با روش های تشخیص سرطان سینه و چگونگی انجام آنها آشنا شوید

دسته بندی : سرطان سینه
schedule 4 سال پیش

گاهی اوقات، تشخیص سرطان پستان پس از ظاهر شدن علائم و نشانه های آن، کشف می شود. اما بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان هیچ گونه علائمی ندارند. به همین دلیل، غربالگری مداوم سرطان پستان بسیار مهم است. پزشکان اغلب از یک سری آزمایش های اضافی برای تشخیص سرطان پستان استفاده می نمایند. آنها ممکن است برخی از بیماران را به متخصصین پستان یا جراح ارجاع نمایند. البته این بدان معنا نیست که بیمار سرطان دارد یا نیاز به جراحی دارد، بلکه این پزشکان در زمینه تشخیص مشکلات پستان متخصص هستند.

از آزمایش های مختلفی برای تشخیص سرطان پستان می توان استفاده کرد. اگر پزشک در آزمایش غربالگری (ماموگرافی) نشانه ای از سرطان پستان پیدا کند یا علائمی داشته باشدی که می تواند به معنای سرطان سینه باشد، به آزمایش های بیشتری نیاز دارید تا از وجود یا عدم وجود سرطان مطمئن شوید. توجه داشته باشید که انواع سرطان سینه، می توانند علائم و نشانه های متفاوتی داشته باشند. پیش از این در مطلبی به راههای تشخیص سرطان اشاره نمودیم، این مطلب را به راههای تشخیص سرطان سینه اختصاص داده ایم.

پرشکان از آزمایش های زیادی برای تشخیص سرطان پستان استفاده می کنند. اما انتخاب روش تشخیص برای هر فرد بسته به نوع سرطان پستان، نشانه ها و علائم، سن بیمار و نتایج آزمایش های قبلی متفاوت است.

 

تست های آزمایشگاهی برای تشخیص سرطان پستان

تشخیص سرطان پستان

آزمایش ژنومیک پیشرفته: آزمایش ژنومیک، یک تومور را در سطح سلولی بررسی می کند تا تغییرات DNA در نتیجه رشد سرطان را جستجو کند. با شناسایی جهشی که در ژنوم سلول سرطانی رخ می دهد، بهتر می توانیم علت تومور و درمان مناسب را دریابیم.

انکوتایپ DX: آزمایش انکوتایپ DX (که آن را آزمایش ژن 21 نیز می نامند) تعیین می کند که آیا شیمی درمانی برای زنانی که در مراحل اولیه سرطان سینه هستند، مناسب است یا نه. همچنین، این تست آزمایشگاهی به ما کمک می کند تا احتمال عود بیماری را تشخیص دهیم. با این اطلاعات، بهتر می توان در مورد سرطان پستان تصمیمات آگاهانه تری گرفت.

ماماپرینت (Mammaprint) + بلوپرینت (Blueprint): تست های آزمایشگاهی ماماپرینت و بلوپرینت برای رمزگشایی ویژگی های خاص یک تومور سینه مورد استفاده قرار می گیرد تا کمک کند بتوانیم یک برنامه درمانی هدفمند را مختص نیازهای فردی هر بیمار تهیه نماییم. ماماپرینت برای تعیین خطر بازگشت سرطان بیمار استفاده می شود. بلوپرینت برای تعیین اینکه کدام یک از جهش های تومور نشانگر رفتار سرطان می باشد، کاربردی است. هنگام استفاده از ماماپرینت، بلوپرینت تومورها را به طور دقیق طبقه بندی کرده و تصویر واضح تری از استراتژی درمان به ما ارائه می دهد.

بیوپسی یا نمونه برداری

تشخیص سرطان پستان

برخی از بیوپسی های رایج که به پزشکان در تشخیص سرطان پستان کمک می کند، عبارتند از: بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف که از یک سوزن بسیار کوچک و ظریف استفاده می شود؛ بیوپسی سوزنی هسته ای که از سوزن بزرگ تر استفاده می شود؛ بیوپسی با هدایت MRI؛ یا بیوپسی جراحی که در آن تمام یا بخشی از یک توده برداشته شده و از نظر سرطان معاینه می شود. آسپیراسیون سوزن ریز و بیوپسی سوزنی هسته ای ممکن است با استفاده از تست های تصویربرداری خاص مانند سونوگرافی، MRI پستان، ماموگرافی یا سی تی اسکن انجام شود.

بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (سنتینل) ممکن است انجام شود تا مشخص شود آیا سرطان به غدد لنفاوی زیر بازو گسترش یافته است یا خیر. یک ماده رادیواکتیو یا یک رنگ، به طور مستقیم زیر پوست پستان تزریق می شود. اولین مجموعه گره های لنفاوی توسط پاتولوژیست جهت بررسی حضور سلول های سرطانی برداشته می شود.

تشخیص سرطان متاستاتیک

اگر سرطان پستان متاستاتیک ایجاد شود، ممکن است علائمی داشته باشد یا هیچ علامتی نداشته باشد. برخی اوقات این نشانه ها پزشک را به سمت انجام آزمایش هایی برای یافتن سرطان پستان متاستاتیک هدایت می کند. اگر تشخیص داده شود که یک بیمار مبتلا به سرطان پستان موضعی پیشرفته است، آزمایش بیماری متاستاتیک نیز ممکن است انجام شود. رادیولوژی مداخله ای ممکن است از انرژی الکتریکی برای بیماران مبتلا به سرطان پستان با متاستاز کبد، سیستم سونوگرافی اندوبرونشیال (EBUS) برای متاستاز به ریه ها یا کیفوپلاستی برای متاستاز استخوان استفاده شود.

آزمایش های تصویربرداری

تشخیص سرطان پستان

آزمایش های تصویربرداری روش های مختلفی را برای تشخیص سرطان پستان ارائه می دهند، از جمله:

سونوگرافی: این آزمایش تصویربرداری حتی جزئی ترین ناهنجاری ها را در سینه های متراکم تشخیص می دهد و به تعیین اینکه یک توده کیست است یا توده جامد کمک می کند. همچنین، ممکن است از سونوگرافی برای تعیین موقعیت تومور برای راهنمایی دکتر در طول بیوپسی یا آسپیراسیون استفاده شود. به عنوان مثال، در برخی موارد، انکولوژیست های جراحی در طول لامپکتومی از سونوگرافی حین عمل استفاده می کنند تا مرزهای تومور را قبل از برداشتن مشخص کنند.

ماموگرافی: ماموگرافی دیجیتالی تصاویر واضح و دیجیتالی را از پستان ها گرفته و آنها را در معرض تابش کمتری قرار می دهد. به محض دریافت تصاویر دیجیتالی و انتقال به دستگاه ماموگرافی دیجیتالی پیشرفته، رادیولوژیست تصویر را برای تعیین محل و میزان بیماری آنالیز می کند.

این تکنولوژی پیشرفته تشخیص سرطان سینه، پتانسیل پیشرفت های چشمگیری را در تشخیص سرطان پستان ارائه می دهد که شامل دوزهای کمتر اشعه، کاهش میزان فشرده سازی پستان و میزان تشخیص سرطان پستان بهبود یافته می شود. اغلب، پزشکان از ماموگرافی برای یافتن کارسینوم داکتال درجا در مراحل اولیه استفاده می نمایند.

تشخیص سرطان پستان

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): با این تکنولوژی، امواج رادیویی تصاویر مقطعی همراه با جزئیات از پستان ها می گیرند. MRI به شناسایی تومورهای پستان که ممکن است در ماموگرافی از دست رفته باشد، کمک می کند.

بیوپسی با هدایت MRI: با این روش مبتنی بر تصویر با کمترین میزان تهاجمی بودن، رادیولوژیست ها از تکنولوژی MRI و نرم افزار هدف گیری استفاده می کنند تا سلول ها را از ناحیه مشکوک در پستان به منظور تشخیص و برنامه ریزی درمانی خارج کنند.

اسکن PER/CT: این تکنیک تصویربرداری هسته ای پیشرفته، توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و توموگرافی محاسبه شده (CT) را در یک ماشین ترکیب می کند. اسکن PET/CT اطلاعاتی را در مورد ساختار و عملکرد سلول ها و بافت های بدن در طول یک جلسه تصویربرداری نشان می دهد. این اسکن تصاویر دقیق و کامپیوتری از سینه ها ایجاد می کند فعالیت غیرطبیعی و محل تومور را مشخص می کند و می تواند ضایعاتی به اندازه 2.8 میلی متر را تشخیص می دهد.

اسکن استخوان: با این آزمایش مشخص می شود آیا سرطان پستان به استخوان پخش شده است یا نه. اسکن استخوان ها با گرفتن عکس، اطلاعات مهمی از جمله مکان متاستاز استخوان را نشان می دهد.

توموسنتز دیجیتال پستان: توموسنتز شبیه به یک ماموگرافی استاندارد است، زیرا از فناوری اشعه ایکس استفاده می کند و همان فشار را روی پستان اعمال می نماید. اما به جای تصویر دو بعدی، تصاویر سه بعدی از چندین زاویه مختلف ثبت می نماید.

جمع بندی

با توجه به اینکه هر ساله تعداد زنان زیادی در سرتاسر دنیا درگیر سرطان پستان می شوند، تشخیص زود هنگام این بیماری مهم ترین گام در راستای پیشبرد برنامه های درمانی برای رهایی از این بیماری می باشد. همانطور که در این مطلب ذکر نمودیم، راههای تشخیص سرطان پستان بسته به نوع آن، سن فرد، نتایج آزمایش های قبلی و تشخیص پزشک متفاوت است. انستیتو کانسر پردیس جهت ارائه خدمات لازم در راستای تشخیص سرطان سینه با تکنولوژی های به روز و کادر مجرب، در اختیار بیماران عزیز می باشد. به امید آنکه با تشخیص به موقع این بیماری و پیگیری راه های درمان، بهبودی هر چه سریع تر برای همه بیماران حاصل شود.

 

نظرات کاربران (1 نظر)
م موسی گزمه

بیماری تومور لگن داشته وبرای کوچک کردن تومور رادیوتراپی شده است. حال رادیو تراپی بدلیل دروز بالا چسبندگی شدید در لگن ایجاد کرده طوری که بهیچ عنوان پروتز لگن قابل به چرخیدن نیست وپا با کل بدن یکسره شده وعلاوه برآن درد های بسیارشدیدی بوجود آورده طوری که با بلاک کردن اعصاب هم در قطع نمیشه وبیمارا از توان انداخته است. درحال حاضر بیمار پیوسته درد دارد وداروهای مخدر وپک مخدرسه روزه وآمپول کترولاک استفاده میکنه. اما درداصلاو کم نمیشه. حال بنظرشما راهی برای خلاص شدن از درد وجوددارد. با احترام. 09370869005

2 سال پیش
ثبت دیدگاه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
Footer Background
کلینیک پردیس

مجموعه درمانی پردیس شیراز در سال هشتاد وچهار با شعار سلامت نیاز نخست و با هدف ارتقاء سلامت مجموعه درمانی پردیس شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.شهروندان در فضایی به وسعت چهارصد متر مربع و با بخشهای اورژانس، داروخانه و دندان پزشکی در شیراز آغاز بکار نمود.

لینک های مرتبط

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید


اطلاعات تماس

apartment آدرس : فارس، شیراز، تقاطع باهنر جنوبی انستیتو کانسر پردیس
call شماره تماس : 07191003888

تمام حقوق مادی و معنوی برای کلینیک پردیس محفوظ است طراحی, پیاده سازی و سئو توسط افران