصورت لزوم طبق دستورالعمل به مراکز درمانی منتقل شود.
        در صورت نیاز به احیاء قلبی-ریوی در بیماران مشکوک/محتمل/قطعی بیماری کرونا، در صورت وجود ملزومات و استانداردهای انجام احیاء قلبی-ریوی ( وجود ترالی ویژه احیاء، حضور متخصص بیهوشی یا طب اورژانس)، همه اقدامات شامل انتوباسیون و ماساژ قلبی در اتاق ایزوله و با رعایت احتیاط های هوابرد انجام شود.

انتقال سالمند بیمار به منزل

    مجوز ترخیص از بیمارستان برای بیمار سالمند که می خواهد در منزل مراقبت شود باید حتما توسط پزشک معالج در بیمارستان، صادر شود.

    بیماران با علائم خفیف بدون وجود علائم هشدار دهنده (مانند تنگی نفس یا مشکل در تنفس، افزایش ترشح: منظور خلط یا خونریزی)، بدون تغییر در وضعیت روانی (منظور گیجی یا بی حالی) و بدون سابقه بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی یا ریوی، نارسایی کلیوی و یا شرایط نقص ایمنی که فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می دهند، می توانند در محیط خانه مورد مراقبت قرار گیرند؛ که همان اصول مراقبت کلی بیماران مبتلا، از جمله لزوم استفاده دائمی از ماسک توسط بیمار، در مورد این بیماران نیز بایستی اعمال شود. پرسنل مراقبت های بهداشتی باید وضعیت بهداشتی بیمار را از نظر پیشرفت علائم از طریق تماس تلفنی و در صورت امکان، با مراجعه حضوری به صورت روزانه بررسی نمایند و آموزش های لازم را بر اساس دستورالعمل به بیمار و خانواده ارائه دهند.

 

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران