سرطان ریه چیست

schedule 4 سال پیش

سرطان ریه، سرطانی است که در اکثر مواقع از ریه ها شروع می شود اما گاهی اوقات در نتیجه ی انتشار سرطان از قسمت های مجاور، این سرطان بوجود می آید که در ادامه به توضیح آن می پردازیم. سرطان زمانی شروع می شود که تقسیم و رشد سلول های بدن از کنترل خارج می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه شروع و گسترش سرطان ها، به هر آنچه درباره سرطان باید بدانید مراجعه کنید

سرطان ریه چیست؟

ساختار و عملکرد طبیعی ریه ها

ریه ها 2 عضو اسفنج مانند در قفسه سینه شما هستند. ریه راست شما دارای 3 بخش است که هر قسمت لوب نامیده می شود. ریه سمت چپ 2 عدد لوب دارد. ریه چپ کوچکتر است زیرا قلب در آن طرف بدن فضای بیشتری را اشغال می کند. وقتی نفس می کشید، هوا از طریق دهان یا بینی وارد می شود و از طریق نای وارد ریه های شما می شود. نای به لوله هایی به نام نایژه تقسیم می شود که وارد ریه ها شده و به قسمت های کوچکتر تقسیم می شوند.

نایژه ها تقسیم می شوند و شاخه های کوچکتری به نام نایژک تبدیل می شوند. در انتهای نایژک ها کیسه های هوایی کوچکی وجود دارد که به آلوئول (حبابک) معروف هستند. آلوئول ها از هوای استنشاق شده اکسیژن را جذب می کنند و هنگام بازدم دی اکسید کربن را از خون خارج می کنند. دریافت اکسیژن و خلاص شدن از شر دی اکسید کربن از عملکردهای اصلی ریه ها است. سرطان های ریه به طور معمول از سلول های پوشاننده نایژه ها و قسمت های ریه مانند نایژک ها یا آلوئول ها شروع می شوند. 

یک لایه پوشش نازک به نام پلوره ریه ها را احاطه کرده است. پلورا از ریه های شما محافظت می کند و به آنها کمک می کند تا در حین تنفس منبسط و منقبض شوند و در مقابل دیواره قفسه سینه بلغزانند. در پایین ریه ها، یک عضله نازک و گنبدی شکل به نام دیافراگم، قفسه سینه را از شکم جدا می کند. هنگام تنفس، دیافراگم به سمت بالا و پایین حرکت می کند و هوا را مجبور به ورود و خروج از ریه می کند.

انواع سرطان ریه

انواع سرطان ریه

2 نوع اصلی سرطان ریه وجود دارد و متفاوت از هم درمان می شوند.

سرطان ریه سلول بزرگ (NSCLC)

حدود 80٪ تا 85٪ سرطان های ریه NSCLC هستند. زیرگروه های اصلی NSCLC، آدنوکارسینوم، کارسینوم سلول سنگفرشی و سرطان سلول بزرگ می باشند. این زیرگروه ها که از انواع مختلف سلول های ریوی شروع می شوند به عنوان NSCLC گروه بندی می شوند زیرا درمان و پیش آگهی (چشم انداز) آنها اغلب مشابه است.

آدنوکارسینوما: آدنوکارسینوماها از سلول هایی شروع می شوند که به طور معمول موادی مانند مخاط ترشح می کنند. این نوع سرطان ریه عمدتا در افراد سیگاری یا حتی کسانی که قبلا سیگاری بودند، وجود دارد. اما با این حال، شایع ترین نوع سرطان ریه در افراد غیر سیگاری نیز است. این شیوع در خانم ها بیشتر از آقایان است و بیشتر از سایر انواع سرطان ریه در افراد جوان بروز می کند. آدنوکارسینوما معمولاً در قسمت های خارجی ریه دیده می شود و احتمالاً قبل از پخش آن در بدن، دیده می شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی: کارسینوم سلول سنگفرشی از سلول های سنگفرشی شروع می شود که مسطح هستند و درون مجاری تنفسی ریه ها را پوشانده اند. آن ها اغلب با سابقه سیگار کشیدن در ارتباط هستند و تمایل دارند در قسمت مرکزی ریه ها، نزدیک مجاری اصلی تنفسی (نایژه) پیدا شوند.

سرطان سلول بزرگ: کارسینوم سلول بزرگ می تواند در هر قسمت از ریه ظاهر شود و تمایل به رشد و گسترش سریع دارد که می تواند درمان آن را دشوار کند. نوعی از سرطان سلول بزرگ، معروف به سلول بزرگ سلول عصبی و غدد درون ریز است و بسیار شبیه سرطان ریه سلول کوچک می باشد.

سرطان ریه سلول کوچک (SCLC)

حدود 10 تا 15 درصد از کل سرطان های ریه SCLC هستند. این نوع سرطان ریه سریع تر از NSCLC رشد و گسترش می یابد. از آنجا که این سرطان به سرعت رشد می کند، به خوبی به شیمی درمانی و پرتودرمانی پاسخ می دهد. متأسفانه، برای بیشتر افراد، سرطان در برخی از زمان ها دوباره برمی گردد.

چگونگی بوجود آمدن سرطان ریه

سرطان هایی که به ریه ها سرایت می کنند

سرطان هایی که از اندام های دیگر (مانند پستان ، لوزالمعده ، کلیه یا پوست) شروع می شوند ، گاهی اوقات می توانند به ریه ها منتقل شوند (متاستاز کنند). اما آن ها سرطان ریه نیستند. به عنوان مثال، سرطانی که از پستان شروع می شود و به ریه ها منتقل می شود. هنوز از انواع سرطان پستان است و نه سرطان ریه. درمان سرطان متاستاز در ریه ها براساس محل شروع آن (محل سرطان اولیه) است.

آمار کلیدی سرطان ریه
بیشتر آمار سرطان ریه شامل سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) و سرطان ریه سلول کوچک (NSCLC) است. به طور کلی، حدود 13٪ از کل سرطان های ریه SCLC و 84٪ آن NSCLC است.

سرطان ریه چقدر شایع است؟
سرطان ریه (سلول های کوچک و غیر کوچک) دومین سرطان شایع در مردان و زنان است. در مردان، سرطان پروستات شیوع بیشتری دارد در حالی که در زنان سرطان پستان شیوع بیشتری دارد. تخمین انجمن سرطان آمریکا برای سرطان ریه در ایالات متحده برای سال 2020:

  • حدود 228،820 مورد جدید سرطان ریه (116،300 در مردان و 112،520 در زنان)
  • حدود 135،720 مرگ ناشی از سرطان ریه (72،500 در مردان و 63،220 در زنان)
  • سرطان ریه عمدتا در افراد مسن رخ می دهد. بیشتر افراد مبتلا به سرطان ریه 65 سال یا بیشتر هستند. تعداد بسیار کمی از افراد تشخیص داده شده کمتر از 45 سال هستند. میانگین سنی افراد هنگام تشخیص حدود 70 سال است.

سرطان ریه مهمترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان است و تقریباً 25٪ از کل مرگ های سرطانی را تشکیل می دهد. هر ساله افراد بیشتری در اثر سرطان ریه می میرند تا سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان پروستات. نکته مثبت این است که تعداد موارد جدید سرطان ریه همچنان کاهش می یابد که به این دلیل است که افراد سیگار را ترک می کنند. همچنین، به دلیل قطع سیگار در افراد و پیشرفت در تشخیص و درمان زودرس، تعداد مرگ های ناشی از سرطان ریه همچنان کاهش می یابد.

شانس ابتلا به سرطان ریه در طول زندگی

شانس ابتلا به سرطان ریه در طول زندگی
به طور کلی، احتمال اینکه یک مرد در طول زندگی خود به سرطان ریه مبتلا شود، حدود 1 تا 15 است اما برای یک زن، این خطر حدود 1 تا 17 است. برای افراد سیگاری خطر بسیار بیشتر است، در حالی که برای افراد غیر سیگاری خطر کمتری است. مردان سیاه پوست حدود 15٪ بیشتر از مردان سفید پوست در معرض سرطان ریه هستند. این میزان در زنان سیاه پوست حدود 14 درصد کمتر از زنان سفیدپوست است. مردان سیاه پوست علی رغم خطر کلی ابتلا به سرطان ریه در مقایسه با مردان سفیدپوست کمتر به SCLC مبتلا می شوند.

آمار مربوط به زنده ماندن در افراد مبتلا به سرطان ریه بسته به مرحله (میزان) سرطان در هنگام تشخیص متفاوت است. با وجود پیش آگهی (چشم انداز) بسیار جدی سرطان ریه، برخی از افراد مبتلا به سرطان در مراحل اولیه بهبود می یابند.

جمع بندی

این سرطان مانند هر سرطان دیگری نیازمند توجه می باشد تا در صورت مواجه با علائم مربوط با این سرطان سریعا به پزشک مراجعه کنید و روند درمانی را پیش بگیرید. شما می توانید در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای محتمل بر وجود سرطان ریه یا بازگشت آن، به انستیتو کانسر پردیس شیراز مراجعه کنید و از امکانات درمانی این مرکز درمان سرطان بهره مند شوید.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران