چگونه از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری کنیم؟

schedule 4 سال پیش

سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین سرطان ها می باشد که قسمت پایانی دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد. برای ایجاد سرطان کولون یا روده بزرگ ابتدا یک پولیپ تشکیل می شود که یک برجستگی مخاطی کوچک می باشد. این پولیپ حالت سرطانی ندارد ولی به مرور زمان دچار تغییرات سلولی شده و به سرطان تبدیل می شود. در واقع سرطان های کولون در ابتدا پولیپ بوده و بعدا به سرطان تبدیل می شوند.

در این مطلب می خواهیم راجع به اینکه چگونه از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنیم، به طور مفصل بحث کنیم. اولین قدم برای پیشگیری از سرطان روده، این است که شما باید به پزشک مراجعه کنید و پزشک با توجه به آزمایشاتی که از طریق کلونوسکوپی یا آزمایشی که بر روی مدفوع انجام شده، اقدامات لازم را برای شما انجام دهد. از مهم ترین نکاتی که باید برای پیشگیری از سرطان روده رعایت کنید، ورزش منظم، محدود کردن مصرف گوشت قرمز و جلوگیری از مصرف دخانیات و الکل می باشد. در ادامه به توضیح گسترده راه های پیشگیری از سرطان روده خواهیم پرداخت:

سرطان روده بزرگ ، سرطان کولون یا سرطان رکتوم به رشد توده های سرطانی در روده بزرگ گفته می شود. این سرطان جز شایع ترین سرطان ها می باشد که با رعایت نکات ساده قابل پیشگیری می باشد. 

 

راه های پیشگیری از سرطان روده

غربالگری

آزمایشات غربالگری برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ با هدف پیدا کردن بی نظمی در روده بزرگ قبل از تبدیل شدن به سرطان انجام می شود. اکثر کسانی که سن بالای 45 سال دارند باید آزمایش غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهند، اما این بدان معنا نیست که افراد کمتر از 45 سال نیازی به انجام این آزمایش ندارند. با توجه به تشخیص پزشک ممکن است این آزمایش زود تر از موعد انجام شود.

 افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده قرار دارند، باید این نکات زیر را برای انجام آزمایشات مد نظر داشته باشند.

  • انجام کلونوسکوپی هر 10 سال یک بار
  • انجام کلونوسکوپی مجازی(توموگرافی) هر 5 سال یک بار
  • انجام سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر هر 5 سال یک بار

چگونه از بروز سرطان روده جلوگیری کنیم؟

 آزمایشاتی هم روی مدفوع فرد صورت می گیرد که میزان خون موجود در مدفوع فرد یا سلول های سرطانی موجود در مدفوع را اندازه می گیرند که شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع بسیار حساس FIT هر ساله
  • آزمایش خون مخفی مدفوع مبتنی بر گویاک gFOBT
  • آزمایش DNA مدفوع چند منظوره هر سه سال یک بار

اگر آزمایش های دیگر نتایج نامنظم و متغیری را در اختیار پزشک قرار دهند، برای مطمئن شدن از نتیجه آزمایش ها، دکتر انجام کونوسکوپی را پیشنهاد می کند

وزن خود را در حالت متعادل نگه دارید.

داشتن وزن اضافه، علاوه بر سرطان روده بزرگ منجر به 11 سرطان دیگر نیز می شود. در هر سنی که هستید وزن خود را ثابت نگه دارید، به گونه ای که اگر لاغر هستید کم کم به وزن ایده آل خود نزدیک شوید و در صورت رسیدن به وزن مورد نظر آن را حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید و چاق هستید، کم کم وزن خود را کاهش دهید زیرا کاهش وزن آنی شما را با مشکل مواجه می کند. در مجموع باید روی این هدف تمر کز داشته باشید که با اضافه وزن رو به رو نشوید.

چگونه از بروز سرطان روده جلوگیری کنیم؟

اثر سیگار کشیدن بر روی سرطان روده 

سیگار کشیدن جز کارهایی است که انجام دادن و ندادنش دست خود شماست. سیگار علاوه بر افزایش ابتلا به بیماری های جدی از جمله سکته مغزی و آمفیزم و بیماری های قلبی عامل اصلی حداقل 14 سرطان مختلف بخصوص سرطان روده بزرگ می شود. ترک سیگار اثرات فوق العاده ای روی سلامتی شما می گذارد. اگر نکشیدن سیگار برای شما سخت و دشوار است با مشورت پزشک و ارائه راهکارهایی به شما، شانس موفقیت شما در ترک سیگار دو برابر خواهد شد.

چگونه از بروز سرطان روده جلوگیری کنیم؟

از نظر جسمی فعال باشید.

روزانه 30 دقیقه ورزش و فعالیت مفید مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، رقص و باغبانی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها و سرطان روده را کاهش می دهد. در کنار همه این مزایا، ورزش کردن باعث تقویت ذهن شما می شود.  

چگونه از بروز سرطان روده جلوگیری کنیم؟

از نوشیدن مشروبات الکلی خودداری کنید.

تحقیقات به طور مداوم نشان می دهد که نوشیدن حتی مقدار کمی الکل می تواند خطر ابتلا به دو سرطان روده و سرطان سینه را افزایش دهد. اگر از مشروبات الکلی استفاده می کنید، مصرف آن را هر روز کاهش دهید تا جایی که دیگر این نوشیدنی ها را استفاده نکنید. بخصوص نوشیدنی های الکلی با درصد الکل بالا اثرات جانبی را دو برابر می کنند.

چگونه از بروز سرطان روده جلوگیری کنیم؟

مصرف گوشت قرمز و محصولات گوشتی فرآوری شده را محدود کنید.  

با توجه به تأثیر تغذیه بر سرطان روده بزرگ، داشتن رژیم غذایی مناسب می تواند در این راستا بسیار موثر واقع شود. خوردن بیش از حد گوشت قرمز مانند استیک، همبرگر و ... خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس و ... شما را بیشتر در معرض این سرطان قرار می دهد. شما باید سه وعده در هفته از گوشت قرمز استفاده کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که کمتر از سه وعده مصرف گوشت در هفته برای شما مفیدتر خواهد بود.

چگونه از بروز سرطان روده جلوگیری کنیم؟

کلسیم و ویتامین D کافی دریافت کنید.

دریافت کلسیم کافی و ویتامین دی مانع از ابتلا به سرطان روده می شود. روزانه 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم بخورید . برای خوردن قرص های ویتامین دی حتما باید آزمایش خون دهید و در صورتی که بدن شما کمبود ویتامین داشته باشد، باید با مشورت پزشک دارو را مصرف کنید. باید این مورد را مد نظر داشته باشید که مصرف بیش از حد ویتامین شما را با خطرات جبران ناپذیری رو به رو خواهد شد. 

مولتی ویتامین فولات دار بخورید.

فولات که تحت عنوان ویتامین ب ۹ نیز شناخته می‌شود، یک ماده غذایی ضروری برای تولید و بازسازی سلول‌ها است. این ماده مغذی در سنتز و ترمیم DNA، ایجاد سلول‌های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی نقش پر رنگی را ایفا می کند. مصرف روزانه مولتی ویتامین شما را در برابر ابتلا به سرطان روده محافظت می کند. مولتی ویتامین شامل جمعی از ویتامین ها است که با مصرف آن ها بدن خود را در برابر سرطان بیمه می کنید.

چگونه از بروز سرطان روده جلوگیری کنیم؟

از محیط استرس زا دوری کنید.

استرس یکی از عواملی است که در به وجود آمدن سرطان و انواع بیماری ها نقش اساسی دارد. استرس سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند و محیطی امن برای رشد سلول های سرطانی را فراهم می سازد. از این رو برای پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان باید راه های مبارزه و دوری از استرس را یاد بگیرید. سعی کنید از محیط های تنش زا و افرادی که به نوعی روح و روان شما را درگیر می کنند، دوری کنید.

جمع بندی

سرطان روده هم مانند بسیاری از سرطان های دیگر قابل پیشگیری می باشد، شما با انجام کارهای ساده می توانید جلوی این اتفاق ناخوشایند را بگیرید. فقط کافی است تغییرات اساسی در نحوه زندگی، فعالیت و رژیم غذایی خود دهید. از عادت هایی مثل سیگار کشیدن و خوردن نوشیدنی های الکی پرهیز کنید. اگر شما برای مقابله با عادات بد اطلاعات کافی ندارید، کافی است با پرسنل و مشاوران کلینیک پردیس در ارتباط باشید تا شما را در این مورد کمک کرده و آگاهی لازم را در اختیار شما قرار دهند.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران