سرطان تخمدان را بیشتر بشناسید

دسته بندی : انواع دیگر سرطان
schedule 3 سال پیش

سلول های هر قسمت از بدن می توانند به سرطان تبدیل شده و گسترش یابند. پیش از این اعتقاد بر این بود که سرطان تخمدان فقط از تخمدان شروع می شود، اما شواهد اخیر نشان می دهد که بسیاری از سرطان های تخمدان ممکن است از سلول های انتهایی لوله های رحمی نیز شروع شوند. در ادامه به بررسی کامل این نوع سرطان می پردازیم.

 

شناخت سرطان تخمدان

تخمدان چیست؟
تخمدان به غدد تولید مثلی گفته می شود که فقط در زنان یافت می شود. تخمدان ها برای تولید مثل، تخمک تولید می کنند. تخمک ها از تخمدان ها از طریق لوله های رحمی وارد رحم می شوند و در آن مستقر شده و به یک جنین تبدیل می شوند. تخمدان ها همچنین منبع اصلی هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون هستند. یک تخمدان در هر دو طرف رحم قرار دارد. تخمدان ها به طور عمده از 3 نوع سلول تشکیل شده اند و هر نوع سلول می تواند به یک نوع از تومور تبدیل شود:

  • تومورهای اپیتلیال از سلول هایی شروع می شوند که سطح خارجی تخمدان را می پوشانند. بیشتر تومورهای تخمدان تومورهای سلول اپیتلیال هستند.
  • تومورهای سلول های جوانه ای از سلول های تولید کننده تخمک شروع می شوند.
  • تومورهای استروما از سلول های بافتی ساختاری شروع می شوند که تخمدان را در کنار هم نگه داشته و هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون را تولید می کنند.
  • برخی از این تومورها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند و هرگز از تخمدان گسترش نمی یابند. تومورهای بدخیم (سرطانی) تخمدان می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یافته (متاستاز دهند) و حتی منجر به مرگ شوند.

سرطان تخمدان را بشناسید

سرطان تخمدان اپیتلیال چیست؟
تومورهای تخمدانی اپیتلیال از سطح خارجی تخمدان شروع می شوند. این تومورها می توانند خوش خیم، مرزی (کمی بدخیم) یا بدخیم (سرطان) باشند.

تومور اپیتلیال خوش خیم
تومورهای تخمدان اپیتلیال خوش خیم گسترش نمی یابند و معمولاً منجر به بیماری جدی نمی شوند. انواع مختلفی از تومورهای اپیتلیال خوش خیم وجود دارد از جمله سیستادنومای سروز، سیستادنومای مخاطی و تومورهای برنر. 

تومورهای اپیتلیال مرزی
هنگامی که نمونه برداشته شده در آزمایشگاه بررسی می شود، به نظر نمی رسد برخی از تومورهای اپیتلیال تخمدان سرطانی باشند، این نوع تومور به عنوان سرطان تخمدان اپیتلیال مرزی شناخته می شوند. دو نوع متداول، کارسینوم سروز پرولیفراتیو آتیپی و کارسینومای مخاطی هستند. این تومورها قبلاً تومورهای پتانسیل بدخیم کم (تومورهای LMP) نامیده می شدند. این موارد با سرطان های معمول تخمدان متفاوت هستند زیرا به بافت حمایت کننده تخمدان رشد نمی کنند. اگر آن ها در خارج از تخمدان، به عنوان مثال به داخل حفره شکم (شکم) گسترش پیدا کنند، ممکن است روی پوشش داخلی شکم رشد کنند اما به داخل آن نمی روند.

تومورهای بدخیم اپیتلیال تخمدان

تومورهای اپیتلیال سرطانی را کارسینوم می نامند. حدود 85٪ تا 90٪ سرطان های بدخیم تخمدان، سرطان تخمدان اپیتلیال است. این سلول های توموری دارای چندین ویژگی هستند که می تواند برای طبقه بندی سرطان تخمدان اپیتلیال در انواع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. نوع سروز شایع ترین نوع است و می تواند شامل تومورهای درجه بالا و درجه پایین باشد. انواع اصلی دیگر شامل سلول های مخاطی، آندومتریوئید و شفاف می باشد.

  • سرطان سروز (52٪)
  • سرطان سلول پاک (6٪)
  • سرطان مخاط (6٪)
  • سرطان آندومتریوئید (10٪)

همه چیز درباره سرطان تخمدان

سرطان تخمدان سلول زایا چیست؟

سلول های زایا معمولاً تخمک را در ماده و اسپرم را در مرد تشکیل می دهند. اکثر تومورهای سلول های زایا خوش خیم هستند، اما برخی از آن ها سرطانی هستند و ممکن است زندگی را تهدید کنند. کمتر از 2٪ سرطان های تخمدان تومورهای سلول های زایا هستند. به طور کلی، آن ها چشم انداز خوبی دارند به طوری که از هر 10 بیمار بیش از 9 بیمار حداقل 5 سال پس از تشخیص زنده مانده اند. انواع مختلفی از تومورهای سلول زایا وجود دارد. شایع ترین تومورهای این سلول عبارتند از تراتوم، دیسژرمینوما و تومورهای سینوس آندودرم کوریوکارسینوما.

تراتوما

تراتوماها تومورهای سلول های زایا دارای مناطقی هستند که وقتی در زیر میکروسکوپ مشاهده می شوند، مانند هر 3 لایه از جنین در حال رشد به نظر می رسند: آندودرم (لایه داخلی)، مزودرم (لایه میانی) و اکتودرم (لایه خارجی). این تومور فرم خوش خیمی به نام تراتوم بالغ و فرم سرطانی به نام تراتوم نابالغ دارد.

تراتوم بالغ شایع ترین تومور سلول زایای تخمدان است. این یک تومور خوش خیم است که معمولاً زنان در سنین باروری (نوجوانان تا چهل سالگی) را مبتلا می کند. غالباً به آن کیست درموئید گفته می شود زیرا پوشش داخلی آن از بافتی مشابه پوست (درم) تشکیل شده است. این تومورها یا کیست ها می توانند انواع مختلفی از بافت های خوش خیم از جمله استخوان، مو و دندان داشته باشند. بیمار با برداشتن کیست از طریق جراحی بهبود می یابد، اما گاهی اوقات کیست جدیدی در تخمدان دیگر ایجاد می شود.

تراتوما نابالغ نوعی سرطان است. این موارد در دختران و زنان جوان، معمولاً کمتر از 18 سال اتفاق می افتد که نادر است. تومورهایی که نسبتاً بالغ تر هستند (تراتوم نابالغ درجه 1 نامیده می شود) و از تخمدان گسترش پیدا نکرده اند و با برداشتن تخمدان توسط جراحی درمان می شوند. هنگامی که آنها به بیش از تخمدان گسترش یافته و یا قسمت زیادی از تومور ظاهر بسیار نابالغی داشته باشد (تراتوماهای نارس درجه 2 یا 3)، شیمی درمانی علاوه بر جراحی نیز توصیه می شود.

دیسجرمینوما

این نوع سرطان نادر است  اما شایع ترین سرطان سلول زایای تخمدان است. این سرطان معمولاً در زنان نوجوان و بیست ساله تأثیر می گذارد. دیسکرومینوما سرطانی در نظر گرفته می شود، اما بیشتر آن ها خیلی سریع رشد یا گسترش نمی یابند. وقتی محدود به تخمدان شوند، بیش از 75٪ بیماران با برداشتن تخمدان با جراحی بهبود می یابند بدون اینکه هیچ گونه درمان دیگری انجام شود. حتی وقتی تومور بیشتر گسترش یافته باشد (یا اگر دیرتر برگردد)، جراحی، پرتودرمانی و یا شیمی درمانی در کنترل یا بهبود بیماری در حدود 90٪ بیماران موثر است.

تومور سینوس آندودرم (تومور کیسه زرده) و کوریوکارسینوما
این تومورهای بسیار نادر به طور معمول دختران و زنان جوان را تحت تأثیر قرار می دهد. آن ها تمایل به رشد و گسترش سریع دارند اما معمولاً به شیمی درمانی بسیار حساس هستند. کوریوکارسینومای شروع شده از جفت (در دوران بارداری) بیشتر از نوعی است که از تخمدان شروع می شود. کوریوکارسینومای جفت معمولاً بهتر از کوریوکارسینومای تخمدان به شیمی درمانی پاسخ می دهند.

کیست های تخمدان
کیست تخمدان مجموعه ای از مایعات داخل تخمدان است. بیشتر کیست های تخمدان به عنوان بخشی طبیعی از روند تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک) اتفاق می افتد. این کیست ها معمولاً طی چند ماه و بدون هیچ گونه درمانی از بین می روند. در صورت ابتلا به کیست، ممکن است پزشک بخواهد بعد از چرخه قاعدگی (پریود) بعدی آن را دوباره بررسی کند تا ببیند آیا کوچکتر شده است.

کیست تخمدان ممکن است در ماده ای که تخمک گذاری نمی کند بیشتر نگران کننده باشد (مانند خانمی بعد از یائسگی یا دختری که پریود نشده است) و ممکن است پزشک بخواهد آزمایش های بیشتری انجام دهد. اگر کیست بزرگ باشد یا در عرض چند ماه برطرف نشود، ممکن است پزشک آزمایشات دیگری را نیز برای شما تجویز کند. حتی اگر بیشتر این کیست ها خوش خیم هستند (سرطانی نیستند)، تعداد کمی از آنها می توانند سرطان باشند. گاهی اوقات تنها راه برای اطمینان از سرطان بودن کیست، بیرون آوردن آن با جراحی است. کیست هایی که به نظر می رسد خوش خیم هستند (بر اساس نحوه مشاهده آنها در آزمایشات تصویربرداری) می توانند (با معاینات مکرر فیزیکی و آزمایش های تصویربرداری) مشاهده شوند یا حتی با جراحی برداشته شوند.

انواع سرطان تخمدان

عوامل خطر سرطان تخمدان

  • پیر شدن
  • اضافه وزن یا چاقی
  • بچه دار شدن بعد از یک بارداری کامل
  • مصرف هورمون درمانی بعد از یائسگی
  • داشتن یک سندرم سرطان خانوادگی
  • استفاده از درمان باروری

عواملی با تأثیرات نامشخص بر خطر سرطان تخمدان

  • آندروژن ها
  • پودر تالک
  • رژیم غذایی

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهند

  • بارداری و شیردهی
  • کنترل بارداری

درمان سرطان تخمدان

برای درمان این نوع سرطان از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از آن روش ها جراحی است. برای سرطان تخمدان اپیتلیال، جراحی 2 هدف اصلی دارد: مرحله بندی و رفع اشکال. اگر سرطان به درستی مرحله بندی و رفع اشکال نشده باشد، ممکن است بیمار بعداً مجبور شود بیشتر عمل جراحی کند.

روش دیگر، درمان سیستماتیک می باشد. در اغلب موارد، شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است، به این معنی که داروها وارد جریان خون می شوند و تقریباً به تمام مناطق بدن می رسند. شیمی درمانی برای سرطان تخمدان معمولاً شامل جمع آوری دو نوع مختلف دارو است. به نظر می رسد دریافت ترکیبی از داروها به جای فقط یک دارو به عنوان اولین درمان برای سرطان تخمدان بهتر عمل می کند.

درباره سرطان تخمدان بدانید

آیا تشخیص زود سرطان تخمدان امکان پذیر است؟

فقط حدود 20٪ از سرطان های تخمدان در مراحل اولیه یافت می شود. هنگامی که سرطان تخمدان زودرس یافت می شود، حدود 94٪ بیماران بیش از 5 سال پس از تشخیص زندگی می کنند.

راه های تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان

معاینه منظم سلامت زنان

در طول معاینه لگن، متخصص مراقبت های بهداشتی تخمدان ها و رحم را از نظر اندازه، شکل و قوام احساس می کند. معاینه لگن می تواند مفید باشد زیرا در مراحل اولیه می تواند برخی سرطان های زن را پیدا کند اما احساس بیشتر تومورهای اولیه تخمدان دشوار یا حتی غیر ممکن است.

آزمایشات غربالگری برای سرطان تخمدان

آزمایشات غربالگری برای تشخیص بیماری مانند سرطان در افرادی که هیچ علائمی ندارند استفاده می شود. (به عنوان مثال، یک ماموگرافی اغلب می تواند سرطان پستان را در اولین مرحله تشخیص دهد، حتی قبل از اینکه دکتر سرطان را احساس کند.)

مرحله بندی سرطان تخمدان

مراحل سرطان تخمدان
بعد از تشخیص سرطان تخمدان در خانم ها، پزشکان سعی می کنند بفهمند که آیا سرطان تخمدان گسترش یافته است و اگر چنین است، تا کجا. این فرآیند مرحله بندی نامیده می شود. مرحله سرطان میزان سرطان در بدن را توصیف می کند. این کمک می کند تا میزان جدی بودن سرطان و بهترین روش برای درمان آن مشخص شود. پزشکان هنگام صحبت در مورد آمار بقا از مرحله سرطان نیز استفاده می کنند.

مراحل سرطان تخمدان از مرحله I) 1) تا IV) 4) است. به عنوان یک قاعده، هرچه تعداد کمتر باشد، سرطان کمتر گسترش می یابد. تعداد بالاتر، مانند مرحله IV، به معنی گسترش سرطان بیشتر است. اگرچه تجربه سرطان هر فرد منحصر به فرد است، اما سرطان هایی که دارای مراحل مشابه هستند  تمایل به نگاه مشابه دارند و اغلب به همان روش درمان می شوند.

یکی از اهداف جراحی سرطان تخمدان، گرفتن نمونه های بافتی برای تشخیص و مرحله بندی است. برای مرحله بندی سرطان، نمونه های بافتی از قسمت های مختلف لگن و شکم گرفته شده و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرند.

مرحله بندی سرطان تخمدان چگونه تعیین می شود؟
2 سیستم مورد استفاده برای مرحله بندی سرطان تخمدان، سیستم FIGO (فدراسیون بین المللی زنان و زایمان) و سیستم مرحله بندی TNM AJCC (کمیته مشترک آمریکایی سرطان) اساساً یکسان هستند.

هر دو از 3 عامل برای مرحله بندی (طبقه بندی) این سرطان استفاده می کنند:

  • میزان (اندازه) تومور (T): آیا سرطان به خارج از تخمدان یا لوله رحمی گسترش یافته است؟ آیا سرطان به اندام های اطراف لگن مانند رحم یا مثانه رسیده است؟
  • گسترش به غدد لنفاوی مجاور (N): آیا سرطان به غدد لنفاوی لگن یا اطراف آئورت (شریان اصلی که از قلب به پایین در امتداد پشت شکم و لگن می رود) گسترش یافته است؟ به غدد لنفاوی پارآئورت نیز گفته می شود.
  • گسترش (متاستاز) به مکانهای دوردست (M): آیا سرطان به مایعات اطراف ریه ها (پلورال پلور بدخیم) یا اندام های دور مانند کبد یا استخوان گسترش یافته است؟

مرحله بندی سرطان تخمدان چگونه انجام می شود

زندگی به عنوان یک بازمانده از سرطان تخمدان
برای برخی از افراد مبتلا به سرطان تخمدان، درمان ممکن است سرطان را از بین ببرد. درمان کامل می تواند استرس زا و هیجان انگیز باشد. با اتمام معالجه راحت خواهید شد، اما نگرانی در مورد بازگشت سرطان بسیار دشوار است. (هنگام بازگشت سرطان، عود بیماری نامیده می شود.) این موارد در صورت ابتلا به سرطان بسیار رایج است.

برای برخی افراد، سرطان تخمدان هرگز به طور کامل از بین نمی رود. بعضی از خانم ها ممکن است سال ها تحت درمان شیمی درمانی باشند. یادگیری زندگی با سرطان که از بین نرود می تواند دشوار و بسیار استرس زا باشد. زندگی پس از سرطان تخمدان به معنای بازگشت به برخی از موارد آشنا و همچنین انتخاب های جدید است.

مراقبت را پیگیری کنید
از پزشک خود یک طرح مراقبت پس از درمان بخواهید. با پزشک خود در مورد تهیه برنامه مراقبت از زندگی برای شما در زمینه بقا صحبت کنید. این طرح ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یک برنامه پیشنهادی برای معاینات پیگیری
  • لیستی از عوارض جانبی احتمالی دیر رس یا طولانی مدت در درمان شما، از جمله اینکه چه زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید
  • پیشنهادات رژیم و فعالیت بدنی
  • برنامه های پیگیری معمول پس از سرطان تخمدان
  • حتی اگر درمان را به پایان برده باشید، به احتمال زیاد برای سالهای طولانی ویزیت های بعدی با پزشک خود دارید. بسیار مهم است که به همه قرارهای بعدی خود بروید. در طول این ویزیت ها، پزشکان شما در مورد هر مشکلی که دارید سوال می کنند و ممکن است معاینه و آزمایش های آزمایشگاهی یا عکس برداری و عکسبرداری با اسکن را انجام دهند تا علائم سرطان یا عوارض جانبی درمان را جستجو کنند.

برخی از عوارض جانبی درمان سرطان ممکن است مدت ها طول بکشد یا حتی تا سال ها پس از اتمام درمان نیز نمایان نشوند. در ضمن، دفعات ویزیت و آزمایش های پیگیری تا حدی به مرحله بندی سرطان و احتمال بازگشت آن بستگی دارد.

ویزیت دکتر
پزشک احتمالاً به شما توصیه می کند در اوایل هر 2 تا 4 ماه یکبار و برای چند سال آینده هر 3-6 ماه یا همین حدود یک معاینه جسمی و معاینه لگن انجام دهید.

آزمایشات تصویربرداری
اینکه دکتر شما آزمایشات تصویربرداری را توصیه کند یا نه، به مرحله سرطان و سایر عوامل بستگی دارد. سی تی اسکن، ام آر آی یا اسکن PET ممکن است بسته به علائم یا سایر علائم مربوطه انجام شود.

آزمایش خون برای نشانگرهای تومور
پیگیری برای سرطان تخمدان، معمولاً شامل آزمایش خون برای نشانگر های تومور یا هورمون هایی است که به تشخیص عود کمک می کنند. انتخاب آزمایشات خونی به نوع سرطانی که یک زن دارد بستگی دارد.

برای سرطان تخمدان اپیتلیال، CA-125 نشانگر توموری است که اغلب برای بررسی عود استفاده می شود. اما مشخص نیست که آیا بررسی سطح CA-125 و معالجه شما قبل از بروز علائم به زندگی طولانی تر شما کمک می کند یا خیر. درمان فقط بر اساس سطح CA-125 می تواند عوارض جانبی را افزایش دهد، بنابراین مهم است که درباره جوانب مثبت و منفی نظارت و کیفیت زندگی CA-125 با پزشک صحبت کنید. آزمایشات برای سایر مارکرهای توموری، مانند CA 19-9  CEA و HE-4، اغلب برای زنانی که سطح CA-125 هرگز بالا نرفته است، استفاده می شود.

درباره مکمل های غذایی
تاکنون مشخص نشده است که هیچ مکمل غذایی (شامل ویتامین ها، مواد معدنی و محصولات گیاهی) به وضوح به کاهش خطر پیشرفت یا بازگشت سرطان تخمدان کمک کند. این بدان معنا نیست که هیچ مکملی به شما کمک نمی کند، اما مهم است که بدانید هیچ یک از این کارها را ثابت نکرده اند. اگر به فکر مصرف هر نوع مکمل غذایی هستید، با تیم پزشکی خود صحبت کنید. آن ها می توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید از کدام یک می توانید با خیال راحت استفاده کنید در حالی که از موارد مضر جلوگیری می کنید.

زندگی پس از درمان سرطان تخمدان

جمع بندی

برای سرطان های شایع در میان زنان مانند انواع سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و سرطان تخمدان غربالگری ماهانه بسیار مهم است. اهمیت این غربلاگری در کسانی که زمینه خانوادگی دارند بیشتر نیز می باشد. شما می توانید با مراجعه به مرکز درمان سرطان پردیس در شیراز، از پزشکان مجرب این کلینیک و تکنولوژی های پیشرفته موجود بهره مند شوید و روند مواجهه با بیماری حتی در مرحله پیشرفته، ساده تر سازید.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران