سرطان روده کوچک، علائم و نشانه ها و راههای تشخیص و درمان آن

schedule 4 سال پیش

سرطان روده کوچک نوع نادری از سرطان است که با رشد سلول های بدخیم سرطانی در بافت روده کوچک رخ می دهد. روده کوچک بخشی از سیستم گوارش بدن است و یک لوله طولانی است که معده را به روده بزرگ متصل می کند. نقش روده کوچک، جذب اکثر مواد مغذی و معدنی مواد غذایی است. با گذشت زمان، سرطان روده کوچک ممکن است رشد کرده و روده کوچک را مسدود نماید.

متداول ترین نوع سرطان روده کوچک، تومور کارسینوئید و به دنبال آن آدنوکارسینوما است. آدنوکارسینومای روده کوچک در سلول های غده ای که در پوشش روده کوچک وجود دارند و مسئول ساخت و آزادسازی مخاط هستند، شروع می شود. اغلب این تومورها در روده کوچک نزدیک معده رخ می دهد. انواع غیرمتداول این سرطان شامل سارکوم، لنفوم و تومورهای معده-روده ای می باشد. در این مطلب به کلیه مباحث مربوط به این نوع سرطان خواهیم پرداخت.

انواع سرطان روده کوچک

همانند اکثر سرطان ها، سرطان روده کوچک وقتی ایجاد می شود که سلول های معیوب یا جهش یافته از کنترل خارج شده و تومور ایجاد می نمایند. معمولاً این سرطان از پوشش روده کوچک شروع می شود و ممکن است به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. اغلب، این سرطان در اثنی عشر یا قسمت فوقانی این ارگان ایجاد می شود.

انواع اصل سرطان روده کوچک عبارتند از:

آدرکارسینوما Adenocarcinomas، متداول ترین نوع سرطان روده کوچک است که معمولاً در سلول های دیواره روده کوچک ایجاد می شود. اغلب، این نوع سرطان از رشد پولیپ های غیرسرطانی و خوش خیم ایجاد می شود.

سارکوما Sarcoma، نوعی از سرطان روده کوچک است که در بافت همبند روده کوچک ایجاد می شود.

تومورهای استرومال دستگاه گوارش از انواع سارکوم بافت نرم می باشد.

تومورهای کارسینوئید که در پوشش روده ایجاد می شوند و اغلب رشد کندی دارند.

لنفوم ها یک بیماری سیستم ایمنی بدن هستند که ممکن است از روده ها نشأت بگیرند.

سرطان روده کوچک یکی از انواع نادر سرطان می باشد

علل سرطان روده کوچک

سبک زندگی و فاکتورهای سلامتی می توانند خطر گسترش این بیماری را افزایش دهند. ریسک فاکتورهای سرطان روده کوچک شامل موارد زیر می باشد:

  • سن بالا
  • رژیم غذایی پرچرب
  • سیگار کشیدن
  • ابتلا به بیماری کرون
  • ابتلا به بیماری سلیاک
  • سابقه خانوادگی در اختلالات مربوط به دستگاه گوارش از جمله اختلالات ارثی مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی و سرطان روده بزرگ غیرپولیپوز وراثتی.

علائم و نشانه های سرطان روده کوچک

مراحل اولیه سرطان روده کوچک اغلب با هیچ نشانه و علامتی همراه نیست و یا نشانه هایی دارد که به طور معمول در سایر بیماری ها نیز مشاهده می شود. اغلب سرطان های روده کوچک بسیار دیر و در مراحل پیشرفته بیماری تشخیص داده می شوند.

علائم آدنوکارسینوم روده کوچک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خون در مدفوع یا روی دستمال توالت
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • توده در شکم
  • درد، گرفتگی یا تورم در وسط شکم
  • کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون)
  • تهوع و استفراغ

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید یا نگرانی دارید، لطفاً با پزشک عمومی خود تماس بگیرید.

درد شکم، تهوع، کم خونی و ... از علائم سرطان روده کوچک می باشد

تشخیص سرطان روده کوچک

تشخیص دقیق این سرطان، اولین گام جهت تهیه برنامه درمانی این بیماری می باشد. انواع مختلفی از تست ها و ابزارها برای تشخیص سرطان روده کوچک، ارزیابی بیماری و تدوین برنامه درمانی وجود دارد. در طول درمان، از تست های آزمایشگاهی و تصویربرداری برای پیگیری اندازه تومورها و بررسی وضعیت پاسخ دهی به درمان استفاده خواهد شد.

ابزارهای رایج برای تشخیص این سرطان و مرحله بندی بیماری شامل موارد زیر می باشد:

سری دستگاه گوارش فوقانی Upper gastrointestinal series، یک سری اشعه ایکس از مری، معده و قسمت فوقانی روده کوچک است. این روش ممکن است بیمار را ملزم به خوردن باریوم کند تا تصاویر اشعه ایکس را تقویت نماید. اگر پزشک در این روش سلول های غیرطبیعی کشف نماید، مرحله بعدی ممکن است یک روش آندوسکوپی یا یک آزمایش تصویربرداری تشخیصی دیگر برای سرطان باشد.

انتروکلیز Enteroclysis، آزمایشی برای تشخیص این سرطان است و تصاویر دقیق تری از روده باریک در مقایسه با آزمایش دستگاه GI فوقانی در اختیار تیم پزشکی قرار می دهد.

تنقیه باریوم Barium enema، با قرار دادن باریوم در کولون و پر کردن روده بزرگ انجام می شود. اشعه ایکس در طول تنقیه توسط باریوم تقویت می شود و پزشک را قادر می سازد پولیپ ها و سایر بافت های مشکوک را که نیاز به بررسی دقیق تر یا برداشتن در کولونوسکوپی دارند، بهتر تشخیص دهد.

سی تی اسکن CT scan، روشی است که تصاویر دقیق تری از روده بزرگ و روده کوچک به پزشک ارائه می دهد. اسکنر GE Discovery PET/CT 600 یک اسکنر CT چهاربعدی پیشرفته است که ممکن است برای کمک به تشخیص سرطان روده کوچک کمک کند.

آندوسکوپی Endoscopic، فرآیندی است که امکان بررسی وضعیت داخل بدن را در اختیار پزشک قرار می دهد. در این روش از ابزاری به نام آندوسکوپ استفاده می شود که معمولاً چراغی به آن متصل است و به طور مستقیم در حفره یا اندام بدن فرو می رود.

سی تی اسکن و آندوسکوپی و تنقیه باریوم از راههای تشخیص سرطان روده کوچک می باشد

درمان سرطان روده کوچک

سرطان روده کوچک اغلب با جراحی درمان می شود. گاهی اوقات جراحی در ترکیب با شیمی درمانی یا رادیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. تیم مراقبتی به سوالات شما پاسخ داده و گزینه های درمانی را بر اساس تشخیص و نیازهای بیمار پیشنهاد می کنند. درمان های معمول موارد زیر می باشند:

جراحی Surgery، رایج ترین راه درمان این سرطان است و نوع آن بستگی به محل سرطان و مرحله آن دارد. جراحی ممکن است برای برداشتن بافت های سرطانی انجام شود. مقداری از روده کوچک که برداشته می شود، به محل سرطان و شدت آن دارد. اگر توموری روده کوچک را مسدود کرده باشد، جراحی بای پس انجام خواهد شد.

شیمی درمانی Chemotherapy، به درمان سرطان روده کوچک که به مناطق دیگر بدن گسترش یافته یا متاساز شده است یا به از بین بردن سلول های سرطانی که پس از جراحی ممکن است در شکم باقی بمانند، کمک می کند. عوارض جانبی بالقوه شیمی درمانی شامل حالت تهوع، استفراغ، ریزش مو و زخم دهان می باشد. قبل از دریافت شیمی درمانی ممکن است پیش داروهایی را برای کمک به تحمل بیشتر عوارض جانبی دریافت کنید.

پرتو درمانی Radiotherapy، از دیگر راههای درمان سرطان می باشد. سیستم های انتقال پرتودرمانی جدید، مورد هدف قرار دادن تومورهایی که دور از دسترس هستند را راحت تر ساخته است. همچنین، امکان هدایت مقادیر بیشتری از اشعه به سمت سلول های سرطانی روده مهیا می باشد، در حالی که قرار گرفتن در معرض بافت سالم و طبیعی را کاهش می دهد.

جراحی یکی از متداول ترین راههای درمان سرطان روده کوچک است

پیشگیری از سرطان روده کوچک

اجتناب از عوامل خطر می تواند به کاهش احتمال ابتلا به این نوع سرطان کمک کند. اقدامات محافظتی شامل فعالیت بدنی و حفظ وزن بدن می تواند در این راستا موثر واقع شود. تغییر سبک زندگی مانند داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر، خوردن میوه و سبزیجات تازه و کاهش مصرف گوشت فرآوری شده بسیار مهم است.

جمع بندی

همانطور که گفتیم سرطان روده کوچک از انواع نادر سرطان می باشد که در اثر رشد غیر قابل کنترل سلول های سرطانی در روده کوچک ایجاد می شود. عواملی مانند سن، جنسیت، سبک زندگی و دیگر شرایط می تواند ابتلا به این بیماری را تحت تأثیر قرار دهد. در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. انستیتوکانسر پردیس نیز با تجهیزات به روز و پیشرفته و کادر مجرب در خدمت شما عزیزان می باشد

نظرات کاربران (0 نظر)
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران