درمان سرطان سینه در دوران بارداری به چه صورت است؟

دسته بندی : سرطان سینه
schedule 4 سال پیش

آیا انجام ماموگرافی در دوران بارداری بی خطر است؟ گاهی اوقات برای کمک به تشخیص تغییر پستان در دوران بارداری، ماموگرافی (اشعه ایکس پستان) ارائه می شود. اگر در دوران بارداری ماموگرافی به شما پیشنهاد شده است، می توان از محافظ مخصوص، برای محافظت از کودک در برابر اشعه استفاده کرد.

چگونه سرطان پستان در دوران بارداری تشخیص داده می شود؟

اگر علائم سرطان پستان را داشته باشید، پزشک یک معاینه انجام می دهد و تصمیم می گیرد که شما را برای انجام آزمایشات بیشتر به کلینیک ارجاع دهد. ابتلا به سرطان پستان در دوران بارداری یا در چند ماه اول پس از تولد کودک، سرطان پستان مرتبط با بارداری نامیده می شود. سرطان پستان در کلینیک پستان، به طور معمول، با استفاده از روشی تشخیص داده می شود که به عنوان "ارزیابی سه گانه" شناخته می شود. اولین قسمت این ارزیابی، معاینه پستان است که توسط متخصص کلینیک انجام می شود. معمولاً اسکن اولتراسوند به شما پیشنهاد می شود که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصویری از پستان استفاده می کند.این روش کاملا ایمن است و به هیچ وجه روی کودک تأثیر نمی گذارد. به علاوه، ممکن است ماموگرافی به شما پیشنهاد شود.

اگرچه سونوگرافی و ماموگرافی معمولاً بهترین روش برای تشخیص تغییرات اولیه در پستان است، اما گاهی اوقات از اسکن MRI نیز استفاده می شود. MRI با استفاده از میدان های مغناطیسی و امواج رادیویی مجموعه ای از تصاویر داخل پستان را تولید می کند. قسمت آخر ارزیابی سه گانه شامل گرفتن نمونه ای از بافت پستان (بیوپسی هسته ای) یا سلول های پستان (آسپیراسیون) است. سپس نمونه به آزمایشگاه ارسال می شود تا زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرد. بیوپسی های هسته ای بیشتر برای خانم های باردار استفاده می شود و ممکن است در تشخیص بیشتر قابل اعتماد باشد. هر دوی این آزمایشات برای شما و کودک شما بی خطر است. کبودی در پستان پس از بیوپسی در زنان باردار به دلیل افزایش خون رسانی به پستان در این زمان معمول است.

 

اگر سرطان پستان داشته باشم می توانم بارداری خود را ادامه دهم؟

معمولاً هنگام تشخیص سرطان پستان خاتمه حاملگی توصیه نمی شود. بیشتر زنان حین انجام درمان سرطان پستان بارداری خود را ادامه می دهند. با این حال، برخی از زنان ترجیح می دهند این کار را نکنند. تصمیم برای خاتمه حاملگی تصمیمی کاملاً شخصی است. پس از بحث و گفتگو با تیم متخصص و متخصص زنان و زایمان، گرفتن این تصمیم فقط به عهده خود شما و شریک زندگیتان است.

سرطان پستان و حاملگی

آیا سرطان پستان می تواند روی کودک تأثیر بگذارد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سرطان پستان در دوران بارداری بر رشد کودک شما در رحم تأثیر می گذارد. شما نمی توانید سرطان را به کودک خود منتقل کنید. به علاوه، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اثرات درمانی شما روی فرزند تاثیر گذاشته و باعث بوجود آمدن سرطان در فرزند شما نیز می شود.

آیا سرطان پستان در دوران بارداری تهاجمی تر است؟

هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که سرطان پستان در دوران بارداری نسبت به سرطان سینه که در زمان های دیگر اتفاق می افتد تهاجمی تر است. اما، از آنجا که ممکن است تشخیص سرطان در پستان در دوران بارداری دشوار باشد، ممکن است در تشخیص، تأخیر وجود داشته باشد. به این معنی که سرطان در مراحل پیشرفته تر یافت می شود.

درمان سرطان سینه در دوران بارداری و بعد از تولد

اگر در دوران بارداری به سرطان پستان مبتلا شوید، معمولاً می توانید درمان موثری برای سرطان پستان داشته باشید و این روی رشد کودک شما تأثیر نمی گذارد. تیم متخصص شما اطمینان حاصل خواهد کرد که شما بهترین درمان را برای سرطان پستان خود دارید و همچنین تأثیر آن را بر روی کودک خود نیز بررسی می کنند. بارداری در مدت های "سه ماهه" اندازه گیری می شود. هر سه ماهه بارداری نشان دهنده تعدادی از هفته ها است.

  • سه ماهه اول - از زمان بارداری تا 12 هفته
  • سه ماهه دوم - 13–28 هفته
  • سه ماهه سوم - 28 هفته تا زایمان

به طور کلی، درمانی که در دوران بارداری ارائه می دهید به مدت زمان بارداری شما هنگام تشخیص سرطان پستان، نوع و میزان سرطان پستان و شرایط فردی شما بستگی دارد. هدف این خواهد بود که تعادل در ارائه موثرترین روش درمانی برای سرطان پستان و ایمن نگه داشتن کودک شما حفظ شود. درمان های زیر ممکن است بسته به سه ماهه شما و اینکه فرزند خود را به دنیا آورده اید یا خیر انجام شود. اگر به پایان بارداری خود نزدیک شده اید، تیم متخصص شما ممکن است تصمیم بگیرد که درمان را تا بعد از تولد به تعویق بیندازد. اگر شیر می دهید، به شما توصیه می شود قبل از هرگونه درمانی، این کار را متوقف کنید.

درمان سرطان سینه هنگام بارداری

جراحی در غدد لنفاوی

اگر سرطان پستان تهاجمی دارید، تیم متخصص شما غدد لنفاوی زیر بغل را از نظر داشتن سلول های سرطانی بررسی می کند. برای انجام این کار، پزشک شما به احتمال زیاد جراحی برای برداشتن برخی یا تمام غدد لنفاوی را توصیه می کند. این کار، به همراه سایر اطلاعات در مورد سرطان پستان، به آن ها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا به درمان اضافی بعد از جراحی نیاز دارید یا خیر.

شیمی درمانی

ترکیبات خاصی از داروهای شیمی درمانی را می توان در دوران بارداری استفاده کرد. با این حال، باید از شیمی درمانی در سه ماهه اول خودداری شود زیرا ممکن است روی رشد نوزاد تأثیر بگذارد یا حتی باعث سقط شود. به طور کلی، شیمی درمانی در سه ماهه دوم و سوم بی خطر است. بیشتر زنان تحت درمان در این مدت بچه های سالم دارند. رشد و سلامتی کودک شما با سونوگرافی کنترل می شود. به شما توصیه می شود سه تا چهار هفته قبل از زایمان، شیمی درمانی را متوقف کنید تا از بروز عوارضی مانند عفونت در هنگام تولد یا بعد از تولد نوزاد جلوگیری کنید. شیمی درمانی را می توان پس از تولد کودک نیز ادامه داد. هنگام انجام شیمی درمانی باید از شیردهی خودداری شود زیرا برخی از داروهای شیمی درمانی از طریق جریان خون به شیر مادر منتقل می شوند.

پرتودرمانی

رادیوتراپی یا پرتودرمانی معمولاً در هر مرحله از بارداری توصیه نمی شود. زیرا حتی دوز بسیار کم آن ممکن است خطری را برای کودک به همراه داشته باشد. برنامه درمانی شما در دوران بارداری طوری چیده می شود که تا حد ممکن از پرتودرمانی جلوگیری کند یا آن را تا بعد از تولد به تأخیر بیندازد. اگر گزینه دیگری به غیر از رادیوتراپی در دوران بارداری وجود نداشته باشد، می توان برای محافظت از کودک تغییراتی ایجاد کرد.

هورمون درمانی (غدد درون ریز)

هورمون درمانی فقط در صورتی تجویز می شود که سرطان پستان شما گیرنده هایی در سلول داشته باشد. وقتی استروژن به این گیرنده ها متصل شود، می تواند سرطان را تحریک کند. همه سرطان های پستان با استفاده از بیوپسی بافت یا بعد از جراحی از نظر گیرنده های استروژن آزمایش می شوند. سرطان های پستانی که در دوران بارداری تشخیص داده می شوند در مقایسه با زنان غیر باردار کمتر گیرنده استروژن مثبت دارند. درمان های هورمونی در دوران بارداری انجام نمی شود بنابراین اگر سرطان پستان به استروژن حساس است، تا بعد از تولد کودک، هورمون درمانی را شروع نمی شود. اگر تحت هورمون درمانی هستید، به شما توصیه نمی شود که به کودک خود شیر دهید.

شیمی درمانی و بارداری

جمع بندی

خطر بازگشت یا عود سرطان پستان، موضوعی است که همواره افرادی که به این سرطان مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفته اند را تهدید می کند. پیگیری در انجام معاینات، شما را از عود سرطان آگاه خواهد ساخت. در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای محتمل بر بازگشت سرطان سینه، می توانید با مراجعه به انستیتو کانسر پردیس شیراز، از امکانات درمانی این مرکز درمان سرطان بهره مند شوید

نظرات کاربران (2 نظر)
ح حسین میر

سلام .ساده قابل فهم عموم وزیباست مطالبتون مرسی ویک سوال من سالهاست زیر دنده سمتچپ شکمم احساس درد دارم چند ساله دیابت دارم سیگار میکشم چهل ساله اخیرا سی تی دادم گفتن کبدم متانژو همانژو ی همچین چیزی داره ولی خودم بعلت یبوست شدید طولانی مدت ک دارم فکنم دردم مال اون باشه .تازگی ها بشدت نفخ شدید هم دارم ریه هام هم ب عفونت وخلط دایم رسیدن حالا بنظرتون بکجا مراجعه کنم اولویت درمان کدوم دردم قرار بدم شهرستانم و۵۷سالمه ممنون

3 سال پیش
ک کریم گلابی اذر

بسیار خوب میش از بیوپسی برداری استخوان استفاده نمی و دکتر ان عزیز مان از تفسیر ازمایش خون تشخیص میدادند

2 سال پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران