سرطان متاستاتیک سینه، علائم و نشانه ها و راههای درمان آن

دسته بندی : سرطان سینه
schedule 4 سال پیش

سرطان متاستاتیک پستان که مرحله چهارم سرطان پستان نامیده می شود، یکی از مراحل سرطان سینه است که در بخش های دیگر بدن مانند کبد، مغز، استخوان ها یا ریه ها گسترش یافته است. سلول های سرطانی می توانند از تومور اصلی پستان جدا شوند و از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی که مجموعه بزرگی از گره ها یا رگ هاست، به قسمت های دیگر بدن سفر کنند. سرطان پستان ممکن است ماهها یا سال ها بعد از تشخیص و درمان اولیه به بخش دیگری از بدن بازگردد. تقریباً 30 درصد از خانم هایی که درگیر مرحله اول سرطان پستان هستند، دچار وضعیت متاستاتیک خواهند شد.

برخی از افراد به محض تشیخص سرطان پستان، دارای سرطان متاستاتیک پستان هستند. این بدان معنی است که سرطان پستان قبل از گسترش در قسمت های دیگر بدن، تشخیص داده نشده است. تومور متاستاتیک در بخش دیگری از بدن متشکل از سلول های سرطان پستان است. بنابراین اگر سرطان پستان به استخوان گسترش یابد، تومور متاستاتیک در استخوان از سلول های سرطان پستان تشکیل شده است، نه سلول های استخوان.

سرطان متاستاتیک پستان

هنگامی که سرطان متاستاتیک پستان تشخیص داده می شود، ممکن است افراد مبتلا دچار احساس ترس، استرس، افسردگی یا عصبانیت شوند. برخی از افراد ممکن است روش های درمانی سرطان سینه را که انجام داده اند، زیر سوال ببرند یا حتی از پزشکشان شاکی باشند که نتوانسته آنها را درمان کند. به عنوان کسی که در این شرایط قرار دارد، باید ببینید چه چیزی برای شما و وضعیتتان مناسب است.

به خاطر داشته باشید که بیماری متاستاتیک انتهای خط نیست و نباید امید خود را از دست بدهید. افراد زیادی هستند که با وجود ابتلا به سرطان پستان در این مرحله، عمر طولانی را تجربه خواهند کرد. گزینه های درمانی زیادی برای سرطان پستان متاستاتیک وجود دارد و هر روز داروهای جدیدی آزمایش می شوند.

در حالی که سرطان متاستاتیک پستان ممکن است به طور کامل از بین نرود، درمان می تواند آن را برای چندین سال کنترل نماید. اگر یک روش درمانی بی اثر شود، می توانید روش دیگری را امتحان نمایید. سرطان می تواند گاهی فعال شود و گاهی رو به بهبودی برود. روش های درمانی متفاوتی به تنهایی، به صورت ترکیبی یا متوالی مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که بیماری تحت کنترل است و احساس خوبی دارید، وقفه در درمان می تواند در کیفیت زندگی شما بسیار اثرگذار باشد.

سرطان متاستاتیک پستان

نشانه ها و تشخیص سرطان متاستاتیک پستان

نشانه های سرطان متاستاتیک پستان می تواند بسته به موقعیت سرطان متفاوت باشد. در این قسمت، در مورد نشانه های سرطان پستان که به استخوان، ریه، مغز و کبد گسترش یافته است، صحبت خواهیم کرد. همچنین، به آزمایش هایی که برای تشخیص سرطان پستان متاستاتیک به کار گرفته می شوند، خواهیم پرداخت.

متاستاز استخوان: نشانه ها و تشخیص

رایج ترین نشانه سرطان پستانی که به استخوان گسترش یافته است، یک درد جدید ناگهانی قابل توجه می باشد. سرطان پستان می تواند به هر استخوانی سرایت کند، اما بیشتر اوقات به دنده ها، ستون فقرات، لگن یا استخوان های بلند بازو و پاها گسترش می یابد.

متاستاز ریه: علائم و تشخیص

هنگامی که سرطان پستان به ریه منتقل می شود، اغلب باعث ایجاد علائم نمی شود. در صورت وجود نشانه، علائم ممکن است شامل درد یا احساس ناراحتی در ریه، تنگی نفس، سرفه مداوم و سایر موارد باشد.

متاستاز مغز: علائم و نشانه ها

نشانه های سرطان پستان که به مغز سرایت کرده است، می تواند شامل سردرد، تغییر در گفتار یا بینایی، مشکلات حافظه و موارد دیگر باشد.

متاستاز کبد: علائم و تشخیص

هنگامی که سرطان پستان به کبد گسترش یابد، معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. اگر متاستاز کبد باعث علائم شود، این علائم شامل مواردی مانند درد یا ناراحتی، خستگی و ضعف، کاهش وزن یا کم اشتهایی، تب و سایر موارد می باشد.

سرطان متاستاتیک پستان

درمان سرطان متاستاتیک پستان

پس از تشخیص سرطان متاستاتیک پستان، بایستی زمانی را صرف جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری در مورد درمان خود کنید. در مورد متخصصانی که ممکن است در روند درمان درگیر باشند، گزینه های درمانی، آزمایش ژنتیک، استراحت پس از معالجه و دیگر موارد بیشتر بدانید. گزینه های درمانی این مرحله از سرطان سینه عبارتند از:

عمل جراحی

عمل جراحی ممکن است زمانی انجام شود سرطان به دیگر بخش های بدن پخش شده و پزشکان برای جلوگیری از شکسته شدن استخوان ها یا انسداد سلول های سرطانی کبد، انجام جراحی را توصیه می نمایند. گاهی نیز وقتی در اولین تشخیص، سرطان متاستاتیک مشخص می شود، برداشتن تومور از طریق جراحی می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی به منظور از بین بردن یا آسیب رساندن به سلول های سرطانی تا جایی که ممکن است، انجام می شود. با توجه به اینکه داروهای شیمی درمانی کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهند، زمانی توصیه می شود که سرطان با وجود درمان های دیگر در حال رشد می باشد، مقدار خاصی از سرطان در ارگان هایی مانند کبد یا ریه وجود دارد یا سرطان به سرعت در حال گسترش یافتن در بدن است. معمولاً شیمی درمانی همراه با درمان هدفمند به کار گرفته می شود.

رادیوتراپی

رادیوتراپی زمانی انجام می شود که شما احساس درد داشته باشید و یا پزشکتان بخواهد سرطان را در ناحیه خاصی از بدن کنترل نماید. همچنین، به منظور کاهش خطر شکستگی استخوان ضعیف شده، کاهش خونریزی داخلی یا خونریزی پوستی به علت تهاجمی شدن تومور و بهبود راه هوایی مسدود شده انجام شود.

سرطان متاستاتیک پستان

هورمون درمانی

از داروهای هورمون درمانی مانند تاموکسفین، آروماسین، لتروزول و فاسلدوکس جهت کاهش دادن یا کند کردن رشد سرطان متاستاتیک گیرنده هورمون مثبت استفاده می شود. داروهای هورمون درمانی از طریق کاهش مقدار هورمون استروژن موجود در بدن و یا مسدود کردن عملکرد استروژن در بدن، سرطان سینه گیرنده هورمون مثبت را درمان می کنند.

درمان هدفمند

درمان هدفمند نوعی از درمان است که ویژگی های خاصی از سلول های سرطانی را مورد هدف قرار می دهد، مانند پروتئینی که به سلول های سرطانی اجازه می دهد، به روشی سریع یا غیرطبیعی رشد کنند. در درمان هدفمند، در مقایسه یا شیمی درمانی، آسیب کمتری به سلول های طبییعی و سالم وارد می شود. برخی از درمان های هدفمند آنتی بادی های هستند که بسیار شبیه به همان آنتی بادی هایی هستند که به طور طبیعی توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می شوند.

درمان موضعی برای ناحیه خاصی از متاستاتیک

درمان های موضعی به طور خاص به نواحی جدید سرطان پستان مانند استخوان ها یا کبد هدایت می شوند. اگر سرطان متاستاتیک پستان باعث درد شود، ممکن است این روش درمانی توصیه شود. همچنین، هنگامی که یک یا دو نقطه متاستاتیک وجود دارد، پزشکان ممکن است تصمیم به برداشتن آن بگیرند تا مشکلات آینده را پیشگیری نمایند.

جمع بندی

در صورتی که درگیر مرحله چهارم سرطان سینه یا همان سرطان متاستاتیک پستان شدید، بایستی در مورد راه و روش های زندگی با این نوع سرطان آشنا شوید. بایستی یاد بگیرید چگونه بر ترس خود غلبه کنید، به کارتان حتی بعد از تشخیص ادامه دهید و از چه راههایی روحیه خود را حفظ نمایید. می توانید از طریق خواندن تجربیات افرادی که با این مشکل مواجه شده اند، یاد بگیرید چگونه با آن کنار بیایید و به روند عادی زندگیتان ادامه دهید. انستیتو کانسر پردیس نیز با بهره مندی از تجهیزات پیشرفته و کادر مجرب می تواند در این راستا شما را همراهی نماید.

 

نظرات کاربران (35 نظر)
R RgBGArFIKNCQU

bXNoHeCKQrfFSBwU

4 سال پیش
l lLenPdpMtaKA

fLKtCnyZY

4 سال پیش
X XuOzknKrfbQDUIp

FimQpudb

4 سال پیش
e eWIUMDCsLcF

zdrEXHSeNak

4 سال پیش
ش شیوا حاجتی نیا

عالی عالی واقعا عالی.

4 سال پیش
س سعیدسالاری

آرزوموفقعیت بیشتربرای تمامی مدافعین سلامت کشورعزیزمان ایران اسلامی وارزوی سلامتی وسربلندی برای این عزیزان.

3 سال پیش
R RgBGArFIKNCQU

bXNoHeCKQrfFSBwU

4 سال پیش
l lLenPdpMtaKA

fLKtCnyZY

4 سال پیش
X XuOzknKrfbQDUIp

FimQpudb

4 سال پیش
e eWIUMDCsLcF

zdrEXHSeNak

4 سال پیش
ش شیوا حاجتی نیا

عالی عالی واقعا عالی.

4 سال پیش
س سعیدسالاری

آرزوموفقعیت بیشتربرای تمامی مدافعین سلامت کشورعزیزمان ایران اسلامی وارزوی سلامتی وسربلندی برای این عزیزان.

3 سال پیش
ل لطف اله عنصری

مطالب بسیار تخصصی است و برای آگاهی بیماران ازنحوه ی عملکرد پرتو درمانی مفید وموثر واقع میشود

3 سال پیش
ل لطف اله عنصری

مطالب بسیار تخصصی است و برای آگاهی بیماران ازنحوه ی عملکرد پرتو درمانی مفید وموثر واقع میشود

3 سال پیش
ا اصغر قلیزاده

مطالب کاملا مفید و عالی

3 سال پیش
ا ازاده کمالی

عالی بود

2 سال پیش
ر راضیه مرعشی

عالی ومفید و کامل

2 سال پیش
م مائده

سلام سپاس از توضیحاتتون

2 سال پیش
ف فریبرز وثوقی

سلام، ممنونم از آگاهی که به من دادید با راهنماییهای خوب پدرم به کولیپ روده دچار شده که اطلاعاتی که گرفتم خیلی بهتر این بیماری رو میشناسم و چون احتمال داره خودم هم درگیر بشم به این بیماری علائم رو شناختم و دوست دارم بیشتر مطالعه کنم و نسبت به این بیماری آگاهی داشته باشم به امید سلامتی و تندرستی دوباره این بیماران که با روش‌های پرتودرمانی انجام می‌شود و تشکر ویژه از پزشکان دلسوز و مجرب

2 سال پیش
ز زهرا مصدق صدقی _ بسیار مطلب مفید و آگاه کننده ای است ،ممنون من بیشترین امتیاز را می دهم .

بسیار عالی و ممنون

2 سال پیش
س سید رضا محمدی

چرا اکثر تصاویر مربوطه عکس خانوم. بود؟

2 سال پیش
م مجید کمال آبادی

بسیار مفید و جامع بود دمتون گرم

2 سال پیش
ج جهانگیر انصاری

خیلی خوب است واقعا استفاده کردم دستتان درد نکند

2 سال پیش
ن نگار

خیلی جالب و علمی بود مطالبتون .ممنون

1 سال پیش
ف فتح نژاد

بسیار جامع وعالی بود

1 سال پیش
س سهراب سپهری

عالی بود دمت گرم

1 سال پیش
م مریم...

عالی بود

1 سال پیش
ف فریدون فتح نژاد

با تشکر و سپاس از اطلاعات جامع شما ممنون

1 سال پیش
ح حضرت لله امینی

عالی بود

1 سال پیش
ح حضرت لله امینی

عالی بود

1 سال پیش
ع عبداله رحیم زاده

خیلی ممنون از تهیه این مطلب به خیلی از سوالاتی که داشتم پاسخ دادید

11 ماه پیش
H Hosein

عالی بود

10 ماه پیش
ص صفرخدادادی

بسیارعالی ومفید

9 ماه پیش
ظ ظهیرحیدری

باسلام و احترام به پزشکان و پرستاران ودیگرخدمه ها؛ازاینکه برای بهبودی بیماران بدون وقفه زحمت میکشند بی نهایت متشکروخسته نباشید گفته وازخداوندآرزوی سلامتی آنهارادارم وبرای بیماران شفای عاجل طالبم

8 ماه پیش
ا اکبر مست علی

اطلاعات عمومی خوبی بود به امید شفای همه مریض ها

7 ماه پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران