همه چیز درباره مرحله بندی سرطان

دسته بندی : مقالات مرتبط
schedule 4 سال پیش

برای اکثر انواع سرطان، پزشکان باید بدانند که اندازه سرطان چقدر است و در جا قرار گرفته تا به تعیین بهترین گزینه های درمانی کمک کند. به عنوان مثال، بهترین درمان برای سرطان در مراحل اولیه ممکن است جراحی یا پرتودرمانی باشد. در حالی که یک مرحله پیشرفته تر ممکن است به درمان هایی نیاز داشته باشد که به همه قسمت های بدن برسد. مانند شیمی درمانی، درمان هدفمند یا ایمونوتراپی. البته، مرحله بندی سرطان تنها عاملی نیست که برای تصمیم گیری در مورد بهترین روش ها استفاده می شود.

گاهی اوقات، سرطان های دارای مراحل مختلف ممکن است به یک شیوه درمان شوند، یا سرطان های دارای یک مرحله به روش های مختلف درمان شوند. عوامل بسیاری بهترین گزینه های درمانی را برای هر فرد تعیین می کنند. همه سرطان ها مرحله بندی نشده اند. به عنوان مثال، لوسمی ها که سرطان سلول های خونی هستند، به طور معمول تا زمان یافتن آن ها، در بدن پخش می شوند.

مرحله بندی سرطان

آزمایشات مرحله بندی سرطان

برای تشخیص مرحله سرطان می توان از انواع مختلف آزمایشات و آزمایشات استفاده کرد.

  • بسته به محلی که سرطان در آن قرار دارد، یک معاینه فیزیکی ممکن است در مورد میزان ابتلا به سرطان اطلاعاتی به ما بدهد.
  • آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی و اسکن PET نیز ممکن است اطلاعاتی درباره میزان و مکان سرطان در بدن ارائه دهند.
  • از معاینات آندوسکوپی گاهی اوقات برای جستجوی سرطان استفاده می شود. برای این معاینات، آندوسکوپی که یک لوله نازک و شفاف است (معمولاً در انتهای آن یک دوربین فیلمبرداری کوچک قرار دارد) را برای جستجوی سرطان در داخل بدن قرار می دهند.
  • برای تأیید تشخیص سرطان اغلب به بیوپسی نیاز است. برای بررسی اینکه آیا توده ای که در معاینه احساس شده است یا چیزی که در آزمایش تصویربرداری در قسمت هایی از بدن دیده شده واقعاً سرطان است یا خیر، باید بیوپسی انجام شود. در طی بیوپسی، پزشک یک تومور یا قطعاتی از تومور را که باید در آزمایشگاه بررسی شود برمی دارد. برخی از نمونه برداری ها در حین جراحی انجام می شود. اما نمونه برداری را می توان با استفاده از یک سوزن نازک و توخالی یا از طریق آندوسکوپ نیز انجام داد.
  • از تست های آزمایشگاهی سلول های سرطانی (از نمونه برداری یا جراحی) و آزمایش خون نیز می توان برای کمک به مرحله برخی از انواع سرطان استفاده کرد.

سرطان می تواند در زمان های مختلف مرحله بندی شود

به طور معمول، سرطان هنگام تشخیص اولیه، قبل از هرگونه درمان مرحله بندی می شود. اما در برخی موارد، پس از شروع درمان نیز دوباره مرحله بندی می شود.

مرحله بالینی سرطان

مرحله بندی بالینی

مرحله بالینی برآورد میزان سرطان بر اساس نتایج معاینات فیزیکی، آزمایشات تصویربرداری (اشعه ایکس، سی تی اسکن و غیره)، آزمایشات آندوسکوپی و هر نمونه برداری است که قبل از شروع درمان انجام می شود. برای برخی از سرطان ها از نتایج آزمایشات دیگر مانند آزمایش خون، در مرحله بندی بالینی نیز استفاده می شود. مرحله بالینی اغلب قسمت اصلی تصمیم گیری در مورد بهترین گزینه های درمانی است.

مرحله بندی آسیب شناختی (Pathological staging)

اگر جراحی اولین درمان برای حذف سرطان باشد، پزشکان همچنین می توانند مرحله پاتولوژیک را تعیین کنند. مرحله پاتولوژیک به نتایج معاینات و آزمایشات قبل از جراحی و همچنین آنچه در مورد سرطان در حین جراحی آموخته شده است می گویند. گاهی اوقات، مرحله پاتولوژیک با مرحله بالینی متفاوت است (به عنوان مثال، اگر جراحی نشان دهد سرطان بیش از آنچه در آزمایشات تصویربرداری دیده شده است گسترش یافته است). مرحله پاتولوژیک اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما قرار می دهد که می تواند برای کمک به تعیین سایر روش های درمانی و همچنین کمک به پیش بینی پاسخ و نتایج درمان مورد استفاده قرار گیرد.

مرحله بندی Post-neoadjuvant therapy

برای برخی از سرطان ها، ممکن است ابتدا برخی از روش های درمانی غیر از جراحی (مانند شیمی درمانی، دارو درمانی هدفمند یا پرتودرمانی) انجام شود. هدف این درمان ها ممکن است تلاش برای کوچک کردن تومور قبل از جراحی باشد (در این صورت این درمان را درمان نئوادجوانت می نامند). مرحله بندی ممکن است بعد از این اولین درمان برای کمک به اندازه گیری پاسخ سرطان به درمان انجام شود. این کار می تواند به همان روش مرحله بندی بالینی انجام شود (اگر هنوز جراحی انجام نشده است) که می تواند به شما در تعیین نوع جراحی کمک کند. یا می توان آن را بعد از جراحی (به همان روش مرحله بندی پاتولوژیک) انجام داد که ممکن است اطلاعات دقیق تری به شما بدهد.

مرحله بندی عود یا پیشرفت

در صورت بازگشت سرطان (عود مجدد) یا پیشرفت (رشد یا گسترش) مرحله بندی نیز ممکن است در برخی موارد انجام شود. این اطلاعات می تواند برای کمک به تصمیم گیری در مورد شیوه درمان، استفاده شود.

آیا تغییر مرحله سرطان، مرحله اصلی را هم تغییر می دهد؟

هنگامی که یک سرطان پس از مرحله اولیه مجدداً مرحله بندی می شود، گاهی از آن به عنوان بازسازی یاد می شود. اغلب همان آزمایشاتی که هنگام تشخیص سرطان برای اولین بار انجام شد (مانند معاینات بدنی، آزمایش تصویربرداری، آزمایش آندوسکوپی، نمونه برداری و شاید جراحی) دوباره انجام می شود. با هر نوع بازگردانی، طبقه بندی مرحله جدید به مرحله اصلی اضافه می شود اما جایگزین آن نمی شود.

مرحله های مختلف سرطان

جمع بندی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، مرحله بندی سرطان به انتخاب شیوه درمانی مناسب کمک می کند. بنابراین، لازم است بعد از تشخیص هر گونه علائمی از سرطان سریعا به پزشک خود مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات مختلف از وجود سرطان مطمئن شوید. سپس، باتعیین مرحله سرطان، بهترین روش درمانی را پیش گیرید. انستیتو کانسر پردیس جهت ارائه خدمات به موقع در راستای انجام درمان همیشه در کنار بیماران عزیز می باشد. به امید آنکه تشخیص به موقع سرطان و پیگیری راه های درمان، بهبودی و تندرستی هر چه سریع تر برای همه بیماران حاصل شود

نظرات کاربران (1 نظر)
ع علی جمشیدی

بسیار عالی

3 سال پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران