رژیم غذایی سالم و تأثیر آن بر پیشگیری ازسرطان پروستات

دسته بندی : سرطان پروستات
schedule 4 سال پیش

برخی از تحقیقات نشان می دهند که رژیم غذایی می تواند به جلوگیری از سرطان پروستات کمک کند. ممکن است شما در مورد برخی غذاها یا مکمل های غذایی شنیده باشید که ممکن است به کاهش رشد سرطان پروستات کمک کنند یا خطر بازگشت آن پس از درمان را کاهش دهند یا اینکه برخی از غذاها می توانند برای مردان مبتلا به سرطان پروستات مضر باشند. اما نقش تغذیه بر سرطان پروستات تا چه اندازه می تواند جدی و موثر باشد؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

شواهد محکمی بر تأثیر قطعی مواد غذایی روی سرطان پروستات وجود ندارد، زیرا مطالعات مختلف نتایج مختلفی داشته و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها بین مردان می باشد. آنچه می خورید ممکن است آینده این بیماری را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از مردان تمایل دارند بدانند آیا هیچ ماده غذایی خاص یا رژیم خاصی می توان به سرطان پروستات کمک کند یا آن را درمان نماید. توصیه ما به شما این است که تا زمانی که شواهد بیشتری در مورد تأثیر هر ماده غذایی مشخص نشود، بهتر است یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید، از جمله مصرف مقدار زیاد میوه و سبزیجات و طیف گسترده ای از غذاهای سالم توصیه می شود.

در ادامه، به مباحث زیر خواهیم پرداخت:

تحقیقات در مورد نقش تغذیه بر سرطان پروستات چه می گویند؟

تأثیر رژیم غذایی بر سرطان پروستات به طور فعال در حال تحقیق می باشد. مطالعات چندین منبع معتبر نشان می دهد یک برنامه غذایی گیاهی ممکن است بهترین انتخاب برای مردان مبتلا به سرطان پروستات باشد.

گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرشار از چربی برای مبتلایان به سرطان پروستات مضر به نظر می رسد. غذاهای گیاهی مانند سویا، میوه ها و سبزیجات می توانند نتیجه عکس داشته باشند. مصرف این نوع غذاها ممکن است به کاهش رشد سرطان پروستات کمک کند.

مصرف حبوبات بر سرطان پروستات اثر مثبت دارد.

رژیم غذایی مناسب برای سرطان پروستات

اگر می خواهید رژیم غذایی گیاهی را دنبال کنید، غذاهایی که می خورید عبارتند از:

روزانه دو وعده گوجه فرنگی یا مشتقات گوجه فرنگی. گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است، آنتی اکسیدانی که ممکن است اثر محافظتی بر سلامت پروستات داشته باشد. گوجه فرنگی های پخته و فرآوری شده مانند سس گوجه فرنگی، سوپ ها، پوره ها و ... منابع بهتری از لیکوپن نسبت به گوجه های تازه هستند. دلیل آن این است که بدن لیکوپن کوچه فرنگی های پخته یا فرآوری شده، به ویژه با کمی روغن را آسان تر جذب می نماید. سعی کنید گزینه های کم نمک و کم شکر را انتخاب نمایید. برخی محصولات مانند سس کچاب دارای مقادیری نمک و شکر هستند.

روزانه دو وعده سبزیجات چلیپایی. از جمله سبزیجات این گروه می توان به کلم بروکلی، کلم برگ چینی، جوانه بروکسل، ترب کوهی، گل کلم، کلم پیچ و شلغم اشاره کرد. این سبزیجات سرشار از ایزوتیوسیانات هستند که ممکن است به شما در برابر سرطان کمک کند.

حداقل یک وعده سبزیجات و میوه هایی که حاوی کاروتنوئید هستند. کاروتنوئیدها خانواده ای از آنتی اکسیدان ها هستند که در سبزیجات نارنجی و سبز تیره مانند هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی، کدو زمستانی و سبزیجات برگ دار به رنگ سبز تیره یافت می شوند.

روزانه یک تا دو وعده غلات کامل. مواد غذایی غنی از فیبر و غلات کامل شامل بلغور جو دو سر، کینوا، جو، ارزن، گندم سیاه و برنج قهوه ای است.

حداقل یک وعده در روز لوبیا یا سایر حبوبات. لوبیا و حبوبات سرشار از پروتئین و با چربی کم شامل سویا و محصولات سویا، عدس، بادام زمینی، نخود و خرنوب است. محصولاتی مانند شیر سویا، نان سویا را نیز می توانید مصرف نمایید.

مصرف چای سبز. برخی از مطالعات نشان می دهند مواد شیمیایی موجود در چای سبز ممکن است موجب پیشگیری از سرطان پروستات شود. اما نمی توان به طور قطعی در مورد تأثیرات چای سبز گفت. اگر تصمیم دارید چای سبز بنوشید باید پنج دقیقه آن را دم کنید تا مطمئن شوید مقدار زیادی مواد مغذی آزاد می شود. اگر مشکلات ادراری دارید، بهتر است نوع بدون کافئین آن را انتخاب نمایید، زیرا کافئین می تواند مثانه را تحریک نماید.

سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم بروکلی و .. می تواند برای سرطان پروستات مفید باشد

رژیم غذایی نامناسب برای سرطان پروستات

برخی شواهد نشان می دهند مصرف زیاد برخی از غذاهای خاص ممکن است برای مردان مبتلا به سرطان پروستات مضر باشد. در ادامه این مواد غذایی را شرح خواهیم داد. البته نیازی به حذف کامل آنها نیست. اما می توانید به میزان متعادل از این مواد غذایی مصرف کنید.

غذاهای لبنی و کلسیم. غذاهای لبنی سرشار از کلسیم هستند و کلسیم برای استحکام استخوان ها و سلامت کلی شما مهم است. بنابراین در رژیم غذایی خود به مقداری کلسیم احتیاج دارید، حدود 700 میلی گرم در روز یا 1200-1500 میلی گرم در روز اگر تحت هورمون درمانی هستید.

مقادیر نرمال کلسیم و غذاهای لبنی خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات را افزایش نمی دهد. اما برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن مقدار زیاد کلسیم ممکن است خطر رشد و گسترش سرطان پروستات را افزایش دهد. از خوردن بیش از 2000 میلی گرم کلسیم –مقدار 1.6 لیتر شیر- در روز خودداری کنید.

گوشت. برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی و پیشرفته را افزایش دهد، در حالی که برخی تحقیقات تأثیر آن را پیدا نکرده اند. برخی مطالعات حاکی از این است که رژیم غذایی کم گوشت و دارای میوه و سبزیجات ممکن است به کاهش رشد سرطان پروستات کمک کند.

سعی کنید بیش از 500 گرم گوشت پخته در هفته مصرف نکنید. از مصرف گوشت فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، بیکن، ژآمبون و ... خودداری کنید. همچنین، گوشتی که با دمای بالا پخته یا سرخ شده است خطر ابتلا به سرطان پیشرفته را افزایش می دهد.

چربی. خوردن بیش از حد چربی موجب اضافه وزن شده و خطر ابتلا به سرطان تهاجمی یا پیشرفته پروستات را افزایش می دهد. انواع مختلفی از چربی وجود دارد. جایگزینی چربی های حیوانی با روغن های گیاهی ممکن است به مردان مبتلا به سرطان پروستات کمک کند تا زندگی طولانی تری داشته باشند. برخی تحقیقات نشان می دهند که خوردن مقدار زیاد چربی اشباع ممکن است با افزایش خطر بازگشت سرطان پروستات پس از جراحی و ایجاد سرطان پیشرفته پروستات ارتباط داشته باشد. اما نیاز به تحقیقات بیشتری برای اثبات این موضوع می باشد.

مصرف زیاد گوشت قرمز می تواند اثر منفی بر سرطان پروستات داشته باشد

آیا رژیم غذایی سرطان پروستات را درمان می کند؟

حتی نباید از سالم ترین رژیم غذایی به عنوان تنها درمان سرطان پروستات استفاده کرد. به نظر می رسد رژیم کم چرب حیوانی و مصرف زیاد سبزیجات تأثیر مثبتی بر رشد تومور دارد. با این حال، برای درمان موثر بیماری و از بین بردن یا کاهش عود آن، به درمان پزشکی نیاز است.

درمان سرطان پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برخی از این روش های درمانی ممکن است عوارضی مانند خستگی، تهوع یا از دست دادن اشتها به دنبال داشته باشند. حفظ سبک زندگی سالم و فعال در طول درمان ممکن است گاهی چالش برانگیز باشد، اما دستیابی به آن امکانپذیر است و ممکن است به جلوگیری از عود بیماری کمک کند.

رژیم غذایی تنها بخشی از یک سبک زندگی سالم است. چندین مورد دیگر نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • داشتن فعالیت و شرکت در گروه و فعالیت های گروهی
  • حفظ وزن سالم. چاقی می تواند ارتباط مستقیمی با ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد.
  • یافتن یک تمرین لذت بخش و قرار دادن آن در برنامه روزانه. پیاده روی، شنا و وزنه برداری گزینه های خوبی هستند.
  • حذف یا کاهش مصرف دخانیات مانند سیگار
  • حذف یا کاهش مصرف الکل

نقش تغذیه بعد از درمان سرطان پروستات

مردانی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند، بیشتر از کسانی که شاخص توده بدنی آنها طبیعی می باشد، دچار عود یا تسلیم بیماری می شوند. علاوه بر کاهش گوشت قرمز و چربی اشباع شده، حتماً از غذاهای سرشار از لیکوپن و همچنین سزیجات چلیپایی استفاده کنید.

رژیم غذایی با گوشت قرمز کم و فرآورده های دامی و غذاهای گیاهی مانند سبزیجات و میوه ها ممکن است به کاهش پیشرفت سرطان پروستات و کاهش رشد تومور کمک کند. همچنین، تغذیه مناسب می تواند به کاهش عود بیماری کمک نماید. البته تغذیه سالم نمی تواند جای درمان های پزشکی را بگیرد.

جمع بندی

داشتن تغذیه مناسب می تواند یکی از راههای موثر برای پیشگیری از سرطان پروستات باشد یا حداقل خطر ابتلا به سرطان پروستات پیشرفته را کاهش دهد. با داشتن یک برنامه غذایی مناسب و کم کردن مصرف مواد غذایی مضر مانند چربی ها و گوشت قرمز و مصرف بیشتر سبزیجات و حبوبات می توانید گامی مثبت در این راستا بردارید. هر چند مطالعاتی که در این زمینه انجام می شود همچنان ادامه دارد و نیاز به تحقیقات گسترده تر جهت تأیید اثر برخی مواد غذایی بر سرطان پروستات می باشد، اما داشتن یک رژیم غذایی متعادل به شدت توصیه می شود. شما می توانید با مراجعه مرکز درمان سرطان پردیس شیراز با پزشکان و مشاوران کارآزموده و مجرب این مرکز درمانی مشورت نموده و توصیه های آنها برای داشتن یک رژیم غذایی سالم به کار گیرید.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران