با روش های درمان سرطان روده بزرگ، چگونگی و عوارض آنها بیشتر آشنا شوید

دسته بندی : سرطان روده
schedule 4 سال پیش

درمان سرطان روده یا کلورکتال می تواند شامل درمان هایی مانند جراحی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی و سایر گزینه های درمانی باشد. اینکه کدام روش درمان برای شما مناسب است، بستگی به مرحله سرطان روده و شدت آن دارد. تیم پزشکی شما بر اساس تشخیص وضعیت شما و نیازهایتان، بهترین گزینه های درمانی را به شما ارائه می دهند. توصیه ما به شما این است که پیش از هر چیزی وقت بگذارید تا در مورد گزینه های درمانی خود بیشتر بدانید و با پزشکتان در مورد اهداف هر نوع درمان و انتظاراتی که می توانید از درمان سرطان روده بزرگ داشته باشید، صحبت کنید.

این نوع گفتگوها تصمیم گیری مشترک نامیده می شود. به این ترتیب که شما و پزشکان با یکدیگر همکاری می کنید تا تا درمانی را انتخاب کنید که متناسب با اهداف مراقبتی شما باشد. تصمیم گیری مشترک برای درمان سرطان روده بسیار مهم است، زیرا گزینه های مختلف درمانی وجود دارد که بهتر است آنها را بشناسید. در ادامه به درمان های رایج سرطان روده خواهیم پرداخت:

 

جراحی و درمان سرطان روده

انجام جراحی برای درمان سرطان روده

جراحی رایج ترین راه درمان سرطان کلورکتال می باشد. جراحی برای سرطان روده ممکن است شامل برداشتن تومور، برداشتن نواحی تحت تاثیر بیماری، اتصال بخش های سالم روده به هم و برداشتن غدد لنفاوی مجاور باشد. در موارد نادر، ممکن است لازم باشد روده به طور کامل برداشته شود. بیماران ممکن است قبل و یا بعد از جراحی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی دریافت نمایند. این روش های درمانی کمکی به منظور هدف قرار دادن سلول های سرطانی که ممکن است بعد از عمل باقی بمانند، انجام می شوند. همچنین، ممکن است به کوچک شدن تومورها قبل از اینکه در جراحی برداشته شوند، کمک کنند.

انواع جراحی سرطان روده

جراحی لاپاروسکوپی. برخی از بیماران ممکن است بتوانند عمل جراحی لاپاروسکوپی برای درمان سرطان کلورکتال انجام دهند. در این تکنیک، چندین برش در شکم بیماری که تحت بیهوشی است، انجام می شود. برش ها کوچک هستند و زمان ریکاوری کوتاه تر از جراحی استاندارد روده است. جراحی لاپاروسکوپی روده به اندازه جراحی معمولی روده می تواند در برداشتن سرطان موثر باشد.

کولوستومی برای سرطان رکتال. گاهی اوقات ممکن است فرد مبتلا به سرطان رکتال نیاز به انجام کولوستومی داشته باشد. این روش یک جراحی باز یا استوما می باشد که به واسطه آن، روده به سطح شکم متصل می شود تا مسیری برای خارج شدن ضایعات از بدن وجود داشته باشد. گاهی اوقات، کولوستومی موقتی است تا روده بهبود یابد، اما ممکن است برخی مواقع دائمی باشد. با تکنیک های جراحی مدرن و استفاده از شیمی درمانی و پرتودرمانی قبل از جراحی، معمولاً افراد نیازی به کولوستومی دائمی ندارند.

RFA. برخی از بیماران ممکن است از جراحی کبد یا ریه برای برداشتن تومورهایی که به این ارگان ها پخش شده اند، استفاده نمایند. روش های دیگر شامل استفاده از انرژی امواج رادیوفرکانسی به نام RFA برای گرم کردن تومورها یا cryoablation برای فریز کردن تومورها باشد. همه تومورهای کبد یا ریه را نمی توان با این روش ها درمان کرد.

عوارض جراحی

قبل از عمل، با تیم مراقبتی خود در مورد عوارض جانبی احتمالی جراحی صحبت کنید و بپرسید چگونه می توان این عوارض جانبی را تسکین داد یا از آنها پیشگیری کرد. عوارض جانبی جراحی شامل درد و حساسیت در ناحیه عمل است. همچنین، این عمل ممکن است باعث یبوست و اسهال شود که بعد از مدتی از بین می رود. افرادی که کولوستومی انجام داده اند، ممکن است دچار سوزش در اطراف استوما شوند. در صورت نیاز به انجام کولوستومی، پزشک، پرستار و ... می توانند به شما آموزش دهند که چگونه آن ناحیه را تمیز کنید تا دچار عفونت نشوید.

ایمونوتراپی و درمان سرطان روده

ایمونوتراپی برای درمان سرطان روده

ایمونوتراپی که درمان بیولوژیک نیز نامیده می شود، به منظور تقویت دفاع طبیعی بدن در مبارزه با سرطان طراحی شده است. در این روش از مواد ساخته شده در بدن یا در آزمایشگاه برای بهبود، هدف گیری یا بازگرداندن سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند. داروهایی که به عنوان مهارکننده چک پوینت معروف هستند، ممکن است برای درمان سرطان کلورکتال پیشرفته که خصوصیات ژنتیکی خاصی دارد، مورد استفاده قرار بگیرد.

پمپرولیزوماب با نام تجاری کی ترودا. این دارو PD-1، گیرنده یا سلول های تومور را هدف قرار داده و مانع از پنهان شدن سلول های تومور از سیستم ایمنی بدن می شود. پمپرولیزوماب برای درمان سرطان های روده متاستاتیک که دارای ویژگی مولکولی MSI-H یا dMMR هستند، استفاده می شود.

نیوولامب. این دارو برای معالجه افراد 12 سال یا بالای 12 سال و یا مبتلا به سرطان روده متاستاتیک MSI-H یا dMMR استفاده می شود که بیماری پس از درمان با شیمی درمانی با داروهای فلوروپیریمییدین (مانند کپسیتابین و فلورواوراسیل )، اگزالی پلاتین و ایرینوتکان، پخش یا گسترش یافته است.

ترکیب نیوولامب و ایپیلی موماب. این ترکیب از مهار کننده های چک پوینت است که برای درمان بیماران 12 سال و بیشتر که مبتلا به سرطان روده متاستاتیک dMMR یا MSI-H هستند، مناسب است که سرطان پس از درمان با شیمی درمانی با فلوروپیریمیدین، اگزالیپلاتین و ایرینوتکان رشد یا گسترش پیدا کرده است.سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروهای مهارکننده چک پوینت خاصی را برای بیماران مبتلا به تومورهای متاستاتیک غیر قابل جراحی در وضعیت MSI-H و dMMR، صرفنظر از موقعیت تومور، تأیید کرده است. MSI-H، اغلب در تومورهای کولورکتال، به ویژه در بیماران مبتلا به سندروم لینچ، یافت می شود.

سندروم لینچ، یک بیماری ژنتیکی است که خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد.

مهارکننده های چک پوینت با مسدود کردن گیرنده های چک پوینت خاص کار می کنند. در واقع سلول های ایمنی هستند که سلول های خوب را از سلول های بد متمایز می کنند. ایمونوتراپی برای همه بیماران توصیه نمی شود و پاسخ به درمان در افراد مختلف، متفاوت است. ایمونوتراپی ممکن است در ترکیب با سایر روش های درمانی مانند جراحی یا شیمی درمانی استفاده شود.

عوارض ایمونوتراپی

انواع مختلف ایمونوتراپی می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند. شایع ترین عوارض ایمونوتراپی ممکن است شامل خستگی، اسهال، حالت تهوع، تب، درد عضلانی، درد استخوان، درد مفاصل، درد شکم، خارش، استفراغ، سرفه، کاهش اشتها و تنگی نفس باشد. در مورد عوارض جانبی ایمونوتراپی با پزشکتان مشورت کنید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

شیمی درمانی و درمان سرطان روده

شیمی درمانی برای درمان سرطان روده

داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان روده به منظور از بین بردن سلول های سرطانی یا ممانعت از رشد و گسترش آنها، مورد استفاده قرار می گیرند. شیمی درمانی ممکن است برای بیماران مرحله I یا II سرطان روده، لازم نباشد.، اما یک گزینه درمانی رایج برای بیماران مرحله III یا IV می باشد. شیمی درمانی برای سرطان روده ممکن است به صورت داخل وریدی یا مصرف قرص انجام گیرد.

شیمی درمانی نئوادجوانت قبل از عمل جراحی سرطان روده تجویز می شود. یک متخصص سرطان ممکن است ترکیبی از شیمی درمانی و رادیوتراپی را برای کمک به کاهش اندازه تومور قبل از جراحی توصیه نماید. این درمان بیشتر برای سرطان رکتال رایج است.

شیمی درمانی ادجوانت بعد از جراحی به کار گرفته می شود. این روش درمانی ممکن است به از بین بردن سلول های سرطانی روده که بعد از جراحی های برداشتن سرطان در بدن باقی می مانند، کمک کنند و ریسک بازگشت سرطان را کاهش دهند. شیمی درمانی ادجوانت ممکن است منجر به جلوگیری از گسترش سرطان روده به سایر نقاط بدن شود.

عوارض جانبی شیمی درمانی

شیمی درمانی ممکن است باعث استفراغ، حالت تهوع، اسهال، آسیب عصبی، یا زخم دهان شود. با این حال، داروهایی برای جلوگیری از این عوارض جانبی در دسترس می باشد. به علت تغییر شیوه ای که دارو به بیمار داده می شود، عوارض جانبی شیمی درمانی نسبت به گذشته شدت کمتری دارد. علاوه بر این، بیماران ممکن است احساس خستگی را تجربه کنند و خطر عفونت نیز افزایش یابد. نورپاتی که باعث سوزن سوزن شدن یا بی حسی دست و پا می شود، ممکن است با برخی داروها رخ دهد. ریزش موی قابل توجه یکی از عوارض جانبی غیر معمول است که به دنبال بسیاری از داروهای مورد استفاده در معالجه سرطان روده به جز ایروتینوتان، وجود دارد.

در صورتی که عوارض جانبی شدید باشد، ممکن است دوز دارو کاهش یابد یا یک جلسه درمانی به تعویق بیفتد. اگر در حال شیمی درمانی هستید، باید در مورد عوارض جانبی با تیم پزشکی خود صحبت کنید. عوارض جانبی شیمی درمانی معمولاً پس از پایان درمان از بین می رود.

رادیوتراپی

درمان سرطان روده با رادیوتراپی

رادیوتراپی به دلایل زیر می تواند گزینه ای برای درمان سرطان کلورکتال باشد:

  • پرتودرمانی که قبل از عمل انجام می شود، ممکن است به کوچک شدن تومورها کمک کند. به این ترتیب، تومورها راحت تر از بین می روند.
  • پرتودرمانی که بعد از عمل انجام می شود، ممکن است به از بین بردن سلول های سرطانی که در بدن باقی مانده اند، کمک کنند.
  • این روش درمانی ممکن است گزینه ای برای بیمارانی باشد که قادر به انجام جراحی نیستند.
  • پرتودرمانی ممکن است به عنوان یک روش تسکین دهنده برای کوچک کردن تومورهایی که ممکن است باعث انسداد روده شوند، به کار رود.
  • پرتودرمانی ممکن است همراه با شیمی درمانی انجام شود.

عوارض جانبی پرتودرمانی

عوارض جانبی پرتودرمانی ممکن است شامل خستگی، واکنش خفیف پوستی، ناراحتی معده و حرکات شل روده باشد. همچنین، ممکن است باعث مدفوع خونی شود. اغلب عوارض جانبی، پس از پایان درمان از بین می روند. مشکلات جنسی و همچنین ناباروری در زنان و مردان ممکن است پس از پرتودرمانی لگن رخ دهد. قبل از شروع درمان، با پزشکتان در مورد این موضوع صحبت کنید.

درمان هدفمند سرطان روده

درمان هدفمند سرطان روده

آنتی بادی مونوکلونال نوعی از درمان هدفمند است که برای معالجه سرطان روده مورد استفاده قرار می گیرد. آنتی بادی های مونوکلونال پروتئین های مهندسی زیستی مهمی هستند که می توانند به پاسخ ایمنی طبیعی بدن برای تشخیص، حمله و از بین بردن سلول های سرطانی کمک کنند. آنتی بادی های مونوکلونال ممکن است به تنهایی یا همراه با سایر روش های درمانی مانند شیمی درمانی استفاده شوند.

عوارض جانبی درمان هدفمند

در مورد عوارض جانبی احتمالی یک داروی خاص و نحوه مدیریت آن با پزشکتان صحبت کنید. عوارض جانبی درمان هدفمند ممکن است شامل بثورات صورت و قسمت فوقانی بدن شود که با درمان های مختلف کاهش داده می شود.

کارآزمایی بالینی سرطان روده

کارزمایی بالینی، آزمایش پایه ای مهم برای تعیین اثربخشی و ایمنی داروهای سرطانی جدید و سایر روش های درمانی می باشد. بیماران کلورکتال واجد شرایط ممکن است شرایط شرکت در کارآزمایی بالینی را در هر مرحله از بیماری و یا درمان داشته باشند. با پزشکتان در مورد اینکه آیا کارآزمایی بالینی می تواند گزینه ای موثر برای شما باشد و در مورد خطرات و الزامات آن مشورت نمایید.

جمع بندی

سرطان روده یکی از سرطان های شایع می باشد که بخش انتهایی دستگاه گوارش را درگیر می نماید. با تشخیص به موقع این بیماری و تعیین مرحله بیماری، می توانید روند درمانی را پیش گرفته و با اقدام سریع در این راستا، احتمال درمان را افزایش دهید. روش های درمان سرطان روده، همانند سایر انواع سرطان شامل مواردی مانند شیمی درمانی، جراحی، ایمونوتراپی، پرتودرمانی و ... می باشد که با صلاحدید پزشک روش مناسب از بین آنها انتخاب می شود. شما می توانید با مراجه به انستیتو کانسر پردیس شیراز زیر نظر کادر پزشکی مجرب این مرکز، مراحل تشخیص و درمان این بیماری را پشت سر بگذارید

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران