درد سرطان روده بزرگ چگونه احساس میشود؟

schedule 6 ماه پیش

بیشتر کسانی که به سرطان روده بزرگ مبتلا هستند درد را جزوی از علائم نمیشمارند. اما وقتی که آن را به حساب می آورند، چگونه آن را توصیف میکنند؟ دردی که توسط سرطان روده ایجاد میشود چه حسی دارد؟ و آیا فقط در مکان های خاصی رخ میدهد؟

ما به پزشک آنکولوژیست (پزشکی که در زمینه تشخیص و درمان سرطان تخصص دارد) دستگاه گوارشی، بنی جانسون مراجعه کردیم تا نظر و دیدگاه وی را بدانیم. این چیزی است که او به اشتراک گذاشته است.

 

درد سرطان روده بزرگ چه حسی دارد؟

بخش عمده ای از مراجعین با دردی با توصیف یک حس گرفتگی متناوب که در شکم خود دارند به کلینیک ما آمده اند.

 

اما مهم است اشاره کنیم که بسیاری از بیماران ما گفته اند که هیچ دردی را احساس نمیکنند. در عوض ممکن است که گزارش حسی عجیب از پُر شدگی در شکم خود را بدهند و یا حتی متوجه شده اند که مقداری خون در مدفوع خود دیده اند.

درد به عنوان نشانه و علائم سرطان روده بزرگ چقدر رایج است؟

زیاد نه. اما به نظرم حدود 15 درصد بیماران درد را به عنوان یکی از علائم سرطان روده بزرگ اشاره میکنند.

 

آیا درد سرطان روده همیشه در یک نقطه خاص است؟

خیر. اما بیمارانی که با نوع پیشرفته سرطان روده بزرگ که تا کبد گسترش یافته است، گاهی اوقات احساس پر بودن و یا نفخ را در سمت راست بالای شکم احساس میکنند.

 

و وابسته به اینکه تومور کجا قرار دارد، میتواند باعث انسداد در روده بزرگ شود که میتواند باعث ایجاد درد شدید شود. این موارد معمولاً در سمت چپ – پایینی شکم رخ میدهند.

 

اما باز هم بسیاری از بیماران سرطان روده بزرگ، درد را به عنوان یکی از نشانه های این بیماری ذکر نمیکنند. آن ها فقط ذره ای خون روی دستمال توالت خود میبینند و برای کولونسکپی معرفی میشوند.

 

برای ابهام زدایی، آیا ما در حال بحث در مورد یک درد واقعی هستیم یا صرفاً یا احساس ناخوشایند؟

دردی که یک شخص احساس میکند میتواند تنها یک حس ناخوشنایند برای فرد دیگری باشد. بنابراین طیف گسترده این وجود دارد و بسیار مربوط به ذهن فرد است.

تومورهای اصلی که در روده بزرگ قرار دارند - حتی آنهایی که به اعضای دیگری گسترش یافته‌اند - می‌توانند درد زیادی ایجاد کنند. و بیمارانی که با مسدودیت کامل روده مواجه هستند ممکن است در درد شدیدی باشند. اما افرادی که این مشکل را ندارند ممکن است تنها ناراحتی کمی یا حتی احساسی گاه‌گاه از گرفتگی تجربه کنند.

 

چه بیماری های دیگه ای را بیماران با درد سرطان روده بزرگ اشتباه میگیرند؟

  • یبوست
  • هموروئید
  • نفخ
  • غذا های ادویه دار
  • سندروم روده تحریک پذیر (IBS)

 

اگر شما بیشتر از چند هفته درد ناحیه شکم یا هرگونه ناراحتی را احساس می کنید، با دکتر خود صحبت کنید و یک برنامه بریزید. ابتدا از روش های سنتی برای رفع ناراحتی های رایج استفاده کنید و مشاهده کنید که آیا این مشکلات را حل میکند یا خیر. اگر که علائم شما همچنان ادامه دار بود لطفاً پیگیری نمایید.

 

چیز مهمی که می‌خواهید مردم در مورد درد به عنوان علامت سرطان روده بزرگ بدانند چیست؟

سرطان روده بزرگ دیگر تنها مختص به سالمندان نیست. افراد جوان بیشتر و بیشتری به سرطان روده مبتلا میشوند، حتی در 30 یا 40 سالگی. آن ها حتی انواع پیشرفته تر سرطان نیز مواجه میشوند. به همین دلیل سن پیشنهادی برای برای غربالگری سرطان روده بزرگ از 50 سالگی به 45 کاهش پیدا کرده است.

 

به همین دلیل مهم است که از شرایط بدن خود آگاه باشید. حتی اگر چیزی به نظر درست نمی رسد، دکتر خود را ببینید.

علائم خود را به موارد دیگر مانند هموروئید یا یبوست ربط ندهید، به خصوص اگر متوجه تغییر در عادات روده خود نیز شده اید، مانند:

حرکات مکرر روده

  • احساس میکنید که روده خود را کامل تخلیه نمی کنید
  • شکل و/یا قوام مدفوع تغییر پیدا کرده
  • خون ریزی راست روده

 

حتی پیگیری یک احساس جدید و مبهم نیز غیرمنطقی نیست زیرا تعداد زیادی از افراد جوان تر به سرطان روده مبتلا میشوند. بنابراین به بدن خود گوش دهید و علائم را جدی بگیرید.


نظرات کاربران (2 نظر)
ع علی

بسیار مفید

2 هفته پیش
ا اکبر فنائی

عالی و درجه یک

3 سال پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران