چگونه می توان از سرطان خون در کودکان پیشگیری کرد

دسته بندی : انواع دیگر سرطان
schedule 3 سال پیش

سرطان خون، سرطان سلول های خونی است که از مغز استخوان شروع می شود. آمار نشان می دهد که هر ساله 2000 تا 3000 کودک، به سرطان خون مبتلا می شوند. می توان گفت سرطان خون در کودکان، شایع ترین سرطان دوران کودکی در ایالات متحده است. طبق انجمن سرطان آمریكا، هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از بیشتر سرطان هایی که کودکان را درگیر می کند، وجود ندارد. از آنجا که اکثر بزرگسالان و کودکان مبتلا به سرطان خون فاکتورهای واقعی شناخته شده ای ندارند، پیشگیری در ایجاد سرطان خون در کودکان نامشخص است.

اکثر کودکان مبتلا به سرطان خون هیچ عامل خطر شناخته شده ای ندارند، بنابراین هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از بروز سرطان خون وجود ندارد.

اگر چه با تغییر در شیوه زندگی (مانند ترک سیگار) می توان خطر بسیاری از سرطان های بزرگسالان را کاهش داد، اما در حال حاضر هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از اغلب سرطان های دوران کودکی وجود ندارد. با این حال، می توانید جهت پیشگیری از سرطان خون در کودکان، راههای زیر را امتحان کنید، به این امید که موثر واقع شود.

راههای پیشگیری از سرطان خون در کودکان

پیشگیری از عوامل خطر بالقوه

کودک خود را از دوزهای بالای اشعه دور نگه دارید. مطالعات نشان می دهد افرادی که در معرض دوز بالای اشعه قرار دارند در معرض خطر سرطان خون قرار دارند. قرار گرفتن در معرض اشعه بمب اتمی در هیروشیما، احتمال ابتلا به سرطان خون را به طرز چشمگیری افزایش داد.

حتی دوزهای کم اشعه در اشعه ایکس، سی تی اسکن یا رادیوتراپی احتمال ابتلا به سرطان خون را افزایش می دهد. بنابراین، باید تا حد امکان از قرار گرفتن مکرر در معرض این آزمایشات و درمان ها خودداری کنید. متخصصان مراقبت های بهداشتی باید در جلوگیری از قرار گرفتن در معرض تابش غیر ضروری بیماران احساس مسئولیت داشته باشند.

دوری از دوزهای بالای اشعه و پیشگیری از سرطان خون در کودکان

از قرار دادن کودک در معرض بنزن خودداری کنید. بنزن یک پایه شیمیایی برای تولید مواد شیمیایی دیگر مانند بنزین، روان کننده ها و سموم دفع آفات است. بنزن بوی شیرینی را به همراه دارد که پس از استنشاق می توان آن را به راحتی جذب کرد. همچنین، می تواند در اثر قرار گرفتن روی پوست، در آن نفوذ کند. میزان سرطان خون، به ویژه AML، در افراد در معرض بنزن بیشتر است.

از کار در مکانهایی که در معرض مکرر بنزن هستند، مانند ایستگاه های بنزین و کارخانه های سیگار خودداری کنید. مقررات جدید ایمنی باعث کاهش محتوای بنزن در محصولاتی مانند بنزین شده است.

از کشیدن سیگار یا استعمال دخانیات در اطراف کودک خودداری کنید. سیگار کشیدن باعث قرار گرفتن در معرض بنزن می شود زیرا بنزن در دود سیگار منتشر می شود. سایر مواد شیمیایی رادیواکتیو نیز در سیگار یافت می شود. بهترین توصیه برای افراد سیگاری این است که اکنون سیگار را ترک کنند و زندگی دیگران را نیز نجات دهند. برای افراد غیر سیگاری از دود سیگار به هر قیمتی خودداری کنید.

مراقب خطرات مرتبط با انواع خاصی از شیمی درمانی باشید. كودكانی كه به دلیل سایر اشكال سرطان تحت شیمی درمانی قرار دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ثانویه مانند لوسمی میلوئید حاد هستند كه در طی 5-10 سال درمان ایجاد می شود.

عوامل آلكیل كننده اغلب عامل سرطان ثانویه ناشی از شیمی درمانی هستند. این دارو یک گروه آلکیل مخل را متصل می کند که به DNA سلول ها آسیب می رساند. شیوع سرطان خون با این گروه از داروها افزایش یافته است. توصیه می شود هنگام انجام شیمی درمانی، برنامه درمانی را با دقت در مورد پزشک در میان بگذارید.

در دوران بارداری الکل مصرف نکنید. برخی مطالعات نشان داده است که مادرانی که در دوران بارداری الکل مصرف می کنند ممکن است خطر ابتلا به سرطان خون را در کودک افزایش دهند.

خودداری از استعمال دخانیات جهت پیشگیری از سرطان خون در کودکان

از وضعیت سلامت کودک خود اطمینان حاصل کنید

به کودک خود یک رژیم غذایی سالم بدهید. تشویق کودکان به انتخاب غذای سالم تر، بدن آنها را قدرتمند می کند و کمتر به سرطان مبتلا می شوند. طبق مرکز سرطان MD Anderson شما می توانید گزینه های زیر را برای کمک به کودکان در تغذیه سالم امتحان کنید.

  • میوه و سبزیجات مختلف را به وعده غذایی فرزند خود اضافه کنید.
  • میوه ها و سبزیجات را برای میان وعده آماده کنید.
  • سبزیجات را پوره کرده و به عنوان سس روی پاستاها اضافه کنید.

کودک خود را به فعالیت بیشتر تشویق کنید. ورزش بدن را در فرم خوب حفظ می کند و همچنین ایمنی کلی را بهبود می بخشد. حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی در برنامه روزانه کودکان خود قرار دهید.

  • بازی های تلویزیونی و ویدیویی را محدود کنید.
  • صبح زود دوچرخه سواری یا پیاده روی را تشویق کنید.
  • برای کلاس هایی مانند بسکتبال یا کلاس های رقص بچه ها را ثبت نام کنید.

داشتن خواب کافی برای پیشگیری از سرطان خون در کودکان

اطمینان حاصل کنید که کودک شما خواب کافی دارد. بدن در هنگام خواب بهتر بهبود می یابد. ترمیم سلول های آسیب دیده در این مدت شروع می شود تا سلامتی را بازیابی کند. خواب کافی بدن سالم و سیستم ایمنی سالمی را که برای مقابله با بیماری ها مهم است، تضمین می کند. به طور کلی کودکان به خواب زیاد احتیاج دارند. کودکان یک تا سه ساله به 12 تا 14 ساعت، کودکان چهار تا شش ساله به 10 تا 12 ساعت، کودکان هفت تا دوازده ساله به 10 تا 11 ساعت و نوجوانان به 8 تا 9 ساعت نیاز دارند.

به نشانه ها توجه داشته و زود آنها را تشخیص دهید

به دنبال علائم خستگی باشید. خستگی یکی از شایع ترین علائم سرطان خون در کودکان است. رنگ پریدگی صورت و پوست و تنفس دشوار ممکن است همراه با خستگی باشد. این علائم نشان می دهد که گلبول های قرمز مقدار کافی اکسیژن را به بقیه بدن منتقل نمی کنند. ریه ها، سایر اندام های حیاتی و عضلات با تحرک بیشتر، کمبود اکسیژن را جبران می کنند.

از تب مداوم آگاه باشید. تب در واقع از بدن در برابر فرآیندهای مضر درون محافظت می کند. مبارزه مداوم بدن با سلول های سرطان خون باعث تب مداوم می شود.

از کودک خود بپرسید آیا درد استخوان را تجربه می کند یا خیر. مغز استخوان هسته بافت نرم داخل استخوان است. درد استخوان نتیجه اشباع شدن مایه های استخوانی با سلول های سرطان خون است.

به دنبال کبودی و خونریزی آسان باشید. کبودی آسان، خونریزی مکرر لثه ها و بینی، لکه های قرمز پوست را مشخص کنید. اینها علائم مقادیر کم پلاکت طبیعی در بدن است.

به توده های نرم و کوچک زیر پوست توجه کنید. توده های نرم و کوچک ممکن است در هر قسمت از بدن دیده شود. توده ها محصولات جانبی سلولهای لوسمیک هستند که در ناحیه آسیب دیده تراوش می کنند.

مراقب از دست دادن اشتها باشید. طحال گورستان سلول های مرده خون است. سرطان خون میزان مرگ سلول های خونی را افزایش داده و طحال را دچار گرفتگی می کند. در نتیجه، طحال بزرگ می شود. نزدیک بودن طحال به معده در از دست دادن اشتها نقش دارد.

از دست دادن اشتها از نشانه های لوسمی در کودکان

هرگونه کاهش وزن را پیگیری کنید. نبرد شدید بدن در برابر سرطان خون باعث تحریک سلول های التهابی می شود. یک سلول التهابی فاکتور نکروز تومور (کاکتین) نام دارد. کاکتین مسئول کاهش وزن است.

به دنبال توده هایی در کشاله ران، زیر بغل و گردن باشید. توده ها نشان دهنده تورم غدد لنفاوی است. غدد لنفاوی پلیس بدن هستند. آنها باکتری ها، ویروس ها و مواد خارجی ناخواسته مانند سلول های سرطانی را بازداشت کرده و آنها را برای حذف پرایم می کنند. در این حالت غدد لنفاوی سلول های لوسمی را به دام می اندازند و سعی در از بین بردن آنها دارند.

هر گونه درد در سمت چپ شکم را شناسایی کنید. طحال بیش از حد کشیده و بزرگ می شود و منجر به ایجاد درد می شود. این امر اغلب در سمت چپ شکم که معمولاً طحال در آن قرار دارد گزارش می شود.

جمع بندی

همانطور که می دانید سرطان خون، یکی از انواع شایع سرطان در کودکان می باشد.  رخ دادن سرطان در کودکان و نوجوانان بسیار تلخ و نگران کننده بوده و می تواند والیدن و اطرافیان را تا حد زیادی درگیر و نگران نماید. در این مطلب، سعی نمودیم تا چندین راه احتمالی پیشگیری از سرطان خون در کودکان را ذکر نماییم. اگر چه هیچ گونه راه قطعی و ثابت شده ای وجود ندارد، اما شاید به کار گیری این رهنمودها، تا اندازه ای هر چند کم موثر واقع شود. در صورتی که کودک شما به سرطان خون مبتلا شده است، می توانید جهت کسب آگاهی بیشتر در مواجهه با این بیماری، به انستیتو کانسر پردیس شیراز مراجعه نمایید.

نظرات کاربران (3 نظر)
ع علی زرگران

با سپاس از توضیخات واضح علمی وبسیار آموزنده وقابل استفاده همه متخصصان پیرا پزشکی وپزشکی حوزه سرطان بویژه روانشناسی سرطان یا سایکوآنکولوژی

3 سال پیش
د دانیال کادری

خواستم چربی تزریق کنم انجام میدید ممنون

1 سال پیش
س سید تیمور سادات

سلام خواهر من که در واقع معلول هم هست یک غده در سینه البه بالای پستان داشت .که فکر می‌کرد به علت عفونت زمان کرنا هست .چون قدرت اینکه عفونت را بالا بیاره نداشت .دکتر در مطب خصوصی غده برداشت .دادیم آزمایش گفتند مثبته .غده اندازه یک تخم مرغ بود .حالا باید چکار کرد .نظر تون چیه .

1 سال پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران