چه روش هایی به پیشگیری از سرطان کمک می کنند

schedule 3 سال پیش

همانطور که می دانید، سرطان ناشی از رشد غیر طبیعی سلول هاست. اینکه آیا پیشگیری از سرطان امکانپذیر است یا نه و راههای پیشگیری از سرطان چه هستند، سوالاتی است که امروز به آنها پاسخ خواهیم داد. پیش از این نیز در مطلبی با موضوع سرطان چیست به علل بروز سرطان پراختیم و اذعان داشتیم که اگر چه دلایلی خارج از کنترل ما مانند ژنتیک و برخی دیگر از عوامل ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند، اما سبک زندگی و عادات رفتاری ما، تغذیه، یوگا و داشتن فعالیت جسمانی نیز در این زمینه بی تأثیر نیست. هر چند عوامل ارثی و ژنتیکی خارج از حوزه کنترل ما می باشند، اما سبک زندگیمان را می توانیم اصلاح کنیم و تغییر دهیم. با ما باشید تا نگاهی هر چند کوتاه به روش های پیشگیری از سرطان داشته باشیم.

روش های پیشگیری از سرطان

احتمالاً گزارش های متناقضی در مورد پیشگیری از سرطان شنیده اید. گاهی اوقات مطالبی که در این زمینه می خوانید، ممکن است یکدیگر را نقض کنند. اغلب، آنچه در این زمینه گفته شده است، در حال تغییر و تحول است، اما آنچه که به خوبی روشن است، این می باشد که احتمال ابتلا به سرطان تحت تأثیر شیوه زندگی ما می باشد. بنابراین، اگر مایلید از سرطان پیشگیری نمایید، نکاتی را که در این راستا به شما ارائه خواهیم داد، جدی بگیرید.

برای پیشگیری از سرطان، تنباکو مصرف نکنید.

پیشگیری از سرطان

استفاده از هر نوع دخانیات، خطر ابتلا به سرطان را در شما افزایش می دهد و با انواع مختلف سرطان، از جمله سرطان ریه، مری، حنجره، دهان، گلو، لوزالمعده، مثانه، دهانه رحم و کلیه مرتبط است. تنباکوی جویدنی ممکن است منجر به سرطان حفره دهان و لوزالمعده شود. حتی اگر از دخانیات استفاده نکنید، قرار گرفتن در معرض دود نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. اجتناب از دخانیات یا تصمیم به قطع مصرف آن، بخش مهمی از روند پیشگیری از سرطان است. در صورت نیاز به ترک دخانیات، می توانید با پزشکتان در مورد راهکارهای ترک آن مشورت نمایید.

در سراسر جهان مصرف دخانیات یکی از بزرگ ترین عوامل خطر قابل پیشگیری برای مرگ ناشی از سرطان است. دود تنباکو بیش از 7000 ماده شیمیایی دارد که حداقل 250 تا از آنها مضر هستند و بیش از 50 نوع از این مواد شیمیایی می توانند علت سرطان باشند.

برای پیشگیری از سرطان، مواد غذایی سالم مصرف کنید.

پیشگیری از سرطان

اگر چه داشتن تغذیه سالم نمی تواند پیشگیری از بیماری سرطان را تضمین کند، اما می تواند خطر ابتلا به آن را کاهش دهد. دستورالعمل های زیر را در نظر بگیرید:

میوه و سبزیجات بخورید. رژیم غذایی خود را بر روی میوه ها، سبزیجات و سایر مواد غذایی از از منابع گیاهی مانند غلات کامل و لوبیا تنظیم نمایید.

از چاقی خودداری نمایید. با انتخاب غذاهای کم کالری از جمله قندهای تصفیه شده و منابع چربی حیوانی، وزن خود را پایین نگه دارید.

از مصرف الکل بپرهیزید. مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان پستان، روده بزرگ، ریه، کلیه و کبد را افزایش می دهد.

مصرف گوشت فرآوری شده را به حداقل برسانید. گزارشی از آژانس بین المللی تحقیقات سرطان نشان می دهد که خوردن مقادیر زیادی از گوشت فرآوری شده می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.

علاوه بر این، زنانی که رژیم غذایی مدیترانه ای به همراه روغن زیتون و آجیل مصرف می کنند، با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مواجه خواهند شد. رژیم مدیترانه ای بیشتر روی غذاهای گیاهی مانند میوه و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل تمرکز دارد.  افرادی که رژیم مدیترانه ای را رعایت می کنند، به جای گوشت قرمز، ماهی و به جای کره، از چربی های سالم مانند روغن زیتون استفاده می کنند.

برای پیشگیری از سرطان، وزن سالم خود را حفظ کرده و فعالیت های فیزیکی را فراموش نکنید.

پیشگیری از سرطان

حفظ وزن سالم ممکن است خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پستان، پروستات، ریه، روده بزرگ و کلیه را کاهش دهد. داشتن فعالیت بدنی هم در این راستا حائز اهمیت است. علاوه بر اینکه کمک می کند وزن خود را حفظ نمایید، خطر ابتلا به سرطان پستان و روده بزرگ را کاهش می دهد. بزرگسالانی که فعالیت بدنی دارند، از مزایای سلامتی بهره مند می شوند. اما برای مزایای سلامتی قابل توجه سعی کنید در هفته حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید داشته باشید. همچنین می توانید ترکیبی از فعالیت متوسط و شدید را انجام دهید. می توانید جهت داشتن یک برنامه ریزی بهتر، روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی را در برنامه خود بگنجانید و چه بهتر که فعالیت های بیشتری نیز در صورت امکان انجام دهید.

برای پیشگیری از سرطان، از خودتان در برابر آفتاب محافظت نمایید.

پیشگیری از سرطان

سرطان پوست یکی از رایج ترین انواع سرطان است و البته یکی از قابل پیشگیری ترین آنها نیز می باشد، در صورتی که نکات زیر را رعایت کنید:

از آفتاب ظهر بپرهیزید. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر از نور خورشید دور بمانید، چرا که در این فاصله زمانی پرتوهای خورشید شدیدتر می باشند.

در سایه بمانید. هنگامی که در فضای بیرون هستید، تا جایی که ممکن است در سایه بمانید. از عینک آفتابی و کلاه استفاده نمایید.

پوست خود را بپوشانید. از لباس هایی استفاده نمایید که نواحی بیشتری از پوست را پوشش می دهند. از رنگ هایی که نور بیشتری را منعکس می کنند، استفاده نمایید.

استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید. از کرم ضد آفتاب با SPF حداق 30 استفاده کنید، حتی در روزهای ابری. از ضدآفتاب سخاوتمندانه استفاده کرده و در صورت نیاز آن را تجدید نمایید.

از برنزه کردن با لامپ فرابنفش خودداری کنید. اینها به اندازه نور خورشید به شما آسیب می رسانند.

برای پیشگیری از سرطان، واکسینه شوید.

پیشگیری از سرطان

یکی از راههای پیشگیری از کانسر، محافظت در برابر عفونت های ویروسی است. در مورد واکسیناسیون با پزشک خود مشورت کنید:

هپاتیت B: هپاتیت B می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. واکسن هپاتیت B به افرادی که دارای عفونت مقاربتی هستند، افرادی که داروهای داخل وریدی استفاده می نمایند و افرادی که در معرض خون یا مایعات بدن آلوده هستند، توصیه می شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV): یک ویروس مقاربتی است که می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و سایر دستگاه های تناسلی و همچنین سرطان های سلول سنگفرشی سر و گردن شود. واکسن HPV برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می شود. سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از واکسن Gardasil 9 را برای آقایان و خانم های سنین 9 تا 45 سال تصویب کرده است.

برای پیشگیری از سرطان، از رفتارهای پرخطر خودداری نمایید.

پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از تاکتیک های موثر در پیشگیری از کانسر، جلوگیری از رفتارهای پرخطر است که می تواند منجر به عفونت هایی شود که به نوبه خود ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مانند:

رابطه جنسی ایمن را جدی بگیرید. تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید و هنگام رابطه از کاندوم استفاده نمایید. هر چه تعداد شرکای جنسی شما بیشتر باشد، احتمال ابتلا به عفونت مقاربتی مانند HIV یا HPV احتمال بیشتری دارد. افرادی که به HIV یا ایدز مبتلا هستند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان مقعد، کبد و ریه دارند. HPV اغلب با سرطان دهانه رحم همراه است، اما ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد، آلت تناسلی، گلو و واژن را افزایش دهد.

از سوزن سرنگ مشترک استفاده نکنید. استفاده از سوزن مشترک با افرادی که از داروهای داخل وریدی استفاده می کنند، می تواند منجر به HIV و همچنین، هپاتیت B و هپاتیت C شود که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد.

برای پیشگیری از سرطان، مراقبت های پزشکی را به طور منظم انجام دهید.

خود آزمایی ها و غربالگری های منظم برای انواع مختلف سرطان از جمله سرطان پوست، روده بزرگ، دهانه رحم و پستان می تواند احتمال تشخیص سرطان را در مراحل اولیه افزایش داده و درمان را موفقیت آمیز سازد.

پیشگیری از سرطان

برای پیشگیری از سرطان، از قرار گرفتن در محیط های آلوده بپرهیزید.

آلودگی هوا، آب و خاک با مواد شیمیایی سرطان زا می تواند منجر به سرطان در درجه های مختلف شود. حتی بعضی مشاغل سرطان زا نیز ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهند، مانند مشاغلی که افراد در معرض آزبست قرار می گیرند. قرار گرفتن در معرض انواع پرتوهای یونیزه کننده از منابع انسانی یا طبیعی، خطر ابتلا به انواع بدخیمی از سرطان مانند سرطان خون و تعدا تومورهای جامد را افزایش می دهد.

پرتودرمانی که از درمان های پزشکی می باشد، در صورت استفاده نامناسب ممکن است خطرناک باشد. همچنین، رادون که یک گاز طبیعی رادیواکتیو موجود در خاک و مصالح ساختمانی است، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد. با بهبود تهویه و آب بندی کف و دیوارها می توان سطح رادون در خانه ها را کاهش داد.

جمع بندی

روش های پیشگیری از سرطان مجموعه ای از عملکردها هستند که بایستی در راستای تغییر سبک زندگی و برخی عادات و رفتارها انجام پذیرد. با رعایت کردن نکاتی که در این مطلب در راستای داشتن زندگی سالم تر، به آنها اشاره نمودیم، می توانیم با سلول های سرطانی مبارزه نموده و تا حدی از رخ دادن سرطان پیشگیری نماییم. اگر چه تأثیر این راهکارها ممکن است صد در صد و قطعی نباشد، اما قطعاً بی تأثیر نخواهد بود.

نظرات کاربران (25 نظر)
م محمداحلال خلیقی

مطلب بصورت کامل ارایه شده بود.تشکر

3 سال پیش
م محمداحلال خلیقی

مطلب بصورت کامل ارایه شده بود.تشکر

3 سال پیش
ح حمیدرضامنصوری

عالی بود، خصوصا برای من، همین آلان از مطب دکتر اومدم بیرون و بنده خدا هرچه اصرار داشت که نظر چند تا از همکارانم رو هم بگیر و این نظر منه که میگم باید از پروستات نمونه برداری کنیم،شاید همکارام قبول نداشته باشن، من قبول نکردم و حتی وقت عمل ازش گرفتم، اما با خوندن مطالب مفیدشما و مدایا و معایب بیوپسی و راههای انجام و حق انتخاب بیمار رو کامل فهمیدم و راحت تر میتونم تصمیم بگیرم،ممنون کامل و مفید

3 سال پیش
ح حسن بهشتی

سلام اطلاعات ارائه شده مفید بود

3 سال پیش
و ولی الله محمدآبادی

بسیار عالی توصیح داده بودید، من کاملا متوجه شدم ، که چه مراحلی را باید طی کرد، خیلی آموزنده بود، تشکر

2 سال پیش
د داود دارابی

زمستان سال 1399 با یک عمل باز و با بر داشته شدن کامل دیواره داخلی پروستات من بهتر از زمان جوانی ام شدم و نتیجه آزمایش پاتالوژی هم خوش خیم بود. اما پس از 3 سال دوباره هیپرپلازی بتدریج شروع شد پس از گذشت حدود 4 سال به پزشکم مرجعه کردم آزمایشات سونوگرافی، تعیین PSA، سپس گاما اسکن و سیتی اسکن انجام شد. در سونو گرافی تاریخ 1399/12/5 مسأله ای غیر عادی گزارش نشده است. اما در آمایش خون بتاریخ1399/12/12 با گزارش بالا بودنِ PSA Total286 و Free 31.5 !؟ پزشک محترم به احتمال کانسریک بودن آن جهت تعیین متاستاز استخوانی دستور گاما اسکن دادند که نتیجه قطعی آن درتاریخ 1399/12/16 عدم متاستاز استخوانی بود!ولی جهت اخذ نتیجه مطمئن با دستور پزشک معالجِ بتاریخ1399/12/20 سیتی اسکن هم انجام و خوشبختانه تمامی نقاط بدن در گزارش آن بدون آسیب و اما در آخر آن دو جمله بصورت زیر نوشته شده است: DX: Protete enlargement (Known prostate cancer) No regional lanphadenopathy, no metastais پزشک محترم پس از دریافت آخرین آزمایش در تاریخ 1399/12/21 حدوداً یکسال قبل بدون دستور انجام بیوبسی نسخهء 30 قرص اُمنیک، 30 قرص ضد سوزش و یک دوره مصرف 30 قرص آنتی بیوتیک سیپروفلاکساسین نوشت!!!؟ حدوداً یکسال بعد رفتم همین پزشک محترم این بار پس‌از دیدن همان مدارکم بدون انجام بیوبسی برای من 90 قرصbicalutamide و سه آمپول Triptorelin نوشت گفت 90 روز دیگر بیا دوباره به بینمت!؟ در خاتمه لازم است عرض کنم که در این مدت یکسال هیچگونه علائمی حاکی و ناشی از متاستاز سرطان در خودم اصلاً احساس نه کرده ام!!!!!!؟ اکنون باکمال احترام از شما التماس میکنم برای بنده که 77 سال دارم وهیچ یک از مشکلات بچه هامو حل نکرده ام *کمک* فرمائید. پاداش شما نزد خدا است. من آدم کلاس دیده هستم و اهل هیچ چیز مضری نیستم خدا را شکر سالم زندگی کرده ام و هر روز صبح هم ورزش میکنم و آدم بسیار فعالی هم هستم. با تشکر و احترام: داود دارابی

2 سال پیش
د داود دارابی

قبلا من یک نظر فرستاده ام اما متاسفانه تا حالا درج نشده است! و چرا؟

2 سال پیش
ا احمد شهریار

شما چرا نظریه ها را منعکس نه میکنید؟

2 سال پیش
ف فرج اله محبی منش

خوب بود

2 سال پیش
a ayatallah

بسیار مطالب کاربردی بود

2 سال پیش
ع علی اصغر میرزایی

چهار روز پیش در یکی از کلینیک های تهران عمل بیوبسی انجام دادم ' هنوز نتیجه را نگرفته ام ' کلینیک بسیار شلوغ بود ' امیدوارم نمونه برداری درست انجام شده باشد 'حالم خوب است ' نگرانی از خون در ادرار داشتم که با خواندن مقاله شما رفع ابهام شدم ' بسیار عالی شرح داده بودید کلی به دانسته هایم اضافه شد ' پزشکان کمتر این آگاهی ها را به بیماران می دهند ' پیش از خواندن مقاله شما ترسیده بودم ولی الان برایم موضوع روشن شد و ترسم ریخت ' بسیار سپاسگزارم و درود می فرستم ' خیلی خوب است که هستید ' پاینده باشید

2 سال پیش
ب بهزاد د

در صورت مثبت بودن نتیجه نمونه برداری چه راهکارهایی باید انجام داد و خطر این سرطان چقدر است

2 سال پیش
س سعید رنجبر

با عرض سلام ...برای من دکتر متخصص نمونه برداری یا بیوپیی تجویز کرده. میخواستم نظر شما رو در باره خطرات نمونه برداری بدونم که آیا ممکنه در اثر عفونت یا بهم ریختگی در اثر نمونه برداری سرطان حاد بشه

1 سال پیش
ا اطلاعات مفیدی ارایه نمودید. با تشکر فراوان

اطلاعات مفیدی ارایه نمودید. با تشکر فراوان

1 سال پیش
م مرتضی رفیعی

بسیار سپاسگزارم: به جهت اینکه من پانزدهم آذرماه عمل بیوپسی پروستات انجام داده ام و این راهنمایی شما به من بی نهایت آرامش داد. خداوند خدمتگزاران به کشور(که قطعا حاکمان بی کفایت نیستند)به خصوص کادر پزشکی را محافظت فرماید،

1 سال پیش
ع علی زارع

سلام اطلاعات خیلی خوب و مفید بود ممنون از راهنمایی شما متشکرم

1 سال پیش
س سعید روزرخ

مطالب جامع و مفید بود

1 سال پیش
ا ابراهیم باقری

جامع و کامل بود و آرامش بخش.

1 سال پیش
ر رضا تقی چیان

باسلام و احترام توضیحات کامل و جامع بود از شما سپاسگزارم پدر بنده با انجام آزمایش خون PSA 38 را نشان میداد پدرم مشکل قلبی دارد و از داروهای رقیق کننده خون استفاده میکند و به توصیه پزشک داروهای رقیق کننده خون بایستی ده روز قبل از نمونه برداری قطع شود حال باتوجه به توضیحات مذکور ، آیا میتوان پس از انجام عمل قرص های آکساببن را ادامه داد؟

12 ماه پیش
س سید محمد حسین حسین زاده

سلام دارم آماده میشم برای بیوپسی خیلی چیزهارا متوجه شدم تشکر میکنم ازتوضیحادتان

11 ماه پیش
ک کامبیز عصری

بسیار عالی توضیح داده شده

10 ماه پیش
م محمد پایروند

بسیار مفید بود ممنونم از زحماتی که میکشید .

9 ماه پیش
ع علی

مفید بود خدا خیرتون بده

9 ماه پیش
م محمود سجادی

بادرودبیکران اینجانب چون هفته آتی باید بیوپسی شوم ، لذا مطالب فوق بسیار دقیق و کامل اطلاعات لازم را به اینجانب داد . بسیار عالی بود دستمریزادداری متشکرم

9 ماه پیش
ع عیسی عارفی

خسته نباشیدازاطلاع رسانی شما خیلی بهره مندشدم ودقیقا توضیح داده بودید سپاس ازشما من دوروزیست که این نمونه برداری انجام داده ام

7 ماه پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران