انواع نادر سرطان پروستات را بشناسید

دسته بندی : سرطان پروستات
schedule 4 سال پیش

سرطان پروستات یک سرطان شایع در میان مردان است که انواع مختلفی دارد که برخی از این موارد نادر است به همین سبب، ما اطلاعات زیادی در مورد آنها نداریم. اگر یکی از سرطان های ذکر شده در این مقاله تشخیص داده شد، حتما با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید، که این به چه معناست و چه روش های درمانی برای شما مناسب است. مانند اکثر بافت های بدن ما، پروستات از انواع مختلفی از سلول ها تشکیل شده است. نوع سرطانی که ایجاد می شود به سلول شروع شده بستگی دارد.

شایع ترین نوع سرطان پروستات، در برخی از سلول های صفراوی پروستات که سلول های اپیتلیال غده ای نامیده می شوند، شروع می شود. در این مقاله هر وقت صحبت از سرطان رایج پروستات شد، منظور همین نوع سرطان است. دو نوع سلول غده وجود دارد. سلول های پایه و سلول های مجرا. سرطان پروستات می تواند در هر یک از این سلول ها ایجاد شود. بعضی از مردان بیش از یک نوع سرطان پروستات دارند. به عنوان مثال، ممکن است برخی از سرطان های پروستات و همچنین یکی از انواع سرطان نادر پروستات داشته باشند.

انواع سرطان پروستات

انواع نادر سرطان پروستات

سرطان های پروستات عصب و غدد

سرطان های نوروآندوکرین پروستات از سلول های عصبی و غدد درون ریز پروستات ایجاد می شوند. انواع مختلفی از سرطان های پروستات عصبی - غدد درون ریز وجود دارد، از جمله سرطان پروستات سلول کوچک و سرطان پروستات سلول بزرگ.

سرطان پروستات سلول کوچک

سرطان پروستات سلول کوچک شایع ترین سرطان پروستات عصبی- غدد درون ریز است. سلول های عصبی، PSA تولید نمی کنند بنابراین، آزمایش PSA به تشخیص سرطان پروستات سلول های کوچک کمک نمی کند. این بدان معنی است که برای تشخیص سرطان پروستات سلول کوچک، بیوپسی یا برداشتن مجاری ادرار از پروستات (TURP) مورد نیاز است. سرطان پروستات سلول کوچک تهاجمی است و می تواند به سرعت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد.

از آنجا که تهاجمی است و با آزمایش های PSA قابل برداشت نیست، بیشتر سرطان های سلول کوچک پروستات زمانی تشخیص می یابند که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته اند (سرطان پیشرفته پروستات). اگر مبتلا به سرطان پروستات سلول کوچک باشید، احتمالاً هورمون درمانی به شما داده نمی شود. زیرا بعید به نظر می رسد که کمکی به روند درمان کند. اما ممکن است چندین گزینه درمانی و گاهی اوقات ترکیبی از درمان ها، از جمله جراحی و شیمی درمانی به تنهایی یا با رادیوتراپی به شما پیشنهاد شود.

سرطان پروستات سلول بزرگ

این سرطان، نوع دیگری از سرطان پروستات عصب و غدد است که مانند نوع قبل، تهاجمی است و می تواند به سرعت به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. سرطان سلول بزرگ پروستات بسیار نادر است. به همین دلیل، پزشکان هنوز نمی دانند که چگونه پیشرفت می کند یا بهترین روش برای درمان آن کدام است. قبل از اینکه بفهمیم آیا آزمایش PSA می تواند به تشخیص سرطان پروستات سلول بزرگ کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است. اگر سرطان پروستات سلول بزرگ داشته باشید احتمالاً به شما هورمون درمانی داده نمی شود، اما ممکن است چندین گزینه درمانی از جمله جراحی و شیمی درمانی به شما پیشنهاد شود.

سرطان پروستات درمان

سرطان های غده ای پروستات

مانند سرطان شایع پروستات، برخی از سرطان های نادر پروستات می توانند از سلول های اپیتلیال غده در پوشش پروستات ایجاد شوند. سرطان مجرای پروستات، سرطان مخاط پروستات و سرطان پروستات سلول حلقه ای از جمله سرطان های غده هستند.

سرطان مجرای پروستات

ممکن است نام این سرطان را با عنوان آدنوکارسینومای داکتال نیز بشنوید. اگرچه سلول های اپیتلیال غده ای PSA تولید می کنند، اما مردان مبتلا به سرطان مجرای پروستات اغلب دارای سطح PSA طبیعی هستند. بنابراین زمانی تشخیص داده می شود که سرطان در مجرای پروستات گسترش یافته باشد. سرطان مجرای پروستات معمولاً نزدیک مجرای ادرار، لوله ای که از طریق آن ادرار می کنید ایجاد می شود. به همین دلیل می تواند مجرای ادرار را باریک کند که باعث خونریزی در ادرار می شود.

این بدان معناست که سرطان مجرای پروستات اغلب هنگامی تشخیص داده می شود که مردان برای درمان مشکلات ادراری خود، جراحی به نام برداشتن مجاری ادرار از پروستات (TURP) انجام دهند، زیرا بافت برداشته شده در حین جراحی در زیر میکروسکوپ بررسی می شود. سرطان مجرای پروستات، معمولاً تهاجمی تر از نوع رایج سرطان پروستات است. گزینه های درمانی احتمالی شامل جراحی، هورمون درمانی، رادیوتراپی و شیمی درمانی می باشد که بسته به اینکه سرطان رشد کرده و به سایر قسمت های بدن گسترش یافته باشد یکی از این درمان ها مورد استفاده قرا می گیرد.

سرطان مخاط پروستات

این نوع سرطان پروستات بسیار نادر است. همانند سرطان پروستات معمولی، سرطان مخاط پروستات نیز می تواند باعث افزایش سطح PSA در خون شود. مانند دیگر سرطان های نادر، تحقیقات زیادی در مورد سرطان مخاط پروستات وجود ندارد. مطالعات اولیه نشان می دهد که این بیماری تهاجمی است و به درمان های سرطان شایع پروستات پاسخ نمی دهد. اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که ممکن است آنقدر ها که تصور می شد تهاجمی نباشد. مانند سرطان شایع پروستات، درمان سرطان پروستات مخاطی نیز به گسترش یا عدم گسترش سرطان به پروستات بستگی خواهد داشت. درمان ها می توانند شامل جراحی و رادیوتراپی باشند.

سرطان پروستات سلول حلقه ای

سرطان سلول حلقه ای اغلب از مثانه یا معده شروع می شود و سپس به پروستات گسترش می یابد. یک سرطان سلول حلقه ای که از معده شروع شده، سرطان معده است، حتی اگر به پروستات هم سرایت کرده باشد. تعداد کمی از سرطان های سلول حلقه ای در بدن از پروستات شروع می شوند. این سرطان ها بسیار نادر هستند و ما اطلاعات زیادی در مورد آنها نداریم. مانند سرطان شایع پروستات، سرطان سلول حلقه ای پروستات می تواند سطح بالایی از PSA تولید کند. این بدان معنی است که برای کمک به تشخیص سرطان پروستات سلول حلقه ای می توان از آزمایش PSA استفاده کرد. اما برای تأیید اینکه سرطان سلول حلقه ای است، نمونه برداری لازم است. سرطان سلول حلقه ای می تواند بسیار تهاجمی باشد. ممکن است برای درمان سرطان به شما جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی یا ترکیبی از این موارد پیشنهاد شود. درمان شما به میزان رشد سرطان و شیوع آن به سایر قسمت های بدن بستگی دارد.

سرطان پروستات

سرطان پروستات سلول پایه

سرطان پروستات سلول پایه بسیار نادر است. سلول های پایه PSA تولید نمی کنند و اکثر مردان مبتلا به سرطان پروستات سلول پایه، دارای سطح طبیعی PSA در خون هستند. این بدان معنی است که آزمایش PSA احتمالاً به تشخیص سرطان پروستات سلول پایه کمک نمی کند. سرطان سلول پایه می تواند آنقدر بزرگ شود که باعث تنگ شدن مجرای ادرار شود. این امر می تواند در ادرار کردن شما مشکل ایجاد کند و ادرار شما را خونی کند.

بنابراین سرطان پروستات سلول پایه اغلب زمانی تشخیص داده می شود که مردان برای درمان مشکلات ادراری خود جراحی برداشتن مجاری ادرار از پروستات (TURP) انجام دهند. زیرا بافت برداشته شده در حین جراحی در زیر میکروسکوپ بررسی می شود و در آن موقع، سرطان تشخیص داده می شود. برای درمان سرطان پروستات سلول پایه ممکن است به شما جراحی، شیمی درمانی یا رادیوتراپی پیشنهاد شود. گزینه های درمانی شما به میزان رشد سرطان و گسترش آن به سایر قسمت های بدن بستگی دارد.

سرطان پروستات سلول انتقالی

این سرطان از سلول های مجرای ادرار شروع می شود. سرطان سلول انتقالی می تواند از مثانه شروع شده و به پروستات گسترش یابد و به ندرت در خود پروستات شروع می شود. مطالعات روی مردان مبتلا به سرطان پروستات سلول انتقالی نشان می دهد که سطح PSA می تواند کم یا زیاد باشد. قبل از اینکه بدانیم آیا آزمایش های PSA می تواند به تشخیص سرطان پروستات سلول انتقالی کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است. مردان مبتلا به این سرطان اغلب در ادرار کردن مشکل دارند و در ادرار خود خون پیدا می کنند.

این به این دلیل است که سرطان در اطراف مجرای ادرار رشد می کند و باعث باریک شدن آن می شود. این بدان معناست که سرطان سلول انتقالی اغلب زمانی تشخیص داده می شود که مردان برای درمان مشکلات ادراری خود جراحی برداشتن لوله مجرا انجام دهند. اگر سرطان از پروستات شروع شده و به خارج از پروستات گسترش نیافته باشد، در این صورت ممکن است به شما جراحی و رادیوتراپی پیشنهاد شود. اگر سرطان به مناطق خارج از پروستات یا مناطق دورتر از آن گسترش یافته باشد، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی می تواند پیشنهاد شود.

سرطان های سارکوم پروستات

سارکوم سرطان نادری است که می تواند در هر نقطه از بدن از جمله پروستات ایجاد شود. برخلاف سرطان شایع پروستات، سارکوم ها از سلول های پروستات (سلول های اپیتلیال غده ای) ایجاد نمی شوند. بلکه آن ها از سلول های عضلانی صاف در پروستات ایجاد می شوند که سلول های مزانشیمی نامیده می شوند. انواع مختلفی از سارکوم پروستات وجود دارد. برخی از سارکوم های پروستات می توانند تهاجمی باشند اما برخی دیگر این گونه نیستند.

لیومیوسارکوم (Leiomyosarcoma)

این نوع، رایج ترین نوع سارکوم پروستات در بزرگسالان است. لیومیوسارکوم بیشتر در مردان 40 ساله یا بیشتر دیده می شود. اما گاهی اوقات در کودکان و مردان جوان نیز دیده می شود و می تواند تهاجمی باشد. در بیشتر موارد، مردان مبتلا به لیومیوسارکوم سطح PSA طبیعی در خون دارند. این بدان معنی است که آزمایش PSA ممکن است به تشخیص لیومیوسارکوم کمک نکند. لیومیوسارکوم می تواند آنقدر بزرگ شود که باعث تنگ شدن مجرای ادرار شود. این می تواند باعث مشکل در ادرار و خون ریزی در ادرار شود. این سرطان، بیشتر افراد تهاجمی است و می توانند به سایر قسمت های بدن نیز سرایت کنند. به همین دلیل، اغلب از جراحی برای درمان آن استفاده می شود. اما ممکن است بسته به میزان رشد سرطان و گسترش سرطان به سایر قسمت های بدن، دیگر روش های درمانی نیز به شما پیشنهاد شود.

رابدومیوسارکوم (Rhabdomyosarcoma)

رابدومیوسارکوم نوع دیگری از سارکوم نادر پروستات است. این نوع، بیشتر در کودکان وجود دارد اما در مردان بزرگسال نیز یافت می شود. همانند لیومیوسارکوم، پسران و مردان مبتلا به رابدمیوسارکوم معمولاً دارای سطح طبیعی PSA در خون هستند، بنابراین برای تشخیص رابدمیوسارکوم به بیوپسی و اسکن نیاز است. مردان یا کودکان مبتلا به این سرطان در ادرار کردن اغلب دچار مشکل می شوند زیرا سرطان می تواند باعث باریک شدن مجرای ادرار شود. بیشتر رابدمیوسارکوم ها بسیار تهاجمی هستند و می توانند به سایر قسمت های بدن نیز سرایت کنند. این سرطان بسته به شیوع یا عدم انتشار، توسط جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی یا ترکیبی از روش های درمانی قابل درمان هستند.

انواع سرطان پروستات

جمع بندی

با مراجعه به انستیتو کانسر پردیس و بهره مند شدن از امکانات پیشرفته و کادر مجرب این مرکز درمان سرطان، مراحل تشخیص سرطان پروستات و درمان این سرطان را پیگیری نمایید. اگر چه احتمال ابتلا به انواع نادر سرطان پروستات کم است، اما داشتن اطلاعات در مورد آن ها ضروری است. چرا که داشتن اطلاعات درباره عوامل خطر سرطان پروستات به علاوه داشتن دانش بیشتر در رابطه با انواع نادر این سرطان و همچنین، دانستن علائم این سرطان، منجر به تشخیص به موقع این بیماری می شود و احتمال اثر بخش بودن راه های درمانی را بالا می برد.

نظرات کاربران (7 نظر)
م محمد تقی منصوری کیا

عالی بود

3 سال پیش
س سعید علایی از شاهین شهر

ممنون از راهنماییتون خیلی مفید بود

3 سال پیش
ا اعظم قاسمی

باسلام و احترام خدمت زحمت‌کشان این مطالب واقعا ممنون بسیار ساده و قابل فهم بود متشکرم

3 سال پیش
م مهدی سلیمی

باسلام تشکر از راهنمایی شما

3 سال پیش
م مهناز لاهوتی

مطالب خیلی خوب بیان شده بود. تشکر.

3 سال پیش
س سهیلا مشیری

مفید و عالی بود سپاس

3 سال پیش
ز زیلا محمدی

توضیحات بسیار جامع و مفصل بود .سپاس .

3 سال پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران