شایع ترین انواع سرطان در کودکان را بشناسید

دسته بندی : انواع دیگر سرطان
schedule 3 سال پیش

سرطان های دوران کودکی نادر می باشند و تنها پزشکان متخصص و آموزش دیده، از دانش و تجربه کافی برای درمان آنها برخوردار هستند. همانند سرطان در بزرگسالان، انواع سرطان در کودکان نیز ناشی از رشد غیر طبیعی و خارج از کنترل سلول هاست. این سلول ها گاهی اوقات متاستاز شده و در بدن پخش می شوند. با این حال، انواع سرطان در کودکان به نوع درمان خاصی نیاز دارد. شناخت هر نوع سرطان در دوران کودکی می تواند به محققان کمک کند تا به درمان های تخصصی نوآورانه نزدیک شوند.

امکان رخ دادن تعدادی از سرطان ها در دوره جنینی تا 19 سالگی در مقایسه با بزرگسالی شایع تر می باشد و در صورت تشخیص سریع، امکان پاسخ به درمان در آنها افزایش می یابد.

انواع سرطان در کودکان

انواع سرطان هایی که بیشتر در کودکان اتفاق می افتد، با مواردی که در بزرگسالان مشاهده می شود متفاوت است. شایع ترین سرطان های کودکان عبارتند از:

  • سرطان خون
  • تومورهای مغز و نخاع
  • نوروبلاستوما
  • تومور ویلمز
  • لنفوم (شامل هوچکین و غیرهوچکین)
  • رابدومیوسارکوم
  • رتینوبلاستوما
  • سرطان استخوان (از جمله استئوسارکوم و سارکوم یوئینگ)

انواع دیگر سرطان ها در کودکان نادر است، اما گاهی اتفاق می افتد. در موارد بسیار نادر، کودکان حتی ممکن است به سرطان هایی مبتلا شوند که شیوع آن در بزرگسالان بسیار بیشتر است.

انواع سرطان در کودکان

سرطان خون Leukemia

سرطان های خون که سرطان های مغز استخوان و خون می باشد، شایع ترین سرطان های دوران کودکی هستند. این نوع سرطان ها حدود 28 درصد از کل سرطان های کودکان را شامل می شوند. شایع ترین انواع لوسمی در کودکان شامل لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) و لوسمی حاد میلوئیدی (AML) است. این لوسمی ها می توانند باعث درد استخوان و مفصل، خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، خونریزی یا کبودی، تب، کاهش وزن و سایر علائم شوند. سرطان خون حاد می تواند به سرعت رشد کند، بنابراین به محض یافتن نیاز به درمان (به طور معمول با شیمی درمانی) است.

تومور مغز و نخاع از انواع سرطان در کودکان می باشد

تومورهای مغز و نخاع

تومورهای مغز و نخاع دومین سرطان شایع در کودکان است که حدود 26 درصد سرطان های کودکان را تشکیل می دهد. انواع مختلفی از تومورهای مغز و نخاع وجود دارد و درمان و چشم انداز هر یک متفاوت است.

اغلب تومورهای مغزی در کودکان از قسمت های پایین مغز مانند مخچه یا ساقه مغز شروع می شود. آنها می توانند باعث سردرد، حالت تهوع، استفراغ، تاری دید، سرگیجه، تشنج، مشکل در راه رفتن و سایر علائم شوند. تومورهای نخاع در کودکان و بزرگسالان کمتر از تومورهای مغزی شایع است.

نوروبلاستوما Neuroblastoma

نوروبلاستوما در اشکال اولیه سلول های عصبی که در جنین در حال رشد یافت می شوند، شروع می شود. حدود 6 درصد از سرطان های دوران کودکی، نوروبلاستوم هستند. این نوع سرطان در نوزادان و کودکان خردسال رخ می دهد و در کودکان بزرگ تر از 10 سال نادر است. تومر می تواند از هر جایی شروع شود، اما معمولاً نقطه شروع آن شکم است و در آنجا تورم دیده می شود. همچنین، می تواند علائم دیگری مانند درد استخوان و تب ایجاد نماید.

تومور ویلمز Wilms tumor

تومور ویلمز که نفروبلاستوما نیز نامیده می شود، از یک کلیه و به ندرت از هر دو کلیه شروع می شود. این بیماری اغلب در کودکان 3 تا 4 سال دیده می شود و در کودکان بزرگ تر و بزرگسالان غیرمعمول است. می تواند به صورت تورم یا توده در شکم ظاهر شود. بعضی اوقات ممکن است کودکان علائم دیگری مانند تب، درد، حالت تهوع یا کم اشتهایی داشته باشند. تومور ویلمز حدود 5 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد.

تومور ویلمز یکی از انواع سرطان در کودکان می باشد

لنفوم ها Lymphomas

لنفوم از سلول های سیستم ایمنی به نام لنفوسیت شروع می شود. این سرطان ها اغلب در غدد لنفاوی یا در سایر بافت های لنفاوی مانند لوزه ها یا تیموس شروع می شوند. آنها همچنین می توانند مغز استخوان و سایر اندام ها را تحت تأثیر قرار دهند. علائم به محل شروع سرطان بستگی دارد و می تواند شامل کاهش وزن، تب، تعریق، خستگی و توده هایی در زیر پوست گردن، زیر بغل یا کشاله ران شوند. دو نوع اصلی لنفوم، لنفوم هوچکین و لنفوم غیرهوچکین است. هر دو نوع در کودکان و بزرگسالان وجود دارد.

لنفوم هوچکین حدود 3 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد. این بیماری در اوایل بزرگسالی (معمولاً در افراد 20 ساله) و اواخر بزرگسالی (پس از 55 سالگی) رایج تر می باشد. لنفوم هوچکین در کودکان زیر 5 سال نادر است. این نوع سرطان در کودکان و بزرگسالان بسیار شبیه است.

لنفوم غیرهوچکین حدود 5 درصد سرطلن های دوران کودکی را تشکیل می دهد. احتمال رخ دادن این بیماری در کودکان کم سن و سال تر از لنفوم هوچکین بیشتر است، اما همچنان در کودکان زیر 3 سال نادر است. شایع ترین انواع لنفوم غیرهوچکین در کودکان یا بزرگسالان متفاوت است. این سرطان ها اغلب به سرعت رشد می کنند و نیاز به درمان شدید دارند، اما واکنش آنها به درمان در مقایسه با بیشتر لنفوم های غیرهوچکین در بزرگسالان بیشتر است.

رابدومیوسارکوم Rhabdomyyosarcoma

رابدومیوسارکوم در سلول هایی شروع می شود که به طور معمول به عضلات اسکلتی تبدیل می شوند (اینها عضلاتی هستند که برای حرکت دادن بخش های مختلف بدنمان کنترل می کنیم). این نوع سرطان می تواند تقریباً در در هر نقطه از بدن شروع شود، شامل سر و گردن، کشاله ران، شکم، لگن یا بازو یا پا. ممکن است باعث درد، تورم یا هر دو شود. این بیماری رایج ترین نوع سارکومای بافت نرم در کودکان است. حدود 3 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد.

رتینوبلاستوما Retinoblastoma

رتینوبلاستوما یک سرطان چشم است. حدود 2 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد. این بیماری معمولاً در کودکان در حدود 2 سالگی اتفاق می افتد و به ندرت در کودکان بالای 6 سال دیده می شود.

رتینوبلاستوما معمولاً به این صورت کشف می شود که والدین یا پزشک متوجه شده اند که چشم کودک غیرمعمول است. به طور معمول هنگامی که شما نوری را در چشم کودک می تابانید (یا عکس با فلاش می گیرید)، مردمک چشم به دلیل وجود خون در رگ های پشت چشم قرمز به نظر می رسد. د رچشم مبتلا به رتینوبلاستوما، مردمک چشم اغل سفید یا صورتی به نظر می رسد.

سرطان استخوان یکی از انواع سرطان در کودکان می باشد

سرطان های استخوان

سرطان هایی که از استخوان شروع می شوند (سرطان های اولیه استخوان) اغلب در کودکان بزرگ تر و نوجوانان اتفاق می افتد، اما در هر سنی ممکن است ایجاد شود. این نوع سرطان حدود 3 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد. دو نوع اصلی از سرطان های اصلی استخوان در کودکان رخ می دهد:

استئوسارکوم در نوجوانان شایع است و معمولاً در مناطقی که استخوان به سرعت در حال رشد است، مانند نزدیکی انتهای استخوان های پا یا بازو ایجاد می شود. این بیماری اغلب باعث درد استخوان می شود که شب هنگام یا با فعالیت بدتر می شود. همچنین، می تواند باعث تورم در ناحیه اطراف استخوان شود.

سارکوم Ewing نوعی از سرطان استخوان است که کمتر شایغ می باشد. این نوع سرطان اغلب در نوجوانان دیده می شود. متداول ترین مکان ها برای شروع آن، استخوان های لگن، دیواره قفسه سینه (مانند دنده ها) یا در وسط استخوان های پا می باشد. علائم می تواند شامل درد و تورم استخوان باشد.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه فرمودید، انواع سرطان در کودکان می تواند با انواع سرطان در بزرگسالان متفاوت باشد. آنچه در رابطه با درمان انواع سرطان در کودکان مهم است، تشخیص سریع و به موقع سرطان در کودکان می باشد که تنها پزشکان متخصص از پس آن بر می آیند. شما می توانید با مراجعه به انستیتو کانسر پردیس شیراز و بهره مندی از تجهیزات پیشرفته و دانش به روز پزشکان این مرکز در راستای درمان کودکان خود اقدام نمایید.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران