تأثیر چاقی بر ابتلا به سرطان

دسته بندی : مقالات مرتبط
schedule 3 سال پیش

مطلبی که امروز به آن می پردازیم، رابطه چاقی و اضافه وزن و ابتلا به سرطان است. سوالی که پیش می آید این است که آیا چاقی تاثیری بر ابتلا به سرطان دارد؟ طبق تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، تصور می شود که اضافه وزن بدن مسئول حدود 11٪ از سرطان ها در زنان و حدود 5٪ از سرطان ها در مردان در ایالات متحده و همچنین حدود 7٪ از کل مرگ های ناشی از سرطان است پس می توان گفت اضافه وزن یا چاقی به وضوح با افزایش خطر کلی سرطان ارتباط دارد.

چاقی و سرطان

چاقی چیست؟

چاقی بیماری است که در آن فرد مقدار نا سالم چربی در بدن خود دارد. برای اندازه گیری چاقی، محققان معمولاً از مقیاسی استفاده می کنند که به عنوان شاخص توده بدن (BMI) شناخته می شود. BMI با تقسیم وزن فرد (بر حسب کیلوگرم) بر مربع قد (بر حسب متر) محاسبه می شود. BMI اندازه گیری دقیق تری از چاقی را نسبت به وزن ارائه می دهد و برای اکثر افراد این یک شاخص نسبتاً خوب برای توصیف چاقی بدن است. دسته های استاندارد وزنی بر اساس BMI برای بزرگسالان 20 سال یا بیشتر، دسته بندی می شوند.

در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی، افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر در معرض خطر بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی و بسیاری از سرطان ها هستند. چاقی یا چاقی شدید نیز با افزایش میزان مرگ همراه است. بیماری های قلبی، سرطان و دیابت مسئول مرگ و میر هستند.

تأثیر چاقی بر ابتلا به سرطان

 اضافه وزن یا چاقی به وضوح با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان مرتبط است، از جمله:

  • انواع سرطان سینه
  • سرطان روده بزرگ و راست روده
  • سرطان آندومتر (سرطان مخاط رحم)
  • سرطان مری
  • سرطان کیسه صفرا
  • سرطان کلیه
  • سرطان کبد
  • سرطان تخمدان
  • سرطان لوزالمعده
  • سرطان معده
  • سرطان تیروئید
  • مولتیپل میلوما
  • مننژیوم (تومور پوشش مغز و نخاع)

اضافه وزن یا چاقی همچنین ممکن است خطر ابتلا به سایر سرطان ها را افزایش دهد ، از جمله:

چاقی و خطر ابتلا به سرطان

چگونه ممکن است چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؟

چندین مکانیسم پیشنهاد شده است تا توضیح دهد چگونه چاقی ممکن است خطرات برخی سرطان ها را افزایش دهد.

  • افراد چاق اغلب دارای التهاب مزمن در سطح پایین هستند که با گذشت زمان می تواند باعث آسیب DNA شود که منجر به سرطان می شود. افراد دارای اضافه وزن و چاقی، بیشتر از افراد با وزن طبیعی دارای شرایط یا اختلالات مرتبط یا ایجاد کننده التهاب موضعی مزمن هستند و از عوامل خطر برخی سرطان ها هستند. به عنوان مثال، التهاب موضعی مزمن ناشی از بیماری ریفلاکس معده علت احتمالی آدنوکارسینومای مری است. چاقی یک عامل خطر ابتلا به سنگ صفرا است، بیماری که با التهاب مزمن کیسه صفرا مشخص می شود و سابقه سنگ کیسه صفرا یک عامل خطرناک برای سرطان کیسه صفرا است. کولیت اولسراتیو مزمن (یک بیماری التهابی مزمن) و هپاتیت از عوامل خطر برای انواع مختلف سرطان کبد است.
  • بافت چربی مقادیر بیش از حد استروژن تولید می کند که این مقادیر بالا با افزایش خطر سرطان های پستان، آندومتر، تخمدان و برخی دیگر همراه است. در افراد چاق غالباً سطح انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین افزایش می یابد. (این بیماری که به عنوان هایپرینسولینمی یا مقاومت به انسولین شناخته می شود، مقدم بر ابتلا به دیابت نوع 2 است.) مقادیر بالای انسولین و IGF-1 ممکن است باعث پیشرفت سرطان روده بزرگ، کلیه، پروستات و آندومتر شود.
  • سلول های چربی آدیپوکین تولید می کنند، هورمون هایی که ممکن است رشد سلول را تحریک یا مهار کنند. به عنوان مثال، سطح یک آدیپوکین به نام لپتین، که به نظر می رسد باعث تکثیر سلول می شود، در خون با افزایش چربی بدن افزایش می یابد. و آدیپوکین دیگر، آدیپونکتین که در افراد چاق کمتر از افراد با وزن طبیعی است ممکن است اثرات ضد تکثیر داشته باشد.

آیا اضافه وزن بر ابتلا به سرطان تاثیر می گذارد؟

تأثیر وزن بدن بر ابتلا به سرطان باعث ایجاد چه نوع سرطان هایی می شود؟

تأثیر وزن بدن بر ابتلا به سرطان آندومتر

در زنان چاق و دارای اضافه وزن احتمال ابتلا به سرطان آندومتر (سرطان پوشش رحم) دو تا چهار برابر بیشتر از زنان با وزن طبیعی است و در زنان بسیار چاق حدود هفت برابر بیشتر احتمال دارد که به این سرطان مبتلا شوند. خطر افزایش سرطان آندومتر با افزایش وزن در بزرگسالی، به ویژه در زنانی که هرگز از هورمون درمانی یائسگی استفاده نکرده اند، افزایش می یابد.
تأثیر وزن بدن بر ابتلا به سرطان آدنوکارسینومای مری

 افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند تقریباً دو برابر افراد با وزن طبیعی در معرض ابتلا به نوعی سرطان مری به نام آدنوکارسینومای مری هستند و افرادی که به شدت چاق هستند بیش از چهار برابر احتمال دارند.

تأثیر وزن بدن بر ابتلا به سرطان کاردیای کاراستریک

افرادی که چاق هستند تقریباً دو برابر افراد با وزن طبیعی در قسمت بالای معده، یعنی در قسمتی که به مری نزدیک است، دچار سرطان می شوند.
تأثیر وزن بدن بر ابتلا به سرطان کبد

 افراد دارای اضافه وزن یا چاقی تا دو برابر افراد با وزن طبیعی در معرض سرطان کبد هستند. ارتباط بین اضافه وزن / چاقی و سرطان کبد در مردان بیشتر از زنان است.
تأثیر وزن بدن بر ابتلا به سرطان کلیه

 افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند تقریباً دو برابر افراد با وزن طبیعی در معرض سرطان سلول کلیوی هستند که شایعترین شکل سرطان کلیه است. البته ارتباط سرطان سلول های کلیوی با چاقی، مستقل از ارتباط آن با فشار خون بالا است.
تأثیر وزن بدن بر ابتلا به سرطان مننژیوم

خطر ابتلا به این تومور مغزی با رشد آهسته که در غشای اطراف مغز و نخاع ایجاد می شود، در افراد چاق حدود 50٪ و در افراد دارای اضافه وزن حدود 20٪ افزایش می یابد.

تأثیر وزن بدن بر ابتلا به سرطان روده بزرگ

افراد چاق (حدود 30٪) بیشتر از افراد با وزن طبیعی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند.

تأثیر وزن بدن بر ابتلا به سرطان پستان

 بسیاری از مطالعات نشان داده اند که در زنان یائسه، BMI بالاتر با افزایش متوسط خطر سرطان پستان ارتباط دارد. به عنوان مثال، افزایش 5 واحدی BMI با 12٪ افزایش خطر همراه است. در میان زنان یائسه کسانی که چاق هستند، 20 تا 40 درصد در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان در مقایسه با زنان با وزن طبیعی هستند. چاقی همچنین یک عامل خطر برای سرطان سینه در مردان است.

تاثیر چاقی بر ابتلا به انواع سرطان

چند مورد سرطان ممکن است با تأثیر چاقی بر ابتلا به سرطان ایجاد شوند؟

یک مطالعه بر جمعیت با استفاده از BMI و داده های بروز سرطان از پروژه GLOBOCAN تخمین زده است که در سال 2012 حدود 28000 مورد جدید سرطان در مردان (3.5٪) و 72،000 در زنان (9.5٪) به دلیل اضافه وزن یا چاقی است. درصد مواردی که به اضافه وزن یا چاقی نسبت داده می شود به طور گسترده ای برای انواع مختلف سرطان متفاوت می باشد اما برای سرطان کیسه صفرا در زنان 54٪ و در آدنوکارسینومای مری 44٪ است.

یک مطالعه در سال 2016 که به طور خلاصه تخمین می زند بخشهای مختلف سرطان مربوط به اضافه وزن / چاقی در سراسر جهان، در مقایسه با سایر کشورها، ایالات متحده بالاترین کسرهای مربوط به اضافه وزن / چاقی را برای سرطان روده بزرگ، سرطان لوزالمعده و سرطان پستان بعد از یائسگی دارد.

آیا جلوگیری از افزایش وزن یا کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

تفسیر اطلاعات در مورد اینکه آیا اجتناب از افزایش وزن یا کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد می تواند دشوار باشد زیرا افرادی که لاغر می شوند یا از افزایش وزن جلوگیری می کنند ممکن است از راه های دیگر با افرادی که کلا لاغر نمی شوند تفاوت داشته باشند. با این وجود، هنگامی که شواهد حاصل از مطالعات مشاهده ای متعدد سازگار باشد، احتمالاً ارتباط واقعی وجود دارد. بسیاری از مطالعات مشاهده ای شواهد مداومی را ارائه داده اند که نشان می دهد افرادی که در بزرگسالی افزایش وزن کمتری دارند، خطر کمتری برای سرطان روده بزرگ، سرطان کلیه و سرطان پستان، آندومتر و تخمدان دارند.

بررسی تاثیر اضافه وزن و چاقی بر ابتلا به سرطان

جمع بندی

هنگامی که به شانس ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و سرطان نگاه می کنید، چاقی یک عامل خطر کاملا شناخته شده است. اضافه وزن در کل یک عامل تهدید کننده ی سلامتی است.

داروهایی وجود دارد که می تواند به سرکوب اشتها کمک کند، اما رژیم غذایی در واقع اصلی ترین راه کنترل اضافه وزن است. پزشکان می توانند به بیماران در مورد آنچه که بدن انسان بالغ برای رشد نیاز دارد توضیح دهند، اما  90-95٪ از بار این مسولیت واقعاً بر عهده ی  بیماران است تامراقب آنچه میخورند باشند. یک برنامه درمانی که شامل راهکارهایی برای کنترل استرس و راهنمایی در مورد رژیم غذایی و ورزش است، بهترین روش است.

انستیتو کانسر پردیس جهت ارائه خدمات لازم در راستای تشخیص سرطان همیشه در کنار بیماران عزیز می باشد. به امید آنکه تشخیص به موقع این کانسر و پیگیری راه های درمان، بهبودی و تندرستی هر چه سریع تر برای همه بیماران حاصل شود.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران