نکاتی که برای "داشتن فرزند پس از سرطان" باید بدانید

دسته بندی : مقالات
schedule 2 سال پیش

آیا داشتن فرزند بعد از سرطان امکان پذیر است؟ چه مدت بعد از درگیری سرطان زن یا مرد، می توانند اقدام به بچه دار شدن نمایند؟ اگر شما از نجات یافتگان سرطان هستید، تصمیم برای داشتن کودک ممکن است برای هردو مردان و زنان دشوار باشد. نجات یافتگان و شریک هایشان نیاز دارند درباره بسیاری از موارد مربوط به حاملگی و بچه دار شدن اطلاعات کافی داشته باند پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

 

بارداری پس از درمان سرطان

غالبا بارداری پس از درمان سرطان برای هردو مادر و کودک بی خطر است.به نظر نمی رسد بارداری خطر بازگشت سرطان را افزایش دهد.هچنان برخی از زنان ممکن است بگویند قبل از اقدام برای داشتن کودک چند سالی منتظر بمانند.این مدت زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • نوع و سطح سرطان
  • نوع درمان
  • سن زنان

برخی از مراقبان سلامت پیشنهاد می کنند زنان در 6ماه اول بعد از شیمی درمانی باردار نشوند.آنها می گویند که هرگونه تخم اسیب دیده در 6ماه اول از بدن خارج می شود.مراقبان سلامت دیگری پیشنهاد می کنند قبل از اقدام به بارداری 2تا5 سال صبر کنید.و درمان سرطان در حین بارداری پیچیده تر است.

شیمی درمانی

چگونه درمان سرطان ممکن است بربارداری تاثیر بگذارد؟

درمان ها می توانند از راه های مختلفی بربارداری آینده تاثیر بگذارند: راه های درمان سرطان

  • پرتو درمانی: پرتودرمانی ممکن است برسلول های پشتیبان و خون رسانی رحم تاثیر بگذارد.همچنین ممکن است شانس سقط جنین،زایمان زودرس،وزن پایین هنگام تولد و دیگر مشکلات را افزایش دهد. پرتو درمانی را بهتر بشناسیم
  • جراحی دهانه رحم: برداشتن کل یا قسمتی از دهانه رحمممکن است باعث سقط جنین یا زایمان زود رس شود.این به این دلیل است که امکان دارد دهانه رحم نتواند پیشرفت بارداری را پشتیبانی کند.
  • شیمی درمانی: شیمی درمانی آنتراسایکلین شامل درمان با دوکسوروبیسین(موجود به عنوان داروی عمومی)،دانوروبیسین(سروبیدین)،اپی روبیسین(النس)وایداروبیسین(ایدامایسین)است.این درمان ها ممکن استبه سلول های قلب آسیب برساند و قلب را ضعیف کند.درنتیجه،در نیاز است دوران بارداری و درد زایمان قلب سخت تر کار کند.در برخی مواقع شیمی درمانی آنتراسایکلین همراه با پرتو درمانی در قسمت فوقانی شکم و قفسه سینه استفاده می شود.این ترکیب خطر مشکلات قلبی را افزایش می دهد.

چگونه درمان سرطان ممکن است بربارداری تاثیر بگذارد؟

پدر شدن بعد از درمان سرطان 

مردان میتوانند بعد از پایاندرمان سرطان برای داشتن کودک اقدام کنند.هیچ قانون محکمی برای اینکه مردان چه مدت زمانی باید صبر کنند وجود ندارد،اما تیم مراقبان سلامت معمولا پیشنهاد میکنند2تا5سال صبر کنند.اسپرم ممکن است با شیمی درمانی یا رادیوتراپی آسیب ببیند.که این اسپرم ها باید در 2سال جایگزین شوند.حتی اگر یک جنین بلافاصله پس از درمان بوجود اید،هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد اودرمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات جدی سلامتی خواهد بود.

اثرات سرطان بر روی باروری مردان

پدر شدن بعد از درمان سرطان 

نکاتی که باید درباره فرزند آوری پس از درمان سرطان بدانید

  • نگرانی خطر مبتلا شدن کودکان به سرطان: بسیاری از افرادی که سرطان داشته اند نگرانند که کودکانشان نیز ممکن است سرطان بگیرند.تحقیقات نشان می دهند فرزندان افرادی که سرطان دارند ونجات یافتگان سرطان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این  بیماری نیستند.اما تعداد کمی از سرطان ها از والدین به فرزندان از طریق ژن انتقال داده میشوند.اگر شمایکی از این سرطان های ارثی را دارید،ممکن است خطر بیشتری وجود داشته باشد.با تیم مراقبان سلامت خود یا مشاور ژنتیکدرباره داشتن کودک صحبت کنید.آنها میتوانند به شما در فهمیدن خطر سرطان وژنتیک کمک کنند.
  •  نگرانی خطر عود(بازگشت)سرطان: مطالعات نشان داد که بنظر نمی رسد بارداری موجب بازگشت سرطان شود.برخی از مراقبان سلامت توصیه میکنند نجات یافتگان سرطان پستان قبل از اقدام به بارداری 2 سال صبر کنند.برخی از هورمون هایی که در دوران بارداری افزایش میابند با رشد سلول های سرطان پستان مرتبط اند.اما هیچ اثبات علمی وجود ندارد که نشان دهد خطر عود سرطان در صورت باردار شدن زن درعرض 2سال پس از تکمیل درمان افزایش می یابد.حتی برخی مطالعات نشانمی دهند که عود سرطان پستان پس ازبارداری بعدی کمتر است.
  • قطع موقت داروها: باردارشدن برای برخی از نجات یافتگان ممکن است نیاز به قطع برخی داروها داشته باشد.اما توقف داروهایی مثل تاموکسنین(چندین برند)یا ایماتینیب(گلیوک)خطر عود سرطان رابالا می برند.افرادی که قصد دارند کودکی داشته باشند باید درمورد میزان ریسکی که حاضرند بپذیرند  صحبت کنند.با تیم مراقبت سلامت خود و متخصص باروری قبل از اقدام به بارداری بعد از سرطان صحبت کنید.
  • کنار آمدن با عدم قطعیت: همه نجات یافتگان سرطان با این ایده که سرطان می تواند باز گردد ،مقابله کنند.نجات یافتگان وشریکشان باید درباره شانس بزرگ شدن کودک تنها توسط یکی از والدین صحبت کنند.این تصمیم بسیار سخت و شخصی می باشد.صحبت کردن با یک مشاور را برای راهنمایی در نر بگیرید.
  • ناباروری: برخی درمان های سرطان داشتن کودک را برای نجات یافتگان دشوار ویا غیر ممکن میکند.همه مردان و زنانی که میخواهند کودک داشته باشند باید قبل از شروع درمان با تیم مراقب سلامت درباره ناباروری بالقوه صحبت کنند.آنا هچنین باید درباره گزینه های حفظ باروری صحبت کنند.
  • با تیم مراقبت سلامت خود صحبت کنید: داشتن کودک یک تصمیم بزرگ است. مهم نیست که چه درمانی داشته اید،شما باید با تیم مراقبت سلامت خود درباره خطرات احتمالی بارداری و زایمان صحبت کنید.ممکن است نیاز باشد دکتر شما اندام های خاص را برای اطمینان از ایمن بودن بارداری چک کند.ممکن است به متخصص زنان وزایمان ارجاع داده شوید.این یک پزشک متخصص است که برای مراقبت از زنان در دوران بارداری و مدت کوتاهی پس از آن آموزش دیده است.

اثرات سرطان بر روی باروری مردان

سوال هایی که باید درباره بارداری بعد از سرطان، از تیم مراقبت سلامت خود بپرسید

  • آیا طرح درمان سرطان من بر توانایی من برای باروری تاثیر میگذارد؟
  • آیا راهی برای حفظ باروری من قبل ازشروع درمانم وجود دارد؟
  • آیا طرح درمان من باعث مشکل در حین بارداری،درد زایمان یا تفویض نمی شود؟
  • قبل از اقدام به بارداری چه مدت زمانی باید صبر کنم؟
  • اقدام به بارداری چه تاثیری بر برنامه مراقبت بعدی من خواهد داشت؟
  • آیا باید با یک متخصص زنان و زایمان که تجربه ای درمورد نجات یافتگان سرطان دارد صحبت کنم؟
  • از کجا می توانم حمایت عاطفی برای خودم پیدا کنم؟برای همسر یا شریک زندگیم؟

نکاتی که باید نزدیکان بیمار سرطانی در نظر داشته باشند

جمع بندی 

درمان های جدید شانس شما را برای تولید مثل افزایش می دهد که گفتگو و مشورت با پزشک سرطان (آنکولوژیست) می تواند در این راستا شما را یاری کند. کلینیک کانسر پردیس شیراز با کادر مجرب و با دستگاه های مدرن و مجهز خود راه را برای شما عزیزان آسان کرده است و در محیطی با آرامش در کنار شما خواهد بود. شاید با شنیدن کلمه سرطان به طور نا خودآگاه در شما حس بدی به وجود بیاید ولی باید این را بدانید که با آگاهی و اطلاع در مورد سرطان، تشخیص سرطان و راه های درمان سرطان کمک ویژه ای به خودتان می کنید.

منبع:  mdanderson.org

مترجم:ژاله نظری

نظرات کاربران (1 نظر)
ح حامد شرکایی

عالی بود مطالبتون بسیار اموزنده و گیرا بود ممنونیم

3 سال پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران