هورمون درمانی و پرتو درمانی سرطان سینه مردان

دسته بندی : سرطان سینه
schedule 3 سال پیش

برخی از مردان مبتلا به سرطان سینه، اغلب علاوه بر سایر روش های درمانی، به پرتو درمانی نیز نیاز دارند. توصیه های مربوط به پرتو درمانی سرطان سینه در مردان به طور عمده از توصیه های مربوط به سرطان پستان زنان گرفته شده است زیرا مطالعات کافی در مورد مردان انجام نشده است. نیاز به پرتو درمانی به نوع جراحی سرطان سینه مردان یا اینکه سرطان به غدد لنفاوی یا جایی دیگر در بدن شما سرایت کرده است یا خیر بستگی دارد. تومورهایی که بزرگ هستند یا پوست را درگیر می کنند نیز ممکن است به پرتودرمانی نیاز داشته باشند. شما می توانید فقط یک نوع تابش یا ترکیبی از انواع مختلف پرتو را داشته باشید. در ادامه مقاله به بررسی کامل هورمون درمانی و پرتو درمانی سرطان سینه مردان می پردازیم.

پرتودرمانی درمانی با پرتوهای پرانرژی (مانند اشعه ایکس) یا ذراتی است که سلول های سرطانی را از بین می برد. متداول ترین نوع پرتودرمانی برای مردان مبتلا به سرطان پستان، پرتو درمانی خارجی نامیده می شود. در این روش، دستگاهی تشعشع را بر روی ناحیه تحت تأثیر سرطان متمرکز می کند.

پرتو درمانی و سرطان سینه مردان

چه زمانی ممکن است از پرتو درمانی برای سرطان سینه مردان استفاده شود؟

همه مردان مبتلا به سرطان پستان به پرتودرمانی نیاز ندارند، اما ممکن است در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرد:

  • پس از جراحی محافظت از پستان (BCS)، برای کمک به کاهش احتمال بازگشت سرطان در بافت باقی مانده پستان یا غدد لنفاوی مجاور. تابش برای مردان مبتلا به سرطان پستان کمتر از زنان است و بیشتر به این دلیل است که عمل جراحی حفظ پستان (BCS) به همان اندازه انجام نمی شود.
  • بعد از عمل جراحی ماستکتومی، به خصوص اگر سرطان بزرگتر از 5 سانتی متر (حدود 2 اینچ) باشد، به پوست متصل شده باشد یا سرطان در غدد لنفاوی پیدا شود.
  • اگر سرطان به سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها یا مغز گسترش یافته باشد.

اینکه کدام مناطق به پرتو درمانی احتیاج دارند بستگی به این دارد که شما جراحی ماستکتومی یا جراحی محافظت از پستان انجام داده اید و اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی مجاور رسیده یا نه. اگر شما تحت عمل جراحی ماستکتومی قرار گرفته اید و دارای هیچ غدد لنفاوی مبتلا به سرطان نیستید، پرتودرمانی بر روی دیواره قفسه سینه، اسکار ماستکتومی و هرجای دیگر پس از جراحی انجام خواهد شد.

  • اگر BCS داشته باشید، به احتمال زیاد به کل پستان (که به آن تابش کامل پستان گفته می شود) پرتودرمانی خواهید کرد و در ناحیه پستان که سرطان برداشته شده است (به عنوان بستر تومور نامیده می شود) با تشدید تابش می توانید از ایجاد آن جلوگیری کنید. این دستگاه با مقادیر کمتری از اشعه از همان دستگاه استفاده می کند، اما پرتوها به سمت بستر تومور هدایت می شوند.
  • اگر سرطان در غدد لنفاوی زیر بازو (غدد لنفاوی زیر بغل) پیدا شود، ممکن است به این ناحیه نیز پرتودرمانی داده شود. در بعضی موارد، ناحیه تحت درمان ممکن است شامل گره های بالای استخوان یقه (غدد لنفاوی سوپلاکولایکولار) و گره های زیر استخوان پستان در مرکز قفسه سینه (غدد لنفاوی پستانی داخلی) باشد.

بیمار مبتلا به سرطان سینه چه زمانی پرتو درمانی خواهد شد؟

اگر بعد از جراحی به پرتو درمانی خارجی نیاز داشته باشد، معمولاً تا زمان بهبودی محل جراحی که اغلب یک ماه یا بیشتر است، شروع نمی شود. اگر هم شیمی درمانی کند، درمان های پرتوی معمولاً تا زمان کامل شیمی درمانی سرطان سینه مردان به تعویق می افتند. تابش پستان اغلب 5 روز در هفته به مدت حدود 6 تا 7 هفته انجام می شود.

آماده شدن برای پرتو درمانی سرطان سینه مردان

قبل از شروع درمان، تیم تابش با دقت زاویه های صحیح هدف قرار دادن پرتوهای تابش و دوز مناسب تابش را تشخیص می دهد. آن ها برخی از نشانه های جوهر یا خال کوبی های کوچک را روی پوست شما ایجاد می کنند تا تشعشعات را در ناحیه سمت راست متمرکز کنند. با تیم مراقبت های بهداشتی خود بررسی کنید که آیا علائمی که آنها استفاده می کنند دائمی خواهد بود یا خیر. پرتودرمانی خارجی تقریباً شبیه عکسبرداری با اشعه ایکس است، اما پرتو درمانی قوی تر است. این روش خود بدون درد است. هر درمان فقط چند دقیقه طول می کشد، اما زمان تنظیم - قرار دادن شما برای درمان در محل - معمولاً بیشتر طول می کشد.

عوارض جانبی احتمالی پرتو درمانی سرطان سینه مردان

اصلی ترین عوارض جانبی کوتاه مدت پرتودرمانی خارجی برای سرطان سینه عبارت اند از:

  • تورم در دیواره پستان یا قفسه سینه
  • تغییرات پوست در ناحیه تحت درمان مانند آفتاب سوختگی (قرمزی، لایه برداری پوست، تیره شدن پوست)
  • خستگی

تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است به شما توصیه کنند از قرار گرفتن در معرض آفتاب پوست تحت درمان قرار نگیرید زیرا باعث بدتر شدن تغییرات پوست می شود. بیشتر تغییرات پوستی طی چند ماه بهتر می شود. تغییرات در بافت پستان معمولاً طی 6 تا 12 ماه از بین می رود، اما ممکن است بیشتر طول بکشد. پرتودرمانی خارجی می تواند بعداً نیز عوارض جانبی ایجاد کند:

  • تشعشع به دیواره پستان یا قفسه سینه گاهی اوقات می تواند به برخی از اعصاب بازو آسیب برساند. به این حالت پلکسی پاپاتی بازویی می گویند و می تواند منجر به بی حسی ، درد و ضعف شانه ، بازو و دست شود.
  • تشعشع به گره های لنفاوی زیر بغل می تواند باعث ایجاد لنف ادم، نوعی درد و تورم در بازو یا قفسه سینه شود.
  • در موارد نادر، پرتودرمانی ممکن است باعث ضعیف شدن دنده ها شود که در نهایت منجر به شکستگی می شود.
  • قسمت هایی از ریه ها و قلب بیشتر تحت تابش قرار می گرفتند، می توانند منجر به آسیب طولانی مدت این اندام ها شود. تجهیزات مدرن پرتودرمانی به پزشکان امکان می دهد تا پرتوهای پرتوی را بهتر متمرکز کنند، بنابراین امروزه این مشکلات نادر است.
  • عارضه بسیار نادر تشعشع در پستان یا دیواره قفسه سینه، ایجاد سرطان دیگری به نام آنژیوسارکوم است.

پرتو درمانی سرطان سینه مردان

هورمون درمانی برای سرطان پستان در مردان

هورمون درمانی روشی برای درمان سرطان با استفاده از هورمون ها یا داروها یا سایر روش های درمانی موثر بر هورمون ها است. هورمون درمانی مانند شیمی درمانی نوعی درمان سیستمیک است. این دارو می تواند بعد از جراحی (درمان کمکی) برای کمک به کاهش خطر بازگشت سرطان یا قبل از جراحی همچنین برای درمان سرطان شیوع یافته یا سرطانی که پس از درمان دوباره عود کرده است استفاده شود.

برخی از سرطان های پستان در پاسخ به هورمون های استروژن یا پروژسترون رشد می کنند. استروژن و پروژسترون معمولاً به عنوان هورمون های زنانه در نظر گرفته می شوند، اما مردان نیز در بدن خود، فقط در سطوح پایین تر، آن ها را دارند. حدود 9 مورد از 10 سرطان پستان در مردان گیرنده هورمونی مثبت است. این باعث می شود که آن ها بیشتر به درمان های هورمونی پاسخ دهند. سرطان های پستان می توانند گیرنده استروژن (ER) مثبت یا گیرنده پروژسترون (PR) مثبت یا هر دو باشند. هورمون درمانی به افرادی که تومور آنها هم ER و هم PR منفی باشد، کمک نمی کند.

چه نوع داروهایی در هورمون درمانی استفاده می شود؟

چندین روش برای جلوگیری از اثرات استروژن یا کاهش سطح استروژن برای درمان سرطان پستان در زنان استفاده می شود. اگرچه بسیاری از این ها ممکن است در مردان نیز موثر باشد، اما اغلب آن ها به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته اند. این ئارو ها عبارت اند از:

داروی تاموکسیفن و توریمیفن

این داروها گیرنده های استروژن را در سلول های سرطانی پستان مسدود می کنند. با مسدود کردن گیرنده های استروژن، این داروها از اتصال استروژن به سلول های سرطانی جلوگیری می کنند و رشد سلول ها متوقف می شود. هر دو دارو روزانه به صورت قرص مصرف می شوند.

تاموکسیفن بهترین داروی هورمونی مورد مطالعه برای سرطان پستان در مردان است و اغلب در ابتدا استفاده می شود. اگر تاموکسیفن موثر واقع نشود (یا کار خود را متوقف کند)، ممکن است داروهای دیگر هورمونی نیز امتحان شوند، اما این تا حد زیادی بر اساس میزان عملکرد آنها در زنان مبتلا به سرطان پستان است. مطالعات گسترده در مورد زنان مبتلا به سرطان های گیرنده مثبت هورمونی که با جراحی کاملاً برداشته شده اند، نشان می دهد که مصرف تاموکسیفن پس از جراحی به مدت 5 سال، احتمال بازگشت سرطان را به نصف کاهش می دهد. مصرف آن به مدت 10 سال ممکن است حتی بیشتر کمک کند. مطالعات در مورد مردان مبتلا به سرطان پستان کمتر بوده است، اما نشان می دهد که مصرف تاموکسیفن پس از جراحی در مراحل اولیه سرطان پستان می تواند احتمال بازگشت سرطان را کاهش داده و بقا را بهبود بخشد. از تاموکسیفن می توان برای درمان سرطان پستان متاستاتیک نیز استفاده کرد.

تورمیفن مانند تاموکسیفن عمل می کند، اما به همین راحتی استفاده نمی شود و فقط برای بیماران مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک تأیید می شود. اگر تاموکسیفن قبلاً استفاده شده باشد و دیگر کار نکرد، احتمالاً موثر نخواهد بود. شایع ترین عوارض جانبی تاموکسیفن و توریمیفن عبارتند از:

  • گرگرفتگی
  • مشکلات جنسی
  • خستگی

برخی از مردان مبتلا به سرطان که به استخوان ها سرایت کرده اند ممکن است دچار درد تومور در عضلات و استخوان ها شوند. این معمولاً به سرعت کاهش می یابد، اما در بعضی موارد نادر نیز ممکن است یک مرد سطح کلسیم زیادی در خون پیدا کند که کنترل آن سخت است. اگر این اتفاق بیفتد ، ممکن است لازم باشد درمان برای مدتی متوقف شود. عوارض جانبی نادر، اما جدی تر نیز ممکن است:

لخته شدن خون یکی دیگر از عوارض غیرعادی، اما جدی است. آنها معمولاً در پاها ایجاد می شوند، اما گاهی ممکن است تکه ای از لخته شکسته شود و در نتیجه انسداد شریان ریه ها شود. در صورت بروز درد، قرمزی یا تورم در قسمت پایینی پا (ساق پا)، تنگی نفس یا درد قفسه سینه، بلافاصله با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید، زیرا اینها می توانند از علائم لخته یا انسداد شریان ریه باشند.

هورمون درمانی سرطان سینه مردان

داروی بازدارنده های آروماتاز

این گروه از داروها شامل آناستروزول، لتروزول و اگزمستان است. این داروها با مسدود کردن آنزیمی (آروماتاز) در بافت چربی که هورمون های مردانه را از غدد فوق کلیه به استروژن تبدیل می کند، تولید استروژن را متوقف می کنند. مهار کننده های آروماتاز ​​روزانه به صورت قرص مصرف می شوند. آنها در درمان سرطان پستان در زنان بسیار موثر بوده اند، اما در مردان مطالعه خوبی نشده است. هنوز هم، بعضی از پزشکان از آنها برای درمان سرطان پیشرفته پستان در مردان استفاده می کنند، که اغلب با یک آنالوگ هورمون آزاد کننده هورمون لوتئین ساز (LHRH) ترکیب می شود تا تولید هورمون توسط بیضه ها را متوقف کند. این داروها معمولاً در صورت قطع اثر تاموکسیفن استفاده می شوند. عوارض اصلی آن نازک شدن استخوان ها و درد در عضلات و مفاصل است.

داروی فولوسترانت

دارویی است که بر روی گیرنده های استروژن نیز اثر می گذارد، اما این دارو به جای انسداد گیرنده ها، آنها را از بین می برد. Fulvestrant برای درمان سرطان پستان متاستاتیک استفاده می شود، اغلب بعد از اینکه دیگر داروهای هورمونی (مانند تاموکسیفن و اغلب یک مهار کننده آروماتاز) متوقف شدند. این دارو با تزریق به باسن هر 2 هفته یکبار و سپس ماهانه تجویز می شود. رایج ترین عوارض جانبی گرگرفتگی، حالت تهوع خفیف، سردرد و درد در محل تزریق است.

داروی مگسترول

دارویی مانند پروژسترون است. مشخص نیست که چگونه رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند، اما به نظر می رسد که در رقابت برای مکان های گیرنده هورمون در سلول ها باشد. این یک داروی قدیمی است که معمولاً مخصوص مردانی است که دیگر به سایر اشکال هورمون درمانی پاسخ نمی دهند. میگسترول ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد و با افزایش اشتها اغلب باعث افزایش وزن می شود.

ارکیکتومی (اخته)

برداشتن بیضه با جراحی (ارکیکتومی) روش دیگری برای تنظیم هورمون هایی است که ممکن است بر رشد سرطان پستان تأثیر بگذارد. حذف بیضه ها میزان تستوسترون و سایر آندروژن ها (هورمون های مردانه) را بسیار کاهش می دهد. بیشتر سرطان های پستان در مردان گیرنده های آندروژن دارند که ممکن است باعث رشد سلول ها شوند. آندروژن ها همچنین می توانند در بدن به استروژن تبدیل شوند. ارکیکتومی اکثر سرطان های پستان در مردان را کوچک می کند و ممکن است به درمان های دیگر مانند تاموکسیفن کمک کند. این روش زمانی یک روش درمانی معمول برای سرطان پستان در مردان بود، اما اکنون به دلیل رویکردهای جدید غیر جراحی برای کاهش سطح آندروژن مانند آنالوگ های LHRH، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی احتمالی هورمون درمانی سرطان سینه مردان

اگرچه برخی از این داروها عوارض جانبی منحصر به فردی دارند (به توضیحات بالا مراجعه کنید)، به طور کلی می توانند باعث از بین رفتن میل جنسی، مشکل در نعوظ، افزایش وزن، گرگرفتگی و تغییرات خلقی شوند. هرگونه عوارض جانبی را حتماً با تیم مراقبت از سرطان خود در میان بگذارید زیرا ممکن است روش هایی برای درمان آنها وجود داشته باشد.

هورمون درمانی و سرطان سینه مردان

جمع بندی

بعد از مراجعه به پزشک و اطمینان از وجود سرطان سینه، تیم پزشکی با توجه به میزان گسترش، محل قرار گیری و دیگر عوامل موجود، بررسی می کند که کدام روش درمانی برای شخص مبتلا موثرتر می باشد. در برخی شرایط خاص، بیمار خودش می تواند روش درمانی را انتخاب کند. انستیتو کانسر پردیس جهت ارائه خدمات به موقع در راستای انجام درمان همیشه در کنار بیماران عزیز می باشد. به امید آنکه تشخیص به موقع سرطان و پیگیری راه های درمان، بهبودی و تندرستی هر چه سریع تر برای همه بیماران حاصل شود.

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران