چگونه بیوپسی پستان به تشخیص سرطان سینه کمک می کند؟

دسته بندی : سرطان سینه
schedule 4 سال پیش

بیوپسی یا نمونه برداری پستان یکی از روش های تشخیص سرطان پستان می باشد. در این روش، به منظور کشف سرطان پستان، مقداری از بافت سینه در آزمایشگاه برداشته می شود تا به طور دقیق تر مورد بررسی قرار بگیرد. برای انجام بیوپسی پستان، ممکن است بافت سینه با استفاده از سوزن مخصوص برداشته شود یا این کار از طریق عمل جراحی انجام پذیرد. نمونه برداشته شده چک می شود تا بررسی شود آیا سرطان یا دیگر سلول های غیرطبیعی در آن وجود دارد یا نه!

در این مطلب، به موارد زیر اشاره خواهیم کرد:

علت انجام بیوپسی پستان چیست؟

  • برای چک کردن توده قابل لمسی که در پستان وجود دارد.
  • برای بررسی مشکلی که در ماموگرافی مشاهده شده، مانند رسوبات کلسیم کوچک در بافت پستان یا توده پر از مایع (کیست).
  • برای ارزیابی مشکلات نوک پستان مانند ترشح خون از نوک سینه
  • برای درک اینکه آیا یک توده پستانی بدخیم است یا خوش خیم است.

توده ای که در پستان وجود دارد، ممکن است به علت سرطان باشد یا اینکه ممکن است علت آن ، یک مشکل جدی و اساسی نباشد.

نمونه برداری پستان

انواع بیوپسی پستان

چندین نوع بیوپسی یا نمونه برداری پستان وجود دارد که بسته به محل و سایز تومور، روش مناسب انتخاب می شود. بیوپسی ممکن است تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام شود. برای بیهوشی یا بی حسی موضعی، از تزریق داروی بی حسی برای بی حس کردن پستان استفاده می شود. برای بیهوشی عمومی به شما دارو داده می شود تا هنگام بیوپسی در خواب عمیق فرو روید.

بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ریز (FNA): یک سوزن بسیار ظریف و نازک وارد توده یا ناحیه ای می شود که مورد نگرانی است. نمونه کوچکی از مایع یا بافت برداشته می شود. بیوپسی FNA ممکن است انجام شود تا مشخص شود آیا توده به صورت کیست (توده پر از مایع) یا به صورت توده جامد است.

بیوپسی core needle: یک سوزن بزرگ وارد توده یا ناحیه ای می شود که مورد نگرانی است. بخش های استوانه ای کوچکی از بافت به نام هسته برداشته می شوند. در این روش، نیاز به هیچ برشی نیست.

بیوپسی باز (جراحی): برشی در پستان ایجاد می شود. جراح بخشی یا تمام توده یا ناحیه مورد نظر را برمی دارد. در برخی موارد، توده ممکن است کوچک و عمیق بوده و پیدا کردن آن سخت باشد. سپس، ممکن است روشی به نام لوکالیزاسیون با سیم مورد استفاده قرار گیرد. برای این کار، یک سوزن نازک یا یک سیم نازک وارد پستان می شود. تصاویر اشعه ایکس به هدایت آن به سمت توده کمک می کنند و جراح سیم را برای پیدا کردن توده دنبال می کند.

ممکن است از ابزارها و روش های خاصی برای هدایت سوزن و کمک به انجام مراحل بیوپسی استفاده شود که شامل موارد زیر می شود:

بیوپسی استریوتاکتیک: در این روش، با استفاده از رایانه و ماموگرام یک تصویر سه بعدی از پستان ساخته می شود. سپس تصویر سه بعدی سوزن را به محل دقیق توده سینه یا ناحیه مورد نگرانی هدایت می کند.

بیوپسی هسته ای به کمک خلأ: یک برش کوچک در پستان ایجاد می شود. یک لوله توخالی از طریق برش وارد می شود و با استفاده از MRI، اشعه ایکس یا اولتراسوند هدایت می شود. بافت پستان به آرامی داخل پروب کشیده می شود. یک چاقوی چرخنده درون لوله، بافت را از پستان جدا می نماید. چندین نمونه از بافت را می توان در یک زمان برداشت.

بیوپسی هدایت شده توسط سونوگرافی: در این روش، از تصاویر اولتراسوند توده یا بافت پستان استفاده می شود. این تصاویر به هدایت سوزن به محل دقیق نمونه برداری کمک می کنند.

بیوپسی پستان

بیوپسی پستان چه خطراتی به دنبال دارد؟

تمامی فرایندهایی که روی بدن انجام می شوند، ممکن است عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشند. برخی از عوارض احتمالی نمونه برداری پستان شامل موارد زیر می شود:

  • کبودی و درد خفیف در محل نمونه برداری
  • خونریزی طولانی مدت از محل نمونه برداری
  • عفونت در نزدیکی محل نمونه برداری

اگر بیوپسی از طریق اشعه ایکس انجام شود، میزان اشعه بسیار اندک است و خطر قرار گرفتن در معرض اشعه بسیار کم می باشد. بسته به وضعیت پزشکیتان ممکن است با خطرات دیگری نیز مواجه شوید.

چگونه برای بیوپسی پستان آماده شویم؟

اول از همه، هر سوالی در این زمینه دارید، بپرسید.

  • از شما خواسته می شود رضایت نامه ای را برای انجام بیوپسی امضا کنید. فرم را با دقت بخوانید و اگر موردی وجود داشت که واضح نبود، در مورد آن بپرسید.
  • به طور کلی، اگر از بی حسی موضعی استفاده شود و بیدار باشید، نیازی به آمادگی خاصی ندارید. اما اگر از بیهوشی عمومی قرار است استفاده شود، بایستی مدتی قبل از عمل چیزی نخورید و نیاشامید. جراح دستورالعمل های خاصی را در این راستا به شما ارائه می دهد.
  • در روز نمونه برداری، از لوسیون، کرم، پودر، دئودورانت یا عطر زیر بغل یا روی پستانتان استفاده نکنید.
  • اگر احتمال می دهید باردار باشید، به تکنسین مربوطه اطلاع دهید.
  • پزشکتان را در جریان تمام داروهایی که مصرف می کنید، قرار دهید، حتی ویتامین ها، داروهای گیاهی یا مکمل هایی که مصرف می کنید.
  • اگر سابقه اختلالات خونریزی دارید، به پزشکتان اطلاع دهید. اگر از داروهای رقیق کننده خون، آسپیرین، ایپوبروفن یا دیگر داروها که بر لخته شدن خون اثر می گذارند، مصرف می کنید، به پزشکتان اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد قبل از انجام بیوپسی مصرف این داروها را قطع نمایید.
  • اگر قرار است از بیهوشی عمومی استفاده کنید، نیاز به همراه دارید.
  • ممکن است پزشک شما بر اساس وضعیت پزشکیتان، دستورالعمل های دیگری برایتان داشته باشد.

بیوپسی پستان

در طول نمونه برداری پستان چه اتفاقی می افتد؟

نمونه برداری پستان ممکن است در مطب و سرپایی انجام شود. در این صورت، همان روز به خانه باز می گردید. همچنین، ممکن است لازم باشد در بیمارستان بمانید. بعضی از انواع بیوپسی ها به بی حسی موضعی نیاز دارند، در حالی که برای برخی دیگر، بیهوشی عمومی لازم است.

به طور کلی بیوپسی سوزنی پستان از این روند پیروی می کند:

1. از شما خواسته می شود لباس های بالاتنه را درآورید و یک روپوش راحت به شما داده می شود تا بپوشید.

2. بایستی این کار نشسته یا در حالتی که دراز کشیده اید، انجام شود. این موضوع بسته به نظر پزشک دارد و اینکه آیا از اشعه ایکس استفاده می کنید و یا از سونوگرافی.

3. پوست ناحیه ای که باید نمونه برداری شود، با محلولی استریل می شود.

4. اگر از بی حسی موضعی استفاده شود، هنگام تزریق دارو ممکن است احساس سوزش خفیفی را تجربه کنید. تا زمانی که آن ناحیه بی حس نشود، نمونه برداری شروع نمی شود.

5. هنگامی که از سونوگرافی استفاده می شود، پروب روی سینه قرار می گیرد تا توده را پیدا کند.

6. در صورت استفاده از تصویربرداری استریوتاتیک، بایستی روی شکمتان دراز بکشید تا سینه داخل شکاف روی میز قرار بگیرد. کامپیوتر محل دقیق توده را پیدا می کند.

7. بایستی در طول عمل دراز بکشید، اما نیازی نیست نفستان را نگه دارید.

8. پزشکتان سوزن را به طور مستقیم از ناحیه بیوپسی یا از طریق یک برش کوچک وارد می کند. پزشک نمونه ای از بافت یا مایع را برمی دارد که در این حالت، ممکن است کمی فشار حس کنید.

9. فشار روی ناحیه نمونه برداری تا توقف خونریزی ادامه دارد.

10. یک باند یا پانسمان استریل مورد استفاده قرار می گیرد.

11. بافت ها برای معاینه به آزمایشگاه فرستاده می شوند.

مراحل بیوپسی باز پستان به صورت زیر می باشد:

1. از شما خواسته می شود لباس هایتان را دربیاورید و یک روپوش راحت بپوشید.

2. ممکن است به شما داروی آرام بخش داده شود.

3. اگر بی حسی موضعی باشد، بافت سینه را بی حس می کنند.

4. اگر بیهوشی عمومی انجام شود، متخصصین بیهوشی ضربان قلب، فشار خون، تنفس و میزان اکسیژن خون شما را بررسی می نمایند.

5. در برخی موارد، سیم مخصوصی قبل از بیوپسی، داخل توده قرار می گیرد و توسط تصاویر اشعه ایکس هدایت می شود. به این ترتیب، به پزشک شما کمک می کند تا توده یا بافت را پیدا کند. ممکن است از سایر روش های هدایت به واسطه اشعه ایکس نیز استفاده شود.

6. پوست بالای محل جراحی، توسط محلول استریل می شود.

7. برش کوچکی در پوست ایجاد می شود تا توده یا بافت پیدا شود.

8. بخشی از توده یا تمام آن برداشته می شود.

9. قسمت برش داده شده بخیه می شود.

10. از یک بانداژ یا پانسمان استریل روی آن استفاده می شود.

11. بافت برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

نمونه برداری پستان

مدت زمان بهبودی بستگی به نوع نمونه برداری پستان و نوع بیهوشی انجام شده دارد. اگر بیهوشی عمومی انجام شده باشد، به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد تا شما را از نزدیک تحت نظر بگیرند. به محض اینکه فشار خون، نبض و تنفس شما پایدار و ثابت شد و هوشیار شدید، شما را به یکی از اتاق های بیمارستان می برند یا به خانه خواهید رفت. اگر بیوپسی به صورت سرپایی انجام شود، بایستی شخص دیگری شما را تا خانه همراهی نماید. اگر بی حسی موضعی انجام شود، بعد از اتمام دوره بهبودی به خانه خواهید رفت.

مراقبت های لازم پس از نمونه برداری پستان

- ناحیه نمونه برداری را تمیز نموده و خشک کنید. در صورت وجود بخیه، آنها را طی مراجعه بعدی بایستی بکشید. اگر خبری از بخیه نبود، می توانید بانداژ یا پانسمان را برداشته و به حالت عادی حمام کنید.

- ممکن است ناحیه نمونه برداری، چند روز بعد از عمل درد داشته باشد. طبق توصیه پزشک، از داروهای مسکن استفاده کنید. آسپیرین یا برخی داروهای دیگر ممکن است احتمال خونریزی شما را افزایش دهد. توجه داشته باشید پزشکتان بایستی حتما داروهای مسکن را تأیید نماید.

- می توانید به رژیم غذایی عادی خود باز گردید، مگر اینکه پزشکتان نظر دیگری داشته باشد. ممکن است به شما گفته شود از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.

اگر با هر یک از موارد زیر مواجه شدید، با پزشکتان در میان بگذارید:

  • تب یا لرز
  • قرمزی، تورم یا خونریزی از محل بیوپسی
  • افزایش درد در اطراف ناحیه بیوپسی

بسته به وضعیت شما، ممکن است دستورالعمل هایی برای بهبود وضعیتتان ارائه شود.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه فرمودید، بیوپسی یا نمونه برداری پستان یکی از روش های تشخیص سرطان سینه می باشد که برای تشخیص این نوع سرطان، می تواند در کنار دیگر روش های تشخیصی به کار گرفته شده و موثر واقع شود. با انجام نمونه برداری و آزمایش بافت یا توده مورد نظر، نتیجه تشخیص سرطان سینه بسیار دقیق تر و مطمئن تر خواهد بود. در صورتی که علائمی را مشاهده می نمایید که احتمال ابتلا به سرطان سینه را می دهید، می توانید با مراجعه به کلینیک پستان انستیتو کانسر پردیس از خدمات تشخیصی و درمانی این مرکز درمان سرطان بهره مند شوید. 

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران