درمان سرطان دهانه رحم

schedule 3 سال پیش

جراحی برای درمان سرطان دهانه رحم
سرطان دهانه رحم از سلول های پوشش دهانه رحم و قسمت تحتانی رحم شروع می شود. برای بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم نوعی جراحی برای تشخیص سرطان دهانه رحم، تعیین میزان گسترش سرطان و درمان سرطان دهانه رحم (در صورت تشخیص سرطان در مرحله اولیه) استفاده می شود. در ادامه این مقاله، به بررسی انواع روش های درمان سرطان دهانه رحم می پردازیم.

درمان سرطان دهانه رحم

جراحی برای درمان پیش سرطان های دهانه رحم

برای درمان پیش سرطان های دهانه رحم می توان از دو روش استفاده کرد:

  • روش سرما درمانی که در آن به جای برداشتن، بافت رحم را با دمای سرد یا با لیزر از بین می برد.
  • روش جراحی که سرطان را برش داده و از بین می برد.

درمان سرطان دهانه رحم به روش سرما درمانی
سرما درمانی نوعی فرسایش است که در آن یک پروب فلزی بسیار سرد مستقیم بر روی دهانه رحم قرار می گیرد و با انجماد سلول های غیر طبیعی، آن ها را از بین می برد. این روش برای درمان (CIN) استفاده می شود. این روش درمانی را می توان در مطب پزشک یا کلینیک انجام داد. بعد از سرما در مانی، ممکن است برای چند هفته ترشحات قهوه ای آبکی داشته باشید.

درمان سرطان دهانه رحم به روش لیزر 
در این روش یک پرتوی لیزر متمرکز را از طریق واژن هدایت می کند تا سلول های غیر طبیعی را بسوزاند. این کار ممکن است در مطب پزشک تحت بی حسی موضعی یا در اتاق عمل با بیهوشی عمومی انجام شود زیرا می تواند ناراحتی بیشتری نسبت به سرما درمانی داشته باشد. همچنین برای درمان (CIN) نیز استفاده می شود.

درمان سرطان دهانه رحم به روش سازگار کردن
روش دیگر برای درمان نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN) جراحی کونیزاسیون نام دارد. در این روش پزشک یک قطعه از بافت مخروطی شکل را از دهانه رحم خارج می کند.این بافت برداشته شده شامل منطقه تحول است که به احتمال زیاد پیش سرطان های دهانه رحم و سرطان ها از این منطقه شروع می شود. از بیوپسی مخروطی فقط برای تشخیص پیش سرطان ها و سرطان ها استفاده نمی شود، بلکه می تواند به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد زیرا گاهی اوقات می تواند پیش سرطان ها و برخی سرطان های در مرحله اولیه را از بین ببرد. این روش را می توان به روش های مختلف انجام داد:

  • استفاده از تیغه جراحی (بیوپسی مخروطی چاقوی سرد)
  • استفاده از پرتو لیزر (ترکیب با روش لیزر درمانی)
  • با استفاده از سیم نازکی که توسط برق گرم می شود (روش برش جراحی الکترو جراحی، روش LEEP یا LEETZ).

روش های درمان سرطان دهانه رحم

جراحی برای درمان سرطان دهانه رحم تهاجمی

روش های درمان سرطان دهانه رحم تهاجمی عبارتند از:

  • جراحی برداشتن رحم (ساده یا رادیکال)
  • تراکلکتومی

جراحی برداشتن رحم ساده برای درمان سرطان دهانه رحم

در این روش، رحم (هم بدنه رحم و هم دهانه رحم) برداشته می شود اما ساختارهای کنار رحم (رباط های پارامتری و رحم و ساکرال) از بین نمی روند. به علاوه، واژن و غدد لنفاوی لگن برداشته نمی شوند و تخمدان ها معمولاً در جای خود رها می شوند مگر اینکه دلیل دیگری برای برداشتن آن ها وجود داشته باشد. از هیسترکتومی ساده می توان برای درمان انواع خاصی از CIN شدید یا انواع خاصی از سرطان دهانه رحم استفاده کرد. روش های مختلفی برای انجام عمل برداشتن رحم وجود دارد:

  • هیسترکتومی شکم: رحم از طریق یک برش جراحی در جلوی شکم برداشته می شود.

  • هیسترکتومی واژن: رحم از طریق واژن برداشته می شود.

  • هیسترکتومی لاپاراسکوپی: با استفاده از لاپاراسکوپی رحم برداشته می شود. ابتدا یک لوله نازک با یک دوربین فیلمبرداری کوچک در انتها (لاپاراسکوپ) در یک یا چند برش جراحی بسیار کوچک ایجاد شده روی دیواره شکم قرار می گیرد تا داخل شکم و لگن را ببینند. ابزارهای کوچک را می توان از طریق لوله ها کنترل کرد بنابراین، جراح می تواند دور رحم را برش دهد بدون اینکه برش بزرگی در شکم ایجاد کند. سپس رحم از طریق بریدگی خارج می شود.

  • جراحی با کمک رباتیک: در این روش، لاپاراسکوپی با ابزارهای ویژه متصل به بازوهای رباتیک انجام می شود که توسط پزشک کنترل می شود تا به انجام جراحی دقیق کمک کند. 

برای تمام این عمل ها از بیهوشی عمومی استفاده می شود. برای جراحی برداشتن رحم با لاپاراسکوپی یا واژن، مدت اقامت در بیمارستان معمولاً 1 تا 2 روز و به دنبال آن دوره بهبودی 2 تا 3 هفته است. 3 تا 5 روز بستری در بیمارستان برای هیسترکتومی شکم معمول است و بهبودی کامل حدود 4 تا 6 هفته طول می کشد.

عوارض جانبی احتمالی: هر نوع برداشتن رحم منجر به ناباروری (عدم توانایی در بچه دار شدن) می شود. عوارض دیگر زیاد شایع نیست است اما می تواند شامل خونریزی، عفونت یا آسیب به سیستم ادراری یا روده ای مانند مثانه یا روده بزرگ باشد.

سرطان دهانه رحم و درمان آن

جراحی برداشتن رحم رادیکال برای درمان سرطان دهانه رحم

برای این عمل، جراح، رحم را به همراه بافت های کنار رحم (پارامتری و رباطهای رحم و ساکرال)، دهانه رحم و قسمت فوقانی حدود [2-3 سانتی متر] خارج می کند. تخمدان ها برداشته نمی شوند مگر اینکه دلیل پزشکی دیگری برای این کار وجود داشته باشد. در هیسترکتومی رادیکال، بیش از یک بافت ساده برداشته می شود. بنابراین، مدت ماندن در بیمارستان می تواند طولانی تر باشد. در این زمان برخی از غدد لنفاوی نیز برداشته می شوند و از نظر سرطان بررسی می شوند. این جراحی معمولاً از طریق یک برش بزرگ شکم (که به آن جراحی باز نیز گفته می شود) انجام می شود.

این جراحی معمولاً از طریق یک برش بزرگ شکم (که به آن جراحی باز نیز گفته می شود) انجام می شود. غالباً برخی از غدد لنفاوی لگن نیز برداشته می شوند. (این روش، معروف به تشریح غدد لنفاوی ، بعداً در این بخش مورد بحث قرار می گیرد.) هیسترکتومی رادیکال همچنین می تواند با استفاده از لاپاراسکوپی یا روبات کمکی انجام شود. همچنین، از این روش ها به عنوان جراحی با حداقل تهاجم یاد می شود. جراحی لاپاراسکوپی (یا رباتیک) در مقایسه با جراحی باز می تواند باعث درد کمتر، از دست دادن خون کمتر در حین عمل و بستری کمتر در بیمارستان شود.

با این حال، توجه به این نکته بسیار مهم است که مطالعات اخیر نشان داده است زنانی که هیسترکتومی رادیکال با حداقل تهاجم برای سرطان دهانه رحم دارند، احتمال عود سرطان و خطر مرگ ناشی از سرطان بیشتر از کسانی است که از طریق برش شکم جراحی می کنند. جراحی لاپاراسکوپی هنوز هم ممکن است یک گزینه برای گروه کوچکی از زنان مبتلا به سرطان در مراحل اولیه باشد، اما شما باید گزینه های خود را به دقت با پزشک خود در میان بگذارید.

هیسترکتومی رادیکال اصلاح شده مشابه هیسترکتومی رادیکال است اما مقدار زیادی از واژن و بافت های کنار رحم (پارامتری و رباط های رحم و ساکرال) را از بین نمی برد و غدد لنفاوی معمولاً برداشته نمی شوند.

عوارض جانبی احتمالی: از آنجا که رحم برداشته شده است، این جراحی منجر به ناباروری می شود. در این روش چون بعضی از اعصاب مثانه برداشته می شود، برخی از خانم ها پس از این عمل در تخلیه مثانه خود دچار مشکل می شوند و ممکن است برای مدتی به کاتتر (catheter) نیاز داشته باشند. عوارض دیگر غیرمعمول است اما می تواند شامل خونریزی، عفونت یا آسیب به سیستم ادراری و روده ای مانند مثانه یا روده بزرگ باشد.

روش های درمانی سرطان دهانه رحم

جراحی تراکلکتومی برای درمان سرطان دهانه رحم

یک تراکلکتومی رادیکال به زنان اجازه می دهد بدون از دست دادن توانایی بچه دار شدن تحت درمان قرار گیرند. این عمل یا از طریق واژن یا شکم انجام می شود و گاهی اوقات با استفاده از لاپاراسکوپی انجام می شود. این روش دهانه رحم و قسمت فوقانی واژن را از بین می برد اما بدنه رحم را خیر. سپس جراح یک بخیه دائمی "رشته ای" در داخل حفره رحم قرار می دهد تا همانطور که در دهانه رحم به طور طبیعی انجام می شود، دهانه رحم را بسته نگه دارد.

گره های لنفاوی مجاور نیز با استفاده از لاپاراسکوپی برداشته می شوند که ممکن است به یک برش دیگر نیاز داشته باشد. این عمل یا از طریق واژن یا شکم انجام می شود. بعد از تراكلكتومی، برخی از زنان می توانند حاملگی خود را به پایان برسانند و از طریق سزارین یك نوزاد سالم به دنیا آورند. اگرچه احتمال سقط جنین در زنانی كه این جراحی را انجام داده اند، وجود دارد.

جراحی لگن برای درمان سرطان دهانه رحم
این عمل برای موارد بسیار خاصی از سرطان دهانه رحم انجام می شود. در این عمل جراحی، کلیه اندام ها و بافت های مشابه از طریق برداشتن غدد لنفاوی لگن برداشته می شود. بعلاوه، بسته به محل گسترش سرطان، مثانه، واژن، راست روده و بخشی از روده بزرگ نیز برداشته می شود. اگر مثانه شما برداشته شود، به روش جدیدی برای ذخیره و دفع ادرار نیاز خواهید داشت. مثانه جدید ممکن است به دیواره شکم متصل شود به طوری که ادرار به طور دوره ای تخلیه می شود.

جراحی برای درمان سرطان دهانه رحم

حذف غدد لنفاوی مجاور برای درمان سرطان دهانه رحم

تشریح غدد لنفاوی لگن
سرطانی که از دهانه رحم شروع می شود می تواند به غدد لنفاوی در لگن گسترش یابد. برای بررسی گسترش غدد لنفاوی، جراح ممکن است برخی از این غدد لنفاوی را از بین ببرد. این روش به عنوان تشریح غدد لنفاوی لگن یا نمونه برداری از غدد لنفاوی شناخته می شود. همزمان با جراحی برداشتن رحم یا تراککتومی انجام می شود. از بین بردن غدد لنفاوی می تواند منجر به مشکلات تخلیه مایع در پاها شود. این می تواند باعث تورم شدید پا شود ، بیماری به نام لنف ادم.

نمونه برداری از غدد لنفاوی پارآئورت

معمولاً در حین جراحی برای هیسترکتومی رادیکال، غدد لنفاوی کنار آئورت برداشته می شود. به این روش نمونه برداری از غدد لنفاوی پارآئورت گفته می شود. در طول عمل ممکن است غدد لنفاوی برای آزمایش سریع به آزمایشگاه ارسال شوند. اگر غدد لنفاوی پارآئورت سرطان را نشان دهند، ممکن است جراحی متوقف شود و به جای آن پرتودرمانی و شیمی درمانی انجام شود. اگر غدد لنفاوی سرطان نشان ندهند، معمولاً غدد لنفاوی لگن برداشته می شوند و عمل برداشتن رحم رادیکال به پایان می رسد. هر بافتی که در حین جراحی برداشته شود آزمایش خواهد شد تا مشخص شود آیا سرطان در آنجا گسترش یافته است یا خیر.

نقشه برداری و بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان
نقشه برداری و بیوپسی گره های لنفاوی سنتینل روشی است که در آن جراح گره های لنفاوی را پیدا می کند. برای انجام این کار، جراح در ابتدای عمل جراحی یک ماده رادیواکتیو و یا یک رنگ آبی را به دهانه رحم تزریق می کند. رگ های لنفاوی این مواد را در همان مسیری که احتمالاً سرطان طی می کند حمل می کنند. اولین گره (های) لنفاوی که رنگ یا ماده رادیواکتیو به آن سفر می کند، گره (های) نگهبان است. برداشتن تنها یک یا چند گره لنفاوی خطر عوارض جانبی ناشی از جراحی را کاهش می دهد.

پس از تزریق ماده، گره (های) نگهبان را می توان با استفاده از دستگاه مخصوص تشخیص رادیواکتیویته در گره ها یا جستجوی گره هایی که آبی رنگ شده اند یافت. برای بررسی مجدد، هر دو روش اغلب استفاده می شود. سپس جراح گره (های) حاوی رنگ یا رادیواکتیویته را بر می دارد.

نقشه برداری از غدد لنفاوی سنتینل ممکن است برای موارد خاصی از مرحله اول سرطان دهانه رحم در نظر گرفته شود. بهتر است برای تومورهایی که اندازه آنها کمتر از 2 سانتی متر است استفاده شود. اگر جراح شما در حال برنامه ریزی نمونه برداری از غدد لنفاوی نگهبان است، باید در مورد مناسب بودن این روش در مورد آن بحث کنید.

انواع جراحی برای درمن سرطان دهانه رحم

جمع بندی

مانند هر سرطان دیگری، سرطان دهانه رحم نیز به چکاب و غربالگری نیاز دارد تا در صورت وجود مشکل سریعا برطرف شود. روش های مختلفی برای درمان این نوع سرطان وجود دارد که با تشخیص پزشک متخصص بر اساس میزان پیشرفت و نوع سرطان، مناسب ترین آن ها انتخاب می شود. انستیتو کانسر پردیس جهت ارائه خدمات به موقع در راستای انجام درمان همیشه در کنار بیماران عزیز می باشد. به امید آنکه تشخیص به موقع سرطان و پیگیری راه های درمان، بهبودی و تندرستی هر چه سریع تر برای همه بیماران حاصل شود.

نظرات کاربران (1 نظر)
ق قسیم

بسیار یک معلوماتی عالی است تشکر از شما

2 سال پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران